Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköldpadda i Göteborg  (läst 3678 gånger)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Sköldpadda i Göteborg
« skrivet: 22 jan-11 kl 18:09 »
Förra veckan kommer en kollega till mej och säger att han fick en sköldpadda av ägaren till en soptipp, de hade hittat denna lilla sköldpadda bland skräpet, då vi har sköldpaddor här så tänkte min kollega att jag tar den med mej.
 Vad jag kan se så är det en vuxen, inte så välskött sköldpadda, antagligen en Reeves Kärrsköldpadda.
Mycket snäll!
Lite felvuxet skal o lite små skavsår på kroppen, väger inte mycket, men är pigg och glad nu och äter ordentligt.
Jag vill inte ha honom/henne då det redan finns 2 gulörade vattensköldpaddor här, vill inte släppa ihop dem.
Min fråga är rätt o slätt... någon här som vill ha honom/henne?
Tycker nog att han/hon förtjänar ett gott liv..att behöva bli hittad på en tipp i denna kyla som var i Göteborg förra veckan är inte ok!
Mvh Mia
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Vilse

• Gäst
SV: Sköldpadda i Göteborg
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 18:30 »
Du hittade henne för tidigt!  :)

jag brukar ta in sköldpaddor men har under flytt blivit av med allt akvariematerial,,
så om du baar väntat md at hitta den till lite senare,,
men när jag kommer in under tak igen så ska jag starta om i mina akvarieövningar,,
tips til den som tar sej an en sköldpadda,,
ha akvariet nära badrum och med lät lösning att tömma,,eler en rackarns bra eheim pump med filter för sköldisar skitar ner något otroligt,,

det är därför jag fått sköldisar gratis,,folk tröttnar på att städa efter dom,,
men det går at ha dom om man har rätt utrustning,,(tro mej jag är lat)

Alba

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 23:43 »
Har tidigare läst om Gaby, som jobbat mycket med omplacering av sköldpaddor för Djurskyddet Mariefred: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=49506
Hon har flyttat till Köpenhamn står det på hennes sida på Zoonen. Du kanske kan höra om hon har några tips?

Fråga i Sköldpaddsforum?:
http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php?act=idx

Vet inte om Universeum har sköldpaddor. Olika tropikhus?

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 23 jan-11 kl 01:00 »
Har tidigare läst om Gaby, som jobbat mycket med omplacering av sköldpaddor för Djurskyddet Mariefred: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=49506
Hon har flyttat till Köpenhamn står det på hennes sida på Zoonen. Du kanske kan höra om hon har några tips?

Fråga i Sköldpaddsforum?:
http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php?act=idx

Vet inte om Universeum har sköldpaddor. Olika tropikhus?

/ Alba

Tyvärr tar inte Universeum eller andra liknande platser emot sköldpaddor, speciellt inte en så pass vanlig art.
Gaby är däremot ett bra tips, har själv en ifrån henne.

Har du inte plats för stackaren just nu är ett tips att köpa en murbruksbalja och fylla till hälften med vatten, med landdel och en vanlig glödlampa som värme tills du hittar ett nytt hem åt den.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 23 jan-11 kl 21:26 »
Tack alla som svarat.
Visst har jag plats tilfälligt för den, har ju bott här nu i lite mer än en vecka, i akvarium med uv lampa, solplats och rent vatten, mat o allt, men har redan 2 i ett till dem lagom stort akvarium, vill helst inte ha den med de andra, dels e de ju inte samma ras sedan vet jag inte vad "den har med sej"
Min önskan är att någon vill ha den.
Är ju som sagt mycket snäll, har inte visat några tendenser till att vilja bitas el väsas..som mina andra gör ;)
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-11 kl 13:27 »
Stackars lilla sköldis!!  :(  Folk e fan inte kloka! >:(
Har lite för mkt djur redan och ingen kunskap.....
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 28 jan-11 kl 16:46 »
Håller med dej!!!!
Blir så ledsen när jag tänker på vad den kan ha gått igenom...skav på skalet, under fötterna, på benen o under hakan :'(
 Men den verkar vara glad iallafall, lite blyg men ändå nyfiken och väldigt väldigt snäll.
Har tyvärr inte själv möjlghet att behålla honom då jag redan har mängder med djur och burar i mitt klassrum och jag vill inte släppa ned den till mina andra sköldpaddor..så jag hoppas verkligen att någon vill ha honom

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser