Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbereda fårpälsen inan slakt?!  (läst 3510 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Förbereda fårpälsen inan slakt?!
« skrivet: 31 jan-11 kl 21:59 »
Vår fina bagge blir allt kaxigare så nu är det tyvärr dags för slakt. Han är ett Åsenfår född i maj-10. Han är aldrig klippt och går ute året om. Pälsen är således rätt tovig och skräpig och inte särskilt lockig. Vi skulle ändå vilja bereda skinnet och behålla fårpälsen. Finns det något man kan/bör göra före eller efter slakt för att bli av med skräp och tovor. Klippning före slakt kommer inte att bli aktuellt.
Hoppas på råd! / Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Förbereda fårpälsen inan slakt?!
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 22:07 »
jag har hört att man ska klippa fyra veckor före slakt för att då bästa pälsskinnet  o:) men det var inte det du ville läsa  :-[
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 22:10 »
Bereder själv skinn och jag skulle också säga klippning. Är det omöjligt så är det. Väldigt jobbigt att bereda ett skinn med massa päls då det suger upp massa vatten och väger bly.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

samaka

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 08:28 »
Har vid ett tillfälle skickat ett supertovigt tackskinn på vinst och förlust, men det var så fint när det kom tillbaka. Jag vet inte, men på berederiet grovklipper de skinnen som första moment, sitter tovorna inte direkt jämns med skinnet så borde det fungera tycker jag. Vill du vara säker putsar du bort dem efter slakt hemma.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 21:24 »
Hur är det med skräp, hörester är det väl mest eftersom de envisas med att stå under när jag serverar hö, hur blir man av med detta?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Guran

• Lappland
« Svar #5 skrivet: 02 feb-11 kl 02:06 »
Jag sa till garveriet att de fick slänga skinnen om de tyckte de inte var värda att bereda; alltså om arbetsinsatsen var för stor för standardpriset. Men fick tillbaka fina fällar.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 17:01 »
Typ Tranås klipper skinnen innan beredning. Beställ typ 35 eller 18 mm pläd eller skinn. Mig veterligt kvittar det för dem hur skinnen ser ut innan de klipper och tvättar skinnen för vidare beredning. Slakta baggen och grovklipp skinnet efteråt till typ 50-70 mm längd, mest bara för att göra det lättare att grovsalta innan du skickar iväg det. Vinterfällar blir inte riktigt lika glansiga och fina i pälsen som sommar- och höstskinnen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

nysse

« Svar #7 skrivet: 04 feb-11 kl 10:48 »
Jag försöker rensa allt halm bort - och kammar lite. Tovar har dom inte ofta ( Gute ). Våran får går ute hela året - och vi har altid fåt fina skinn tilbaka från beredning....

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 feb-11 kl 11:09 »
Det är nog om man bereder för hand som det är jobbigt med toviga och skitiga skinn. Särskilt om man inte har nått som kan klippa pälsen :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 feb-11 kl 17:54 »
Man får inte bättre skinn än det som är på det levande fåret. Öppna fällen och se efter om man kan följa ullstapeln in till kroppen eller om det är ihoptovat i botten. I så fall är det inte lönt att bereda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser