Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hagar  (läst 1996 gånger)

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
Hagar
« skrivet: 29 jan-11 kl 20:35 »
Nu när våren kommer o fåren ska ut på bete igen kan jag då börja med att ha dom i den mindre hagen ,de gick där det sista de gjorde i höstas innan de flyttade in i ladugården med lösdrift i Nov.Jag tänkte släppa dem där i April (när förhoppningsvis våren kommer) där har de vindskydd o foderhäck så jag kan fodra innan det blir bete.Skönt för dom att få se nått annat än vinterhagen.Sen får de givetvis gå i sina andra hagar när betet kommer igång.
El hur är det med parasiter?
Jag har fyra får som inte ska ha lamm i år.
Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

zeina66

• Värmland
SV: Hagar
« Svar #1 skrivet: 29 jan-11 kl 20:58 »
Hej,eftersom du inte ska ha lamm kan du använda samma hage igen,det är ju bekvämt med foderhäck och vindskydd.

Mina får går ute tills en månad före lammning,1 mars tar jag in dom för klippning och lammning,de stannar inne tills sista lammet är minst 1 vecka. De går ut dagtid och in på kvällen för att äta hö/pellets tills det finns nog med gräs. 1 maj är finns det aldrig gräs nog här. Lammen kommer alltid ut i en hage som inte betats av får året före. Har slutat använda vinterhagen till tackor och lamm då flera lamm fick diarre ett år...då var det riktigt illa. Försöker hålla mig till ABCD-principen....det fungerar fint om man planerar.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 07:26 »
ABCD-principen? Berätta om den! Står själv i samma funderingar inför våren.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 07:31 »
Den finns beskriven i Erik Sjödins bok "Får"! Ett system av växelbetet.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-11 kl 12:51 »
Jag är så taskig att jag inte låter mina tackor vara ute i vinterhagen under vinter. Den betas inte heller under sommaren... När lammen börjar närma sig får tackorna gå ut i hagen och de nyfödda lammen får följa med. På det viset finns det en ren hage i direkt anslutning till fårhuset!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-11 kl 14:05 »
Men Vallhunden..inte är du taskig för att du har dom inne,de mår inte sämre av det. Mina får går ute för att det blir alldeles fööör tungt att mocka ur om dom är inne hela vintern (gör det med grep och skottkärra) Mina får rör sig ändå bara mellan vindskydd och höhäck - en promenad på 20 meter tur/retur. Vi har snörika vintrar och dom pulsar ju inte gärna runt i snön.

Förra vintern var dom inne fr januari till 20 april och det gick jättebra
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-11 kl 15:17 »
Men Vallhunden..inte är du taskig för att du har dom inne,de mår inte sämre av det. Mina får går ute för att det blir alldeles fööör tungt att mocka ur om dom är inne hela vintern (gör det med grep och skottkärra) Mina får rör sig ändå bara mellan vindskydd och höhäck - en promenad på 20 meter tur/retur. Vi har snörika vintrar och dom pulsar ju inte gärna runt i snön.

Förra vintern var dom inne fr januari till 20 april och det gick jättebra

Jag håller med dig att det egentligen inte är taskigt! Men här på Alternativ känns det som att svära i kyrkan. Mina får har så pass mycket yta att de kan skutta runt där inne. De har också bara tak och en sida täckt (+ en sida med vindnät), på halva ytan som det är ströbädd på... så det är nästan som att vara ute  :)
Ventilationen är det inget fel på ! :o

Jag började ha dom inne utifrån klövhälsan, men också för lammens skull. Jag är mycket nöjd med detta arrangemang!

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser