Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plommon  (läst 6088 gånger)

Nizze

• Halland
Plommon
« skrivet: 01 feb-11 kl 16:41 »
Ska plantera plommonträd och saknar farfars sorter, tyvärr så är både han o min far borta så jag kan inte få hjälp med vilken sort det var, har för mig att det va en sort som hette Viktoria  här verkar vara kunnit folk som kanske kan hjälpa mig?   Dom gula va som lite mindre än ett normalstort ägg?   Den andra sorten är röda o kunde bli större än ett hönsägg?  Den tredje va också röda men små runda?  Vore hemskt tacksam ifall någon/några kunde hjälpa mig o även tala om va man kan hitta något dom sorterna. 
Kochin dvärg svartvitfläckig. Tysk Modenes duva. Figurita duva,   H

esten

• -
SV: Plommon
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 17:00 »
Victoria är ett lite lång-spetsigt rödlila plommon som var vanligt förr men som även är vanligt idag .
Du skriver inte var i landet du bor så då blir det lite värre med de andra sorterna .
För om du bor i norr så är nog de gula vanliga , allmänt gulplommon .
Bor du söderut så kan det vara Rene Cloud gul , eller misabeller eller mälarplommon . Finns fler men de här var ganska vanliga .
De sista röda vet jag inte heller vad de kan ha varit men det kan ha varit Rene Cloud röd .

Csar var också allmänt odlad men har mer mörkblå plommon , men mycket goda .

Nizze

• Halland
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 17:20 »
Oj missade att skriva att dessa träd växte utanför  Falkenberg:-)

kurt

« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 20:42 »
Kommer du ihåg hur träden såg ut?  Allmänt gulplommon är ganska storväxt med plommonen väl utsprida i trädet, medan de mera förädlade sorterna t ex Victoria är mera småvuxet ofta med mycket stora mängder plommon. Opal är en tidig sort som ger mindre rödblå plommon.

Nizze

• Halland
« Svar #4 skrivet: 02 feb-11 kl 09:18 »
Det verkar som att ni har löst problemet åt mig:-) Pratade med mor o hon kom ihåg att farfar kallade dom gula för något som lät som "klo reng"   troligtvis så skulle det va Reine Cloud. Sen dom som jag kallar röda va Victoria.  Det som återstår är dom små röda?  Dessutom så sa mor att där hade varit ett träd med stora runda lila plommon som hon trodde hette Opal?   Men va hon mindes så va dom lätta att bli övermogna, kan det stämma?   

unstwita

• Trädgårdsmästarinnan som ska kliva av ekorrhjulet!
    • Västergötland
    • www.grimstorpet.se
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 11:25 »
Hej!
Viktoria hittar du på de flesta plantskolorna.
De andra sorterna du har vet jag inte men det kan var exprimenfältets sviskon och czar.
Inga av dessa sorter är jättegamla så de funkar bra alla.
Tänk på att plommon träd inte ska beskäras i tid och otid då de lätt får gummiflöde. Så beskär bara om du absolut måste. Den bästa tiden i så fall är under JAS alltså juli augusti september.
Angelie på Grimstorpets Örtagård www.grimstorpet.se
Egenföretagare inom trädgård och fastighetsskötsel.  Är på god väg mot självhushållning. Är på väg bort från ekorrhjulet.
I vinter bygger jag ett B&B på gården för att kunna vara hemma mer på gården

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 12:25 »
  Det som återstår är dom små röda?  Dessutom så sa mor att där hade varit ett träd med stora runda lila plommon som hon trodde hette Opal?   Men va hon mindes så va dom lätta att bli övermogna, kan det stämma?

Det skulle kunna vara Csar , de blir stora och saftiga så att man kanske tyckte de blev övermogna . Svårt att konservera . De är extremt känsliga för nikotin , så om man röker nära trädet eller fimpar sin cigg där är det stor risk att trädet kommer att tackla av och dö .

De mindre vet jag inget om förutom det jag skrev tidigare .

Experimentfältets sviskon blir långsmala med spetsar i ändarna , och mer mörkt blålila än röda .

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #7 skrivet: 16 feb-11 kl 09:37 »
Den tredje va också röda men små runda?  Kanske det är ett Mirabelleträd.  Jag vet inte vad det kallas på svenska.

The mirabelle plum, also known as the mirabelle prune (Prunus x domestica ssp. syriaca), is the edible drupaceous fruit of the mirabelle prune tree, a cultivar of the plum tree of the genus Prunus.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 10:00 »
En gammel norsk sort av små røde plommer som modnet før andre sorter, kalles "sukkerplommer". Forholdsvis små trær, hvis jeg husker riktig.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #9 skrivet: 22 apr-11 kl 20:34 »
Körsbärsplommon är små och röda och runda.

Av viktoria finns en sort som heter Tidig Viktoria - samma plommon, men mognar några veckor tidigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Själv är bäste dräng, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser