Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm och rävar  (läst 13590 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Lamm och rävar
« skrivet: 24 jan-11 kl 13:27 »
Hur gamla "måste" lammen vara för att man inte ska behöva vara rädd för att räven tar dem?
Är en månad OK? Tänkte ha mina inne första veckorna men sen måste de ju ut och jag kan inte gå med dem morgon och kväll.

Sano

• Bohuslän
SV: Lamm och rävar
« Svar #1 skrivet: 24 jan-11 kl 15:20 »
Säker kan man aldrig vara, men några dagar brukar räcka. När de kan skutta och springa ordentligt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

hustran

« Svar #2 skrivet: 24 jan-11 kl 15:37 »
Jag tror att det beror på räven.Vi har haft rävar som helt lugnt knallat igenom fårhagen med små lamm och inte rört dem.Tackorna känner nog om fara på taket är.Det syns på dem. Rävar som fått smak på små lamm kanske är knepigare.Då ligger nog 1mån. lamm illa till.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-11 kl 16:47 »
Jag har problem med rävar. Det ligger ett rävgryt på varje sida om fårhagen (alltså 2 stycken)

Min erfarenhet är att räven rör inte friska lamm som är äldre än en vecka gamla. Det beror på att när lammen är under en vecka i ålder så sover de mycket av sin tid. Då händer det att lammen sover och tackan går upp och betar. Sakta förflyttar sig tackorna runt i hagen och då kommer räven och tar det sovande lammet som ligger längst bort från flocken...
Om något lamm som är äldre skulle stryka med så beror det på att det lammet inte är friskt.

Förutom ålder på lammen så är det ju så att räven måste komma på att lamm är ett lätt byte. Jag tror att efterbörder i hagen kan vara något som lockar fram räven. "Det börjar med en efterbörd och slutar med ett helt lamm" :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 20:19 »
Instämmer med vallhunden. Det är framförallt de första dagarna de tar lammen. Men mest hänger det på tackorna. Minns att mina finullstackor var dåliga på att hålla räven ifrån sina lamm. De reagerade inte när räven gick omkring lammen. Kom en morgon och såg ett lamm springa runt tackan skrikande, med räven i hasorna. Tackan betade oberörd. Jag fick jaga bort räven.

Vi har ännu inte mist ett lamm av gute eller roslag till räven. De har stenkoll på sina lamm ;)

Så mycket hänger på hur tackorna tar hand om sina lamm.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-11 kl 08:36 »
OK, ja man kan väl aldrig vara helt säker, men släpper jag ut dem på betet runt 1 maj så
går det förhoppningsvis bra!

hayproducer

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-11 kl 08:45 »
Hej, kan du inte skaffa dig en stövare?  En storväxt stövare skulle göra processen kort med en räv.

Men han kanske åt upp fåren oxå ;D

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #7 skrivet: 25 jan-11 kl 09:12 »
Jag gick en fårkurs förra våren och där menade läraren att hade hon haft får idag 8hon hade stor produktion på gotland på 80-talet) skulle hon skaffat sig alpackor. De ska vara suveräna på att skydda mot rovdjur. Nu är alpackor rätt dyra djur men de kan ju ha ett egenvärde i sig själva samtidigt som man får ett effektivt skydd mot räven, och andra rovdjur.

Annars är det väl som med hönsen, skjut rävarna allt eftersom de dyker upp. Räv som tar tamdjur på gården är tillåtet att skjuta året om, som jag förstår det.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

mobben

« Svar #8 skrivet: 25 jan-11 kl 09:13 »
Dom kan ta rätt stora djur

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 25 jan-11 kl 09:25 »
Hej, kan du inte skaffa dig en stövare? 
En stövare har man inte lös vind för våg natt o dag tyvärr......

Alpacka, jovisst men man får många får för priset av en sån.  :)

Och ja; vi skjuter räv för fullt men vi har flera gryt runt gården. Och det är bara ungrävarna som vi kommer åt, de gamla är listigare än så...  >:(

Ja ja, det är väl bara att hoppas på att det går bra......

hayproducer

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 25 jan-11 kl 09:31 »
Det beror som sakt på hur väldreserad stövaren  är!!

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jan-11 kl 09:32 »
Jag gick en fårkurs förra våren och där menade läraren att hade hon haft får idag 8hon hade stor produktion på gotland på 80-talet) skulle hon skaffat sig alpackor. De ska vara suveräna på att skydda mot rovdjur. Nu är alpackor rätt dyra djur men de kan ju ha ett egenvärde i sig själva samtidigt som man får ett effektivt skydd mot räven, och andra rovdjur.

Annars är det väl som med hönsen, skjut rävarna allt eftersom de dyker upp. Räv som tar tamdjur på gården är tillåtet att skjuta året om, som jag förstår det.
vill inte göra ett trådkap men villa i alla fal på peka att på sommaren kan det faktiskt vara en räv hona med ungar som blir skjuten var finns empatin för rävungarna som då svälter ihjäl nåt som få bryr sig om tyvärr .

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 25 jan-11 kl 10:00 »
När jag var på studiebesök på en alpackafarm fick jag lära mig att alpackorna var så fredliga av sig att dom själva behöver någon som försvarar dom. Det är lamadjur man ska ha i sin fårflock, dom är dessutom billigare än alpackorna.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #13 skrivet: 25 jan-11 kl 10:07 »
Säger samma som Charlotte alpackor ska inte vara några vidare fårväktare men lamadjur låter knappt en katt som dom inte känner igen komma nära flocken :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #14 skrivet: 25 jan-11 kl 11:35 »
Det beror som sakt på hur väldreserad stövaren  är!!
Skojar du? Vem har en hund lösspringande nätterna igenom? Och jakthund dessutom? Det vore väl höjden av dålig hundhållning OCH värnandet av alla vilda djur!

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 25 jan-11 kl 11:39 »
Vi har ännu inte mist ett lamm av gute eller roslag till räven. De har stenkoll på sina lamm ;)

Så mycket hänger på hur tackorna tar hand om sina lamm.
Våra roslagstackor får spel varje gång som lammen råkar ställa sig så att tackan inte ser dom.
Räcker med att lammet står bakom en annan tacka så direkt börjar modertackan skrika och springa runt för att leta.
Ser lite komiskt ut ibland då tackan springer runt och letar medan lammet springer bakom tackan och undrar varför mamma skriker. ;)

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-11 kl 12:05 »
Våra roslagstackor får spel varje gång som lammen råkar ställa sig så att tackan inte ser dom.
Räcker med att lammet står bakom en annan tacka så direkt börjar modertackan skrika och springa runt för att leta.
Ser lite komiskt ut ibland då tackan springer runt och letar medan lammet springer bakom tackan och undrar varför mamma skriker. ;)
Ja det där känner man ju till... Och speciellt dråpligt blir det när lammet ifråga är ett modigt bagglamm som inte alls är intresserad av mammas bräkande... Då tycke man nästan synd om tackan som desperat skall hålla koll på sitt lamm.  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #17 skrivet: 25 jan-11 kl 12:57 »
Citera
Skojar du? Vem har en hund lösspringande nätterna igenom? Och jakthund dessutom? Det vore väl höjden av dålig hundhållning OCH värnandet av alla vilda djur!
Kan förstå resonemanget vad gäller stövare och andra jakthundar, MEN har man BOSKAPSVAKTANDE hundar är ju meningen att de ska bo hos fåren dygnet runt. Dessutom jagar inte boskapsvaktarna. De motar bort rovdjuren.
Lamadjur är visserligen skarpare än alpackor, men fortfarande ett bytesdjur som drar till sig rovdjur. Hundar håller rovdjuren ifrån sig.

Rävar tar inte heller stora djur. En räv är själv rätt liten. Om den ger sig på större får, så är de så sjuka att de inte kan göra motstånd.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 25 jan-11 kl 13:03 »
Lamadjur är visserligen skarpare än alpackor, men fortfarande ett bytesdjur som drar till sig rovdjur.
Fast det finns ju ganska många exempel där det har fungerat med lama och rovdjur....
Det enklare med att ha lama jämfört med hund är väl att laman äter samma foder som fåren och naturligt blir en flockmedlem utan att behöva fostras till det. Det finns heller ingen risk att laman börjar äta lamm, för det förekommer ju bland boskapshundarna, som vallhunden skrev " Det börjar med en efterbörd och slutar med ett lamm".
                                         Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #19 skrivet: 25 jan-11 kl 13:13 »
Vi hade ett lamadjur som gick hos fåren och en gång kom grannens hund in hos fåren men det gjorde denbara en gång för sedan tyckte den nog att den hade det rätt bra hemma där inga stora djur spottade o sparkade den ;D
« Senast ändrad: 25 jan-11 kl 13:16 av j.i.sfjäderfä »
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser