Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att utdraga katt-klor.  (läst 7361 gånger)

Wernher Hingsk

• Gäst
Att utdraga katt-klor.
« skrivet: 26 jan-11 kl 10:16 »
God morgon!
Av tidstekniska skäl hinner jag inte läsa alla inlägg om katter, således kan det ju tänkas att man tidigare nämt det obehagliga ämnet beträffande utdragandet av katt-klor. Har svårt att tänka mig att detta är tillåtet i Sverige. Vill gärna veta litet mera om detta. Det var/är min dotter i Canada som tog upp ämnet med mig. Glömde fråga henne om det är tillåtet i nämnda land. Givetvis tog hon starkt avstånd till företeelsen, och det gör även jag! Berätta gärna, och klargör! Kanske det finns medicinska skäl att avlägsna klorna i något enskilt fall?

Hälsningar!  W.  H.
« Senast ändrad: 14 mar-11 kl 19:37 av Wernher Hingsk »

sisel

• Småland
SV: Att utdraga katt-klor.
« Svar #1 skrivet: 26 jan-11 kl 11:48 »
Ja, jag är ganska säker på att man åtminstone i USA kan operera bort klorna på katterna. Man gör det för att slippa att de kloar på möbler och andra olämpliga ställen. Personligen tycker jag att det är en bättre idé att köpa en leksakskatt om man bekymrar sig mer om möblemanget än djuren.

(Dock brukar jag hota mina små monster med att skicka iväg dem över Atlanten om de inte lämnar soffan ifred. They couldn't care less...  ;D)

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jan-11 kl 12:49 »
Tack, "sisel", för svaret!
Ja, jag måste fråga dottern förstås, hur det förhåller sig, men jag minns att det var hon som nämnde det först.
Fint att Dina hotelser fungerar! Har en bekant som i vittnens närvaro visat sina barns kaniner en kokbok och dess kanin-tillagningsrecept när djuren var ovanligt ostyriga, och i varje fall en tid därefter var kaninerna fortfarande i livet, så barnafaderns hotelser var väl lika symboliska som Dina!
Tilläggstjafs:
Mellan min fråga och Ditt svar intog jag en måltid, vari ris och curry ingick , och "Zlatan" och Mimmi" klarade för-disken som vanligt! Ja, det var inte första gången de fick currykryddat, men DEN gången blev jag rejält förvånad över att de uppskattade det!
Hälsningar!  W.H
« Senast ändrad: 26 jan-11 kl 12:52 av Wernher Hingsk »

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-11 kl 13:20 »
Tack och lov är detta ej tillåtet i Sverige, däremot i USA. På andra sidan Atlanten kan man även operera bort hundars stämband för att slippa obekväma skall, om jag inte missminner mig. Jag kanske ska prova det där kokboks-hotet på mina rymmarkaniner...!  ;D
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 26 jan-11 kl 19:57 »
De clawing är inte tillåtet i Sverige vilket är bra och självklart för de flesta svenskar  ;D Undantag är sjukdom/skador. Då får naturligtvis veterinär göra det bästa av situationen och amputera det som behövs.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 06 feb-11 kl 16:41 »
ursäkta att jag kapar tråden lite angående kattklor, katten min make hade med sig när vi flyttade ihop han e la ca 10år, håller på att klösa sönder varenda tapet i huset varje höst vinter vår, klösbrädor är uppsatt lite här och var men inte fan går han på dom. vad kan man göra ??? jag blir snart galen tips någon
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 17:46 »
-Klipp klorna kort och ofta.
-Kolla hur katten gillar att stå när den klöser. Kan den få den ställningen när den klöser på rätt ställe?? Många klösbrädor är för låga för katter som vill sträcka ut sig ordentligt. Skaffa klösbrädor med rätt arbetshöjd.
-Gnid in klöspelare med kattmynta
-Skaffa en vattenpistol med just tryck och "skjut" katten när den klöser på fel ställe.
-Om det bara är tapet som är kul att klösa på köp träskivor och tapetsera och häng där katten klöser  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #7 skrivet: 06 feb-11 kl 18:35 »
-Klipp klorna kort och ofta.
-Kolla hur katten gillar att stå när den klöser. Kan den få den ställningen när den klöser på rätt ställe?? Många klösbrädor är för låga för katter som vill sträcka ut sig ordentligt. Skaffa klösbrädor med rätt arbetshöjd.
-Gnid in klöspelare med kattmynta
-Skaffa en vattenpistol med just tryck och "skjut" katten när den klöser på fel ställe.
-Om det bara är tapet som är kul att klösa på köp träskivor och tapetsera och häng där katten klöser  ;)

blir många skivor att sätta upp då  ::)
klösbrädorna sitter på dom ställe han började på, men då börjar han bara på ett nytt ställe och han e väldigt duktig på att klösa när ingen ser han morr
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 feb-11 kl 18:38 »
blir många skivor att sätta upp då  ::)
klösbrädorna sitter på dom ställe han började på, men då börjar han bara på ett nytt ställe och han e väldigt duktig på att klösa när ingen ser han morr

Gnid in det ställe där du vill att den ska kloa med kattmynta?!
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #9 skrivet: 23 feb-11 kl 20:03 »
redan testat hjälper inte, men han har ju BARA 7 st ställen i huset han tar ner tapeterna på ...suck

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-11 kl 08:47 »
redan testat hjälper inte, men han har ju BARA 7 st ställen i huset han tar ner tapeterna på ...suck
Kasta ut katten !
Han kan kloa på träden ist , våra katter bor ute o kloar glatt på träden .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #11 skrivet: 24 feb-11 kl 13:58 »
min man håller inte med ... jag får inte ens klippa klona på katt f, för då är det synd om honom säjer gubben blir farligt när han går ut (har kattlucka) han kan inte försvara sig om man har klippt klorna suck

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 24 feb-11 kl 14:03 »
ursäkta att jag kapar tråden lite angående kattklor, katten min make hade med sig när vi flyttade ihop han e la ca 10år, håller på att klösa sönder varenda tapet i huset varje höst vinter vår, klösbrädor är uppsatt lite här och var men inte fan går han på dom. vad kan man göra ??? jag blir snart galen tips någon

Vatten, vatten, bara vanligt vatten *sjunger*
Det är det enda som hjälper tycker jag själv. Hade en kattnär jag bodde hemma osm maniskt klöste på allt.
Blev vattensprutan på han. Funkade efter ett tag.

Annars är det kanske så att han är uttråkad? Det blir mina på vintern och då kan de ge sig på en stol eller soffan (igår vässade hanen klorna på högtalarna >:( )
Köp nån kul leksak (eller gör själv), kanske en kattkompis?

Annars tycker jag själv att man inte ska klippa klor på utekatter. De måste kunna försvara sig mot hundar och elaka tonåringar :(

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #13 skrivet: 24 feb-11 kl 15:38 »
kattkompis finns även han gammal katt(han använder dock bara en o samma matta att klösa på), hundkompisar finns kaninkompis finns, men han blir bara jä... lat på vintern går upp ca 3 kg oxså, vatten vet jag att det funkar kanon problemet är ju bara att han klöser ju inte där vi är för tillfället  250 m2 han vet ju att han inte får  >:D

Just_me

• Småland
« Svar #14 skrivet: 24 feb-11 kl 15:41 »
kattkompis finns även han gammal katt(han använder dock bara en o samma matta att klösa på), hundkompisar finns kaninkompis finns, men han blir bara jä... lat på vintern går upp ca 3 kg oxså, vatten vet jag att det funkar kanon problemet är ju bara att han klöser ju inte där vi är för tillfället  250 m2 han vet ju att han inte får  >:D

Haha, ja de är ena ögontjänare de där ;)

Kanske ska ni byta mat till honom på vintern? åp han får i sig mindre näring/energi med tanke på vinterlätjan?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #15 skrivet: 24 feb-11 kl 17:23 »
haha jo men det är ju bara ett problem till då, kattkompisen har inga tänder längre förutom 2 hörntänder 1 uppe 1 nere på grund av sjukdom = tandlossning hos oss så han är ju apsolut inte överviktig så han kan ju bara äta finfördelad mat typ burkmat, till han stora förtjusning  ;D å det är ju inte lätt att ge dom olika mat typ på olika ställen osv 2 glupska hundar o jag jobbar

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser