Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggpris 2011 2012 ?  (läst 63293 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: äggpris 2011 2012 ?
« Svar #60 skrivet: 25 jan-11 kl 21:03 »
Om man skulle ta tex 4kr för ett ägg så motsvarar 2 ägg en liter mjölk ungefär.
( finns säkert olika pris-åsikter på mjölk oxå)

Hi hi, det där var en rolig jämförelse!  :D
Låt säga att 3 ägg motsvarar ungefär en liter ekologisk mjölk. (Ekologiska ägg går på ca 3kr/st i affären och jag betalar strax under tian för ekologisk mjölk i samma affär.)
En högproducerande höna lägger ett ägg om dan.
En högproducerande ko kommer upp i runda slängar 50 liter mjölk om dan. Det skulle motsvara 3x50 höns, alltså 150 höns!  ;D

Jag tror faktiskt att jag hellre skulle ta hand om en ko än 150 höns...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Peter in Slovenia

• Övriga världen
« Svar #61 skrivet: 25 jan-11 kl 21:11 »
Ägnade mig åt ett litet hypotetiskt räkneexperiment under tiden jag ser alla spännande åsikter i denna tråd.

Om varje anka läger 50 ägg / år.  Och du tar 4 kr/st blir det 200 kronor.
Behåller du ankan i 2 år innan slakt har du 400 kronor. Osv.
Du har dessutom under tiden kunnat plocka ut några ägg för kläckning.
Anta att du föder upp 4 av dem till slaktdjur eller levandeförsäljning. Så har du några hundra extra där också.
När du sen slaktar ankan så får du ytterligare 98kr/kg (pris från grossist 2008). En slaktad anka väger ca 2½ kg.
Detta får jag till åtminstone mellan 800-1000 kr per anka med 3 års livstid då första säsongen inte ger några ägg.

Med tanke på att det finns grillad kyckling att köpa på stormarknaden för 24:90 kr/kg. Så skulle jag vilja ställa en fråga till er som anser att mer än en krona per ägg är hutlöst dyrt.
Skulle ni ta 19 kr/kg för eran grillade kyckling och vara nöjda. Som kund själv skulle jag nog tveka lite på kvaliten om äggen kostade 1 kr/st, och kycklingen ska vi inte ens tala om.

Men var och en sätter sina egna priser och jag är bara glad om någon i min närhet skulle sänka sina priser så för då får jag nog alla deras kunder själv.
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #62 skrivet: 25 jan-11 kl 21:18 »
det är väl ingen som tycker att det är dyrt med mer än 1kr? antar att jag är en av dem du syftar på. :) jag säljer mina för 1:50 styck till mina släktingar och en del vänner. inte för att att det är dyrt att ta mer. utan för att det räcker för att täcka mina kostnader. skulle det kosta mer med mat så skulle ja ta mer för äggen.

men som ja sagt hela tiden så tycker ja det är kalas att ni får det NI behöver ha för äggen. jag får som sagt in för mat och strö samt lite till för att köpa nya kycklingar.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 25 jan-11 kl 21:21 »
Ägnade mig åt ett litet hypotetiskt räkneexperiment under tiden jag ser alla spännande åsikter i denna tråd.

Om varje anka läger 50 ägg / år.  Och du tar 4 kr/st blir det 200 kronor.
Behåller du ankan i 2 år innan slakt har du 400 kronor. Osv.
Du har dessutom under tiden kunnat plocka ut några ägg för kläckning.
Anta att du föder upp 4 av dem till slaktdjur eller levandeförsäljning. Så har du några hundra extra där också.
När du sen slaktar ankan så får du ytterligare 98kr/kg (pris från grossist 2008). En slaktad anka väger ca 2½ kg.
Detta får jag till åtminstone mellan 800-1000 kr per anka med 3 års livstid då första säsongen inte ger några ägg.

Du glömde nog räkna på vad ankan äter, å sälja en slakt-anka som e 3 år?
Ok, DU har gratis foder men inte dom flesta..

1 kr st för ägg e nog lite väl billigt..
« Senast ändrad: 25 jan-11 kl 21:25 av Baby Duck »

Peter in Slovenia

• Övriga världen
« Svar #64 skrivet: 25 jan-11 kl 21:36 »
Ett äldre djur ger mer smak i köttet det gäller bara som med allt annat kött att anpassa tiden du hängmörar dom.
Kostnaderna var avsiktligt inte avdragna, det var ju ett exempel på vad en anka kan ge om man vill utnyttja den till fullo. Dessutom var det lågt räknat på både äggpris och kött.
Explorer of food and abandoned places. Food producer and farmer.

Baby Duck

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 25 jan-11 kl 21:37 »
Hi hi, det där var en rolig jämförelse!  :D
Låt säga att 3 ägg motsvarar ungefär en liter ekologisk mjölk. (Ekologiska ägg går på ca 3kr/st i affären och jag betalar strax under tian för ekologisk mjölk i samma affär.)
En högproducerande höna lägger ett ägg om dan.
En högproducerande ko kommer upp i runda slängar 50 liter mjölk om dan. Det skulle motsvara 3x50 höns, alltså 150 höns!  ;D

Jag tror faktiskt att jag hellre skulle ta hand om en ko än 150 höns...  ;)

/Sara

Men en kossa ligger ju inte på full produktion så året runt, dom ska sinläggas i god tid för kalvningen.
Å du får räkna på vad det kostar att producera livsmedlet oxå..

Så möjligtvis e 3 kr ok, men då ska det vara med moms och märkta, kontrollerade mm

Dom flesta här har inte sådana ägg.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #66 skrivet: 25 jan-11 kl 21:59 »
Men en kossa ligger ju inte på full produktion så året runt, dom ska sinläggas i god tid för kalvningen.

Så möjligtvis e 3 kr ok, men då ska det vara med moms och märkta, kontrollerade mm

Förvisso, men dom flesta här har heller inte högproducerande höns. ;)

Jag tycker absolut inte att man ska skämmas för att ta betalt för det man har att erbjuda. Kan jag sälja ägg för 3,50 styck så är det ju bara positivt. Vill inte folk betala det så måste jag till slut sänka priset. Tillgång och efterfrågan styr, inget annat. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #67 skrivet: 25 jan-11 kl 22:16 »
Är det ingen som vill ha betalt per timme? Man bör väl ha 150:-/timme = 2,50:-/minut för att plocka, bära, tvätta, packa, sälja, växla pengar mm.
Annars är det väl bättre att ha färre höns och odla annat för eget bruk på den tiden som går åt på att skänka bort ägg.
Sålde ägg för 2:- tills jag räknade ut att jag la pengar imellan.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #68 skrivet: 25 jan-11 kl 22:44 »
Är det ingen som vill ha betalt per timme? Man bör väl ha 150:-/timme = 2,50:-/minut för att plocka, bära, tvätta, packa, sälja, växla pengar mm.
Annars är det väl bättre att ha färre höns och odla annat för eget bruk på den tiden som går åt på att skänka bort ägg.

Att ha 20 eller 40 höns är ingen större skillnad vad gäller arbetstid, men om man får 15 eller 35 ägg om dan gör ju ganska stor skillnad om man säljer äggen. Inga jättesummor, men ändå.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

johe71

« Svar #69 skrivet: 25 jan-11 kl 22:44 »
Granngården höjde innan översvämningarna så det har inte med det att göra.

nu är det ju inte bara översvämningen som ställer till det, den bara ställer till det ytterligare i en redan pressad situation

men det började redan i somras med missväxt i stora produktionsländer som Ryssland, Ukraina och Kazakstan. Även i sverige var det problem med förra årets veteskörd "– I Mälardalen har 30–50 procent av höstvetet dukat under för svampar som härjat under snötäcket, säger Charlotte Elander, produktchef vid Lantmännen, till TT."

prishöjningen hos granngården beror alltså på saker som hände i somras, ett citat från en artikel i augusti "Sedan i juni har vetepriset stigit med mer än 50 procent, enligt tidningen Financial Times"

om översvämningen påverkar skörden i australien så kommer det sannolikt att ge ytterligare prishöjningar...

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #70 skrivet: 25 jan-11 kl 22:55 »
Jag vet det men som jag läser det som stod, så uppfattade ajg det som om det troddes att verkningarna av översvämmningarna redan slagit till och det är ju fel. Prishöjningen är ju INTE beroende på vad som jsut nu händer på andra sidan jordklotet. Att det blir fler prishöjningar senare som beror på översvämningen vet jag inget om då det itne hänt ännu.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #71 skrivet: 25 jan-11 kl 23:05 »

Sinläggas. ;D Det har mina rashöns också gjort. ;)
Mina 20 Lohman fick idag 16 ägg.
Mina rashöns fick 1 ägg.
Vad blir då priset för rashönsägget om jag skall få in kostnaderna enbart för dom 20 rashönorna + deras tuppar?
30:-styck?

Rosten

• Närke
« Svar #72 skrivet: 25 jan-11 kl 23:13 »

Ungefär så räknar jag också.
Skulle jag bara ta betalt för fodret och själv stå för bensinkostnad, underhåll av hönshus, foder, sågspån, el mm så skulle jag sluta sälja ägg och enbart ha några 4-5 rashönor för skoj skull.

Räknade på samma sätt när jag kom fram till att jag inte har råd att elda med ved i framtiden.
Utan att pellets vart billigare om jag sålde veden istället för att elda upp den. ;)
Även direktverkande el vart billigare än veden. ;D
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101792.0
« Senast ändrad: 25 jan-11 kl 23:17 av Rosten »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #73 skrivet: 25 jan-11 kl 23:28 »
Egentligen skulle man räkna ut exakt vad varje ägg kostar en o lägga priset efter den summan . Men den summan varierar ju på olika månader oxå .
Då skulle sommarägg bli billigare o vinterägg dyrare .
Sommaräggen kostar mej 0kr men vinteräggen desto mera hmm
Idag fick jag tex ett enda ankägg på 30 individer (både hös o ankor o kycklingar räknade då ) då kosar mej det ägget tex allt foder på ett dygn till alla dessa =ca 2-3kilo spannmål ...= 6kr ca.
Då stämmer ju iaf mitt pris på ankäggen *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #74 skrivet: 25 jan-11 kl 23:50 »
Att ha 20 eller 40 höns är ingen större skillnad vad gäller arbetstid, men om man får 15 eller 35 ägg om dan gör ju ganska stor skillnad om man säljer äggen. Inga jättesummor, men ändå.
Jag menade tiden för själva försäljningen, jag fick inte det att gå, ihop det var tom. nån som ville ha levererat för samma pris.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 26 jan-11 kl 00:04 »
Jösses vad mkt svar d kom helt plötsligt. :)

Hade åxå önskat att jag kunde ta till vara från affärer vad dom slänger men d gillar dom inte.
E ju helt SJUKT att slänga massa mat som inte e dålig!!!
När jag satte mina priser så kollade jag vilka priser d fanns hos andra äggsäljare i närområdet och höll mig till samma.
Jämna 5:- är det så det ska bli lätt med växel.
6 st 15 kr, 12 st 25kr, 15 st 30 kr, 18 st 35 kr och 30 st 60 kr.
Skulle med gott samvete lägga på en 5a i så fall. Har ju inte lust att gå med rejäl förlust om dom nu redan höjt rejält på fodret.
Mkt intressant å höra....... :)

För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #76 skrivet: 26 jan-11 kl 00:09 »
Det kan oxå vara värt att prata med kobönder runtomkring. Dom får ibland över spannmål från året innan eller det som faller ut på golvet man kan få gratis .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anders50

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 26 jan-11 kl 00:23 »
Ingen som tänkt på att sälja gödseln?  Hönsgödsel är det ju krut i, där borde man ju kunna få in få in några kronor!   ;)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 26 jan-11 kl 00:31 »
Finns knappt en spannmålsbonde så lång ögat kan nå.
Köper av en gammal man som tyvärr ska sälja sin gård nu.
E 5 mil dit så jag brukar försöka ta det när ja jobbat natt å e på väg hem.
Räknat lite å tror d kanske får bli så här:'
6 st-20 kr
12 st-35 kr
15 st-45 kr
18 st- 50 kr
30 st-80 kr
Är ett styckpris på 2.66-3.33:-
På detta sättet gynnar jag köpare som köper mkt.
Det gynnar mig om dom köper färre......
Men samtidigt går d åt mer kartonger om jag säljer 6pak istället för 12pak.......
Bästa kanske hade varit å tagit 3:-/ st rakt av.
Jag har ju ändå ingen möjlighet att ha "ta-själv-å-betala-i-bössan"-principen, utan måste vara hemma eller leverera t mina kunder.
Kg-pris försökte jag men tyckte d blev för meckitt för mig då mina e mkt olika stora.
Jag blandar i mina kartonger så alla får stora, små, gröna, bruna å rosa.

Gödsel e inte en dum ideé, både den å hästgödsel (spånfri, använder halmpellets) e kanon här hemma. :D
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #79 skrivet: 26 jan-11 kl 06:23 »
Ingen som tänkt på att sälja gödseln?  Hönsgödsel är det ju krut i, där borde man ju kunna få in få in några kronor!   ;)

Tanken har slagit mig... det mesta av hönsskiten här hamnar i ett tråg under de stora sittpinnarna och är då fritt från strö osv. Men det tar ju lite längre tid att hålla på och fixa med hönsskit än att lägga 6 ägg i en kartong.

Sorry TS, men vad kan man ta för 1 kg hönsgödsel tror ni?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare
Grubblarn, Stengrim, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser