Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga grädde, marsipan odyl utan karamellfärg????  (läst 32695 gånger)

aronsson

• Västergötland
Färga grädde, marsipan odyl utan karamellfärg????
« skrivet: 01 feb-11 kl 13:03 »
Hejsan, undrar om någon vet vad man kan färga grädde, marsipan och liknande med som inte är karamellfärg?
Rödbeta vet jag, men vill ju ibland ha något annat än rosa.  :-\
Funderat på svartavinbär om det kan funka, men det smakar ju dock väldigt mycket.
Tips motages tacksamt.  :)
Bor med fru/man och barn på en liten gård. Hoppas att bli mer självförsörjande med tiden. Varierar vem det är som skriver

Astra

• Uppland
SV: Färga grädde, marsipan odyl utan karamellfärg????
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 13:06 »
blåbär blir lilaaktigt
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 13:32 »
Gurkmeja blir vackert saffransgult, och nästan utan smak. Annars kan du ju ta saffran, mmmmm.

Gurkskal blir grönt och inte så mycket smak.

Avkok av rödkål eller rödlök (kanske rödbetor också, vet ej) som blandas med syra (ex citronsaft) blir blågrönt =)!
//Lina

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 18:35 »
Avkok av rödkål eller rödlök (kanske rödbetor också, vet ej) som blandas med syra (ex citronsaft) blir blågrönt =)!

Mina erfarenheter av rödkål och rödbetor är att de är röda i sur miljö, och blir blågröna i basisk miljö.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 20:41 »
Kanske jag som förvirrat mina källor.

Men om rödbetor kan bli blågröna i basisk miljö är det väl bara att blanda i lite bikarbonat =)?
//Lina

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 15:23 »
Hmm...en krossad koltablett borde ge grått eller svart. Men det kanske ger kolsmak?

...och sen kan man ju fråga sig varför man skulle vilja ha en muntert grå tårta...  :P

Såg nånstans att grenadin (färgar drinkar illande röda) finns både med och utan färgämnen. Grunden var juice från granatäpple och röda vinbär. Om det nu finns att få tag i sån utan färgämnen så vore den nog en passande färgningsingrediens.

Hmm...en till snabb tanke: Om man bara vill ge ett intryck av grönt så borde det ju gå att pudra över lite torkad och finmalen nässla. Då känns nog inte smaken så väl.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 16:20 »
en trevare.... men grönt kanske du kan få av kiwi. Eller så kan du köra typ selleri i råsaftcentrifug. Kanske kan funka?
Björnbär ger ju lila.
morotsjuice för orange.

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #7 skrivet: 02 feb-11 kl 16:38 »
Tyvärr måste jag avråda från kiwi ihop med grädde. Kiwi innehåller ett enzym som bryter ner grädden så att det börjar smaka illa efter en stund.  (:)

Hmm...en snabb tanke: kokt och mosad blå potatis (t.ex. Blå Kongo) nerrörd i vispad grädde kanske kan ge en skön blå färg?

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 08:06 »
Aj då! Inte kiwi med grädde alltså, kan vara bra att veta!  :)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 03 feb-11 kl 12:54 »
Det finns ju många kryddväxter som kan passa i efterrätter, såsom citronmeliss eller citronverbena. Mosa en massa såna och sila juicen, koka för att reducera.
//Lina

Vurre

« Svar #10 skrivet: 03 feb-11 kl 15:00 »
Livsmedelsindustrin brukar väl använda spenat för att få till grön färg. Med en effektiv mixer bör man kunna få till det hemma också.
snus? vad är priset på en pris?

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 04 feb-11 kl 00:06 »
Kørsbær ger hærligt djuprød færg.
« Senast ändrad: 04 feb-11 kl 00:08 av Nina W »

Getpigan

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 04 apr-11 kl 14:02 »
Flera olika bär och frukter går ju att färga med (tex blåbär,körsbär osv. som många redan hunnit skriva före mig) Spirulina ger ju en väldigt blågrön färg,men dosera försiktigt! Annars kan det smaka lite dy...

Passar på att slänga in en fråga angående naturlig färgning... Panduro hade någonting som kallades "naturlig karamellfärg" Någon som vet hur pass naturlig den är,och om den innehåller några dåliga tillsatser eller liknande?? Jag blev lite sugen när jag såg det,men jag har inte fått fram någon innehållsförteckning på det.

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 apr-11 kl 14:12 »
Har provat färga marcipan med både hallon, blåbär och rödbeta. Alla blev smutsiga och oaptitliga nyancer.  Grädde går betydligt bättre, men det blir ju en annan smak med bär i än utan.

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 apr-11 kl 16:28 »
Aronia säljs nu i fryst skick. De smakar inte så mycket men är nyttiga och färgar som sjutton. Blålila.
Gurkmeja färgar bra och är även den en superb antioxidant. Gult /mörkgult.
Fläderbär är starkt färgande och -hör o häpna-  übernyttig/antiviral. Röd-vinröd.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 04 apr-11 kl 16:32 »
:D  *glatt hundöra*  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #16 skrivet: 04 apr-11 kl 16:42 »
Havtornsbär är starkt gula som saft.

Ett försiktighetens inlägg här, vi är många som är allergiker, så nämn gärna för eventuella gästerna vad färgen är för något. Det är inte alltid man tänker på att fråga om det finns rödbetor i en kaka tex.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #17 skrivet: 13 apr-11 kl 00:20 »
Jag skulle i min ungdom göra en tårta i form av Dödsstjärnan för att bjuda på fika på arbetsplatsen där jag fått sommarjobba. La 4 tårtbottenspaket ovanpå varandra,skar till den sfärisk, kletade sylt, bananer, marsansås mellan varje lager.
Sen skulle man ju färga grädden grå på något sätt.

Dum som jag var resonerade jag att turkisk peppar är svart. Svart och vitt blir grått. Så jag köpte en flaska turkisk peppar-essens och hällde i grädden.

Det blev inte grått, det blev svartgrönt. Och smakade turkisk peppar. Blandat med grädde, sockerkaka, hallonsylt, marsan och banan är det ingen större hit. Eller inte ens nära att vara nån hit, riktigt äckligt faktiskt.

Enda gången det nånsin blivit över tårta på den arbetsplatsen.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 13 apr-11 kl 00:38 »
Jag skulle i min ungdom göra en tårta i form av Dödsstjärnan för att bjuda på fika på arbetsplatsen där jag fått sommarjobba. La 4 tårtbottenspaket ovanpå varandra,skar till den sfärisk, kletade sylt, bananer, marsansås mellan varje lager.

Dum som jag var resonerade jag att turkisk peppar är svart. Svart och vitt blir grått. Så jag köpte en flaska turkisk peppar-essens och hällde i grädden.

Det blev inte grått, det blev svartgrönt. Och smakade turkisk peppar. Blandat med grädde, sockerkaka, hallonsylt, marsan och banan är det ingen större hit. Eller inte ens nära att vara nån hit, riktigt äckligt faktiskt.

Underbart kreativt i alla fall!!  ;D

Lite OT men till min sons barnkalas gjorde jag Darth Vader i smält choklad ovanpå gräddtårtan... :D
Det var uppskattat
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 13 apr-11 kl 20:59 »

Heheheheheh sjukt kul.
Det hade nog funkat med lite kolpulver annars =).
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 3 användare (1 dolda)
NESSEN, Mashakaks8276

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser