Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarber, röda och svarta vinbär och björnbär.  (läst 8608 gånger)

NettaniGbg

Rabarber, röda och svarta vinbär och björnbär.
« skrivet: 28 jan-11 kl 09:06 »
Har massor med bär i frysen som jag inte kommer på vad de skall vara till. Har även lite hallon, blåbär och jordgubbar men dessa har jag inga problem att göra av med.
Vi dricker nästan ingen saft så där går inte så mycket bär åt.

Jag har funderat på att kanske göra glass och lite sylt men sedan är det stopp. Vilka smaker kan vara goda att kombinera?
Har ni några goda tips.

Astra

• Uppland
SV: Rabarber, röda och svarta vinbär och björnbär.
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 09:33 »
Rabarberpaj är gott! Tycker du inte om smaken av bara rabarber så kan du slänga i några av jordgubbarna så blir det mumsigt och fin färg. Björnbär blir god sylt som man kan ha i t.ex. hallongrottor ( ;D borde kanske kallas för björn-ide istället då...) Vinbär har jag själv problem med att bli av med, speciellt de röda, så jag följer tråden men intresse jag med.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 28 jan-11 kl 09:47 »
God och nyttig "glass" med välbehövliga vitaminer kan man lätt göra av frysta bär.

Bara lägg en lagom mängd frysta bär, direkt från frysen, en sort eller blandade, i en mixer. Tillsätt lite mjölk eller grädde. Lite vatten går också bra om man vill vara nyttigare. En liten aning socker eller honung kan behövas. Mums!

Paj kan man aldrig få för mycket av. Smulpaj, sockerkakspaj "Ingas paj", marängtårta... Efterrätter med bär och frukt är fantastiskt. Vanlig sockerkaka med bär i, rulltårta med mixade bär, lite avrunna och med lite potatismjöl för att inte bli för kladdigt. Det finns hur många recept som helst.

Smothie, mixade bär med mjölk eller yoghurt. Mixade bär istället för sylt till fil, gröt osv. Håller 2-3 dagar utan socker i kylskåp.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 28 jan-11 kl 09:51 »
Rabarbergröt är gott... och rabarberchutney att äta till grytor! Chutneyn är en väldigt bra "gå-bort"-present. (alltså gå bort på middag, inte på det andra sättet..... :-[)
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

NettaniGbg

« Svar #4 skrivet: 28 jan-11 kl 09:57 »
Rabarbergröt är gott... och rabarberchutney att äta till grytor! Chutneyn är en väldigt bra "gå-bort"-present. (alltså gå bort på middag, inte på det andra sättet..... :-[)

Hur gör man rabarbergröten?
Recept på chutneyn.

Lät bra bägge 2.

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 10:00 »
Prova med frusna rödavinbär med gräddfil och kolasås till efterrätt,
förmodligen inte barnens favorit från början...
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Jakobsson

« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 10:05 »
Om du gillar att baka så finns det en snabb, lätt & god kaka att göra.
3 ägg
3 dl socker som vispas ihop
3 dl mjöl + 1 teskedsudd bakpulver vispas i.
Häll i en såndära vanlig rund bakform.
Häll över valfria bär, frukt, ca 1 dl spritt över kakan.
Hyvla över margarin med en osthyvel över hela kakan. Skälj hyveln i varmt vatten
emellanåt så blir det lätt att hyvla. Strö över pärlsocker. Grädda p 175 grader
30-40 min.
Förresen, ska man använda rabarber eller röda vinbär i kakan så behöver man nog sockra dom lite,
annars blir kakan nog sur :)

Lycka till!

//
Jakobssons fru

NettaniGbg

« Svar #7 skrivet: 28 jan-11 kl 10:13 »
Björnbärssylt blir det nog lite också. Gott i kakor och filen/yoghurt. Kanske gott att smaksätta glassen med också.

Rabarberpaj blir det alltid många av på försommaren, det hör liksom till.

Vi äter inte så mycket kakor, pajer, efterrätter här hemma så det går inte åt där heller.
Blir nog en >"Jakobssons snabba kaka" till morgondagens pysselfika.

Vad tror ni om att ha vinbären i matlagningen? Vart kan de passa in? Grytor, stekar?

NettaniGbg

« Svar #8 skrivet: 28 jan-11 kl 10:14 »
Prova med frusna rödavinbär med gräddfil och kolasås till efterrätt,
förmodligen inte barnens favorit från början...

Skall det mixas ihop eller bara läggas i skålen var för sig?

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-11 kl 10:14 »
 Rabarberchutney
1 liter skalad rabarber i bitar
2 röda lökar
5 dl socker
1 tsk vitpeppar
1 tsk kanel
2 msk ättiksprit
3/4 dl vatten

Blanda allt och koka på svag värme i ca 45 min-1 h, tills röran tjocknat ordentligt. Häll upp i glasburkar och sätt på lock, förvara svalt. Redo att ätas efter 2-3 veckor, håller läääänge i oöppnad burk! Öppnad burk håller i ca 6 månader.

Rabarbergröt
1 liter skalad rabarber i bitar
3,5 dl vatten
1 dl socker
4 msk potatismjöl

Koka upp vatten och socker, häll sedan i rabarber och låt koka i ca 4-5 minuter. Rör ut potatismjölet i en liten skvätt kallt vatten, dra kastrullen från plattan och rör i potatismjölsvattnet. Koka upp igen, häll upp i bunke och låt svalna, går förstås också att äta varm. Servera med mjölk. Denna kompott går också att frysa, dessutom god att göra smulpaj på. Om man har lite mer vatten och mindre potatismjöl blir det en lösare rabarberkräm.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Torparen 221

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 29 jan-11 kl 01:22 »
Skall det mixas ihop eller bara läggas i skålen var för sig?

Kolasåsen över de djupfrysta bären med gräddfilen
vid sidan om så att man kan ta så mycket man tycker passar.
Har inte provat att mixa det, ska nog prova nästa gång  ;)
Ensamstående med, hundar, och ardenner.

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 29 jan-11 kl 11:03 »
Vi brukar dricka smoothies till frukost med apelsinjuice som bas, i morse var juicen slut så jag  tog fläderblomssaft + svartvinbärssylt och vatten + banan = underbart gott!!!! Men det skiktade sig snabbt men å andra sidan så ... det var ju bara att röra runt med sked.
Med en mixer kan man gjöra hur mycket goda vitaminsprudlande smaskigheter som helst. Bara att blanda och testa. Det är jättegott med färsk ingefära, då bör man skära den i småbitar innan man mixar den så slipper man "trådarna".

Egentligen är ju saft, sylt, marmelad, gele  etc bara en fråga om socker och konsistens...
Färska bär, eller upptinade bär är ju gott på pannkaka....
Pajer...slurp
Mmmmm blir hungrig av alla tankar...

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 29 jan-11 kl 11:15 »
även om du inte äter en del av det ovan nämnda brukar det vara väldigt uppskattade presenter. en burk hemgjord svartvinbärsmarmelad istället för en blomma :)
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #13 skrivet: 29 jan-11 kl 11:39 »
Rödvinbärssylt och/eller rabarbersylt med kanel. Väldigt gott ihop med pannkakor och grädde  :D. Recept finns här http://sannum.eu/aggrecept1.html.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Kabo

« Svar #14 skrivet: 01 feb-11 kl 22:16 »
Det går utmärkt att ha i ett par nävar röda vinbär när man gör grytstek. Ibland står det ju att det ska vara gele i och det har hänt att jag varit utan och istället använt bär.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 01 feb-11 kl 22:28 »
Rabarber och hallonkräm eller paj är grymt gott :D.

Smoothies på allt utom rabarbern.

Glass =)!
//Lina

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 01 feb-11 kl 22:32 »
Likör, tror att jag hittat detta recept här på Alternativ och sparat:

Rabarberlikör  
Blir cirka 6 dl

Tar 3-4 veckor

Du behöver:

5 dl späd, finskuren rabarber

4 dl brännvin

1 bit vaniljstång

1,5–2 dl vit sirap

Gör så här:

1. Lägg rabarbern i en glasburk. Häll på spriten och skaka några minuter.

2. Låt stå 3–4 veckor, tillsätt vaniljstången efter drygt halva tiden. Skaka om då och då.

3. Sila av spriten, filtrera och tillsätt 1,5 dl sirap. Blanda väl.

4. Provsmaka efter några dagar och tillsätt eventuellt mer sirap.

Sorbet går ju att göra på de flesta frukter och bär.
Rumtopf/Romkruka är ju smarrig dessert!

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 01 feb-11 kl 22:55 »
En rabarberkaka som är populär här är en tunn pajbotten gjord med ägg . Kavlas ut så det passar en långpanna .
På den läggs ett lager med kanelkryddad rabarber som fått dra i en sockerlag någon timme .
Ovanpå alltihop så hälls ett tunnt lager av en vanlig sockerkakssmet med lite vanilj i .

In i ugnen och grädda .
Skärs i rutor .

Astra

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 01 feb-11 kl 23:27 »
Det går utmärkt att ha i ett par nävar röda vinbär när man gör grytstek. Ibland står det ju att det ska vara gele i och det har hänt att jag varit utan och istället använt bär.
Ja! Smart! Det har jag aldrig tänkt på. Jag brukar ofta ha lite svartvinbärsgele i svampsåsen och det borde ju faktiskt gå lika bra med några "oprocessade" bär.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

NettaniGbg

« Svar #19 skrivet: 26 feb-11 kl 11:36 »
Så, nu har jag provat lite med mina bär.

Rabarberlikör står och gottar sig, klart om ett par veckor.
Gjorde svartvinbärs och rödavinbärs gelé.
Jordgubb/rabarber samt hallon/rabarber och björnbärs sylt. Det var jättegott att ha dessa rabarberkombinationerna, rekommenderas.
Av gojset som blev över samt lite rabarberrester gjorde jag blandsaft.

Tack alla för tipsen, nu är det lite luftigare i frysen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser