Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbkurs i stöd och bidrag?  (läst 55759 gånger)

olivia.k

• Jämtland
SV: Snabbkurs i stöd och bidrag?
« Svar #60 skrivet: 29 jan-13 kl 16:34 »
Du kan köpa stödrätter.

Ja men det räcker inte. Jag kan inte köpa stödrätter för mark som inte fick några stödrätter tilldelat sig år 2005. På min gård är det bara 3 ha block som har godkänts som betesmark och dessa räcker inte för gränsen går vid 4. Visst kan jag köpa 3 stödrätter men jag behöver 4 st, dvs stödrätter för 4ha. Några nya stödrätter kan inte delas ut för nya block, dock kan man söka stödrätter ur nationella reserven om marken tidigare varit åker- eller betesmark.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #61 skrivet: 29 jan-13 kl 19:56 »
Ja men det räcker inte. Jag kan inte köpa stödrätter för mark som inte fick några stödrätter tilldelat sig år 2005. På min gård är det bara 3 ha block som har godkänts som betesmark och dessa räcker inte för gränsen går vid 4. Visst kan jag köpa 3 stödrätter men jag behöver 4 st, dvs stödrätter för 4ha. Några nya stödrätter kan inte delas ut för nya block, dock kan man söka stödrätter ur nationella reserven om marken tidigare varit åker- eller betesmark.

Du kan när som hellst köpa stödrätter från stödrättsbörsen eller av privata ägare.

Du måste se till att du köper dessa rötter och att de registreras på Jordbruksverket före sista Mars! är inte säker på datumet.

Det var vanligt att under 2005 att arrendatorer sökte och även fick stödrätter gratis av JBV.
De bönder som var "aktiv" skrev in att när marken slutade att brukas så skulle stödrätterna gå tillbaka till markägaren. ( det var många markägare som missade detta)

När det gäller betes mark så är gränsen max 50 träd/ ha, det innebar att den bonde som nu brukar din mark inke kunde söka stödrätter på den marken eftersom den inte var godkänd.

Se till att plocka fram motorsågen och gallra bort, eller hugg rent därefter kan du söka stöd för den marken.
Du måste registreara dig och få ett reggnummer hos Länstyrelsen i ditt län!
Du får i samband med det blockkartor över din mark, även lösenord för att logga in på SAM- ansökan internet, där kan du rita in ny mark som du har röjt, du kan även söka stöd på din egen mark om bonden inte har din tillåtelse att bruka marken!

För att få dina stöd så måste du följa vissa av Länstyrelsen uppsatta regler! blandannat "Miljöhusesyn" ska du odla ekologiskt så tillkommer ytterligare regler, så det gör sig inte själv, man får lov att vara lite av en byrokrat idag för att driva jordbruk, inte som för 30 år sedan.

Glömm inte att omedelbart informera den som brukar marken om dina planer, finns det ett skrivet kontrakt? har han inget kontrakt så har han inte heller något besittningsskydd!

Om du söker stöd, så kan du även bli anmodad att överta hans åtaganden beroende på vilka stöd som han sökt. Det gäller såvitt jag vet inte hela åtagandet, i annat fall kan bonden bli återbetalningsskyldig, så det är en liten risk att bruka mark som man inte har under kontrakt, eller som man brukar olovandes. Det kan mycket väl gå att lösa och komma överens med Bonden för allas trevnad.
 Givetvis så kan ingen hindra dig att återta marken, speciellt inte om du själv ska bruka den.

Lycka till!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #62 skrivet: 29 jan-13 kl 20:21 »
Hej
Detta känner jag inte alls igen.
Jag har precis köpt stödrätter som användes 2012 på mark som aldrig hade varit inne i systemet .
En stödrätt kan användas på vilken mark man vill.
Minst 4ha gäller gårdstöd.
Skall man ha betesstöd så behövs djur men inget krav på 4ha.

Har du 3ha godkänd betesmark har du ca 3700kr i årsstöd antagligen mer där uppe i norr.
Sedan om du har egna betesdjur ex tackor så får du ca 200 kr per tacka (I Halland  8,33 st tackor  1600kr)
Problemet som jag ser det är att från år 2012 är det väldigt svårt att klassa om åkermark till betesmark så man får betesstödet .Tidigare kunde man bara ringa och säga att man inte skulle plöja så blev det betesmark klassat.Idag tycker dom att all mark som rymmer en traktor är åker vilket gör att man tappar mycket i stöd.
Jag har 2 st överklagande inne om just detta ,jag tycker ex att mark som är kuperad,krokig 15 m bred och 100 m lång borde kunna klassas som betesmark.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

hayproducer

• Jämtland
« Svar #63 skrivet: 29 jan-13 kl 20:54 »
Hej
Detta känner jag inte alls igen.
Jag har precis köpt stödrätter som användes 2012 på mark som aldrig hade varit inne i systemet .
En stödrätt kan användas på vilken mark man vill.
Minst 4ha gäller gårdstöd.
Skall man ha betesstöd så behövs djur men inget krav på 4ha.

Har du 3ha godkänd betesmark har du ca 3700kr i årsstöd antagligen mer där uppe i norr.
Sedan om du har egna betesdjur ex tackor så får du ca 200 kr per tacka (I Halland  8,33 st tackor  1600kr)
Problemet som jag ser det är att från år 2012 är det väldigt svårt att klassa om åkermark till betesmark så man får betesstödet .Tidigare kunde man bara ringa och säga att man inte skulle plöja så blev det betesmark klassat.Idag tycker dom att all mark som rymmer en traktor är åker vilket gör att man tappar mycket i stöd.
Jag har 2 st överklagande inne om just detta ,jag tycker ex att mark som är kuperad,krokig 15 m bred och 100 m lång borde kunna klassas som betesmark.
Lars

Det är väl upp till dig om du vill använda åkermarken som betesmark? det som gäller för gårdsstödet är ju att grödan ska betas eller på annat sätt skördas. ( vallmaskiner)

Det som är lite luddigt var ju hur fördelningen av djureheterna företrädesvis skulle räknas i första hand mot betesmark eller åkermark.

De som jag har varit i kontakt med på Länsstyrelsen har påtalat att det är på vilket sätt som marken anväds, som i första hand ska räknas när det gäller djurenheter mot marken. Jag antar att det är det som du menar?

För den som har djurenheter så gäller det att sätta sig in i hur det verkligen fungerar, kontra djurenheter,åkermark, betesmark,kompensationsbidrag och de andra sökbara bidragen!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #64 skrivet: 29 jan-13 kl 21:57 »
En sak är säker jag har satt mig in i hur det funkar i Halland.
Visst jag kan använda åkermarken till nästan vad fan som helst MEN jag vill bara ha mark som är klassad som betesmark så jag får 1250kr plus 1250 kr per ha .Tar jag in ny mark som är klassad som åkermark och de inte går med på att ändra markklassen till bete så får jag bara gårdstöd men visst fåren betar MEN jag tappar 1250kr per ha.
Bara gårdsstöd ger inte mycket om man har köpt stödrätter på börsen.
Den enda maskin jag vill använda är betesputsen.
Jag är inte intresserad av att odla spannmål .
Lars

hayproducer

• Jämtland
« Svar #65 skrivet: 29 jan-13 kl 22:18 »
Visst jag kan använda åkermarken till nästan vad fan som helst MEN jag vill bara ha mark som är klassad som betesmark så jag får 1250kr plus 1250 kr per ha .Tar jag in ny mark som är klassad som åkermark och de inte går med på att ändra markklassen till bete så får jag bara gårdstöd men visst fåren betar MEN jag tappar 1250kr per ha.
Lars

Kan du inte sälja dina lägre värda stödrätter och istället köpa stödrätter som är värda det dubbla?
det kommer ju med jämna mellanrum ut "mjölkrätter! som ibland är värda över 300 Euro/ha.

Att du ska puttsa marken med betesputs, innebär det att du inte har djur? Vissa betesmarker är svåra att betesputtsa maskinelt.

Existens!

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 29 jan-13 kl 22:19 »
Lars

Varför får du dubbelt stöd för betesmarken? Här får vi bara det vanliga, nåt på 1500 per hektar om det betas eller sköts på annat sätt. Såvida man inte har mark med särskilda värden.

Åkermarken kan man ju göra vad som helst med, inklusive ingenting. Gårdsstödet får man ändå.  Bara lägga alltihop i träda. Som man dessutom får skörda om man så vill, bara man inte gödslar den.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #67 skrivet: 29 jan-13 kl 22:31 »
Jag menar 1250 i gårdstöd och 1250 i betesstöd om marken klassas som betesmark och jag lägger in den i mitt åtagande.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #68 skrivet: 29 jan-13 kl 23:53 »
Jag menar 1250 i gårdstöd och 1250 i betesstöd om marken klassas som betesmark och jag lägger in den i mitt åtagande.

För att få dessa pengar så ingår du i ett Miljöåtagande, eller hur?
Dessa åtaganden kan du även ingå i på åkermarkäven om du inte har Djur, ersättningen blir endast 300kr/ha.

Tillhör du stödområde 4 vad gäller milöåtaganden och har djur så får du då 300+900kr/ ha + gårdsstödet på 1250kr/ha. summa 2450kr/ha. detta för åkermarken.

Har du inga Djur så blir det Gårdsstöd 1250kr/ha betesmark + 1250kr/ha milöåtagande betesmark
Det blir som du sa 2500kr/ha.
Till detta kommer då beroende på Djurenheter eller inte:
Stödrätter åkermark  1250kr/ha + miljöåtagande 300kr/ha vallodling = 1550kr/ha har du dessutom Djur så tillkommer 900kr/ha.
således:
Betesmarken ger 1250+1250= 2500kr/ha
Åkermarken ger 1250+300+900= 2450kr/ha

Har du inga djur så minskas givetvis miljöåtagandet!
Till dessa stöd kan det tillkomma stöd beroende på vart du bor och om du har Djurenheter.

Men som jag sa tidigare det finns stödrätter som är värda 3000kr/ha, den kloke köper naturligtvis dessa även om de är dyrare, de gäller minst fram till och med 2014= 2 utdelningar till.

När det gäller Miljöåtagande så premieras de Bönder som har Djur, och detta med all rätt anser jag.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #69 skrivet: 29 jan-13 kl 23:59 »
Du kan när som hellst köpa stödrätter från stödrättsbörsen eller av privata ägare.

Se till att plocka fram motorsågen och gallra bort, eller hugg rent därefter kan du söka stöd för den marken.
Du måste registreara dig och få ett reggnummer hos Länstyrelsen i ditt län!
Du får i samband med det blockkartor över din mark, även lösenord för att logga in på SAM- ansökan internet, där kan du rita in ny mark som du har röjt, du kan även söka stöd på din egen mark om bonden inte har din tillåtelse att bruka marken!

Glömm inte att omedelbart informera den som brukar marken om dina planer, finns det ett skrivet kontrakt? har han inget kontrakt så har han inte heller något besittningsskydd!

Om du söker stöd, så kan du även bli anmodad att överta hans åtaganden beroende på vilka stöd som han sökt. Det gäller såvitt jag vet inte hela åtagandet, i annat fall kan bonden bli återbetalningsskyldig, så det är en liten risk att bruka mark som man inte har under kontrakt, eller som man brukar olovandes. Det kan mycket väl gå att lösa och komma överens med Bonden för allas trevnad.

Tack. Jag har säkert missuppfattat. Det hon menade var nog att inga stödrätter delas ut gratis för nya block, men inte ett ord om att jag kan köpa egna nämndes. Som du säger kan jag säkert röja upp något block som har växt igen.
På min mark är det två stycken som uppbär gårdsstöd. Ingen av dem har arrendeavtal och den ena har jag förbjudit år 2011 att beträda min mark men han får alltså ändå gårdsstöd år 2012 för 0,5 hektar betesmark fast det går inga djur där. Han får även miljöstöd för betesmark. Hans 5-åriga åtagande på min mark löper ut 2014. Eftersom marken inte betas följer han inte åtagandet.

Den andra personen med gårdsstöd på min mark får det för 2,4 hektar åkermark. Denna person får gårdsstöd, kompensationsbidrag, ekologisk produktion samt flerårig vallodling. Jag vet inte när denna persons åtagande går ut.
Är det helt kört tror ni att jag skulle kunna få 2 stödrätter gratis av sistnämnde med tanke på att han har brukat marken gratis i väldigt många år samt uppburit gårdsstöd etc?

Existens!

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 30 jan-13 kl 00:01 »
Det hjälper väl inte att köpa dyrare stödrätter än de som gäller i det område åkern befinner sig?

den kloke köper naturligtvis dessa även om de är dyrare, de gäller minst fram till och med 2014= 2 utdelningar till.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #71 skrivet: 30 jan-13 kl 00:17 »
Det hjälper väl inte att köpa dyrare stödrätter än de som gäller i det område åkern befinner sig?

Det är stödrätten i sig själv som bestämmer värdet av vad du får/ha

Du måste givetvis köpa stödrätten inom det område där du har marken.

Det finns stödrätter med såkallade tilläggsbelopp! dessa kan vara värda det dubbla beloppet mot en vanlig stödrätt som delades ut när du fick stödrätterna av JBV.

Vi har flera stödrötter om är värda 300 euro/ha, men standard stödrätterna var på endast Ca: 130 Euro. Faktum är att vi lyckades köpa en stödrätt som var värd 500Euro/ha, inga problem med att få utdelning på den! det verka fungera som en aktiemarknad.

Men det gäller att se upp, den sittande Regeringen jobbar hårt för att sänka stödrätternas värde med 25% om jag minndes rätt.

det är bara att kolla på stödrättsbörsen inom den region där du har marken för att se värden på de stödrätterna, vilken region bor du i?
« Senast ändrad: 30 jan-13 kl 00:23 av hayproducer »

Existens!

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 30 jan-13 kl 00:29 »

det är bara att kolla på stödrättsbörsen inom den region däe du har marken för att se värden på de stödrätterna, vilken region bor du i?

Götaland.. men har aldrig hört om några olika värden på dom faktiskt.  Ser nu att det baserar sig på historia, och mjölkstöd och annat..   http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/gardsstod/stodratter/stodratternaharolikavarde.4.2399437f11fd570e67580004.html

Men jag har arrenderat ut det hela nu..så jag funderar inte över det nåt längre.  Rätt skönt faktiskt. Kan plantera skog på betena utan att nån har med det att göra  :)

hayproducer

• Jämtland
« Svar #73 skrivet: 30 jan-13 kl 00:33 »
Tack. Jag har säkert missuppfattat. Det hon menade var nog att inga stödrätter delas ut gratis för nya block, men inte ett ord om att jag kan köpa egna nämndes. Som du säger kan jag säkert röja upp något block som har växt igen.
På min mark är det två stycken som uppbär gårdsstöd. Ingen av dem har arrendeavtal och den ena har jag förbjudit år 2011 att beträda min mark men han får alltså ändå gårdsstöd år 2012 för 0,5 hektar betesmark fast det går inga djur där. Han får även miljöstöd för betesmark. Hans 5-åriga åtagande på min mark löper ut 2014. Eftersom marken inte betas följer han inte åtagandet.

Den andra personen med gårdsstöd på min mark får det för 2,4 hektar åkermark. Denna person får gårdsstöd, kompensationsbidrag, ekologisk produktion samt flerårig vallodling. Jag vet inte när denna persons åtagande går ut.
Är det helt kört tror ni att jag skulle kunna få 2 stödrätter gratis av sistnämnde med tanke på att han har brukat marken gratis i väldigt många år samt uppburit gårdsstöd etc?

Allt är ju en förhandlingssak, men har han erhållit dessa stöd på din mark sedan 2005 så tycker man att han borde vara medgörlig.

Deras deras åtaganden med Länsstyrelsen är inget som du i princip behöver ta hänsyn till. det är du som bestämmer över din mark, särsklit när det inte finns skrivna kontrakt.

Det är den som har rätt att bruka marken den 15 juni som får stöd för marken, ansökan möste göras före den 18 April i år.
Söker ni båda så kommer länsstyrelsen att skicka ut en förfrågan till er båda om vem som har RÄTT att bruka marken. säger du att det är du så har han inget att omma med.han riskerar dessutom att mista sina stöd.
Det är inte svårt att köpa och sälja stödrätter idag, det går problemfritt att göra via internet.
Se bara till att köpa snarast, men du måste ha ett reggnummer först, detta får du vid regestreringen hos lässtyrelsen där du bor.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #74 skrivet: 30 jan-13 kl 00:40 »
Götaland.. men har aldrig hört om några olika värden på dom faktiskt.  Ser nu att det baserar sig på historia, och mjölkstöd och annat..   http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/gardsstod/stodratter/stodratternaharolikavarde.4.2399437f11fd570e67580004.html

Men jag har arrenderat ut det hela nu..så jag funderar inte över det nåt längre.  Rätt skönt faktiskt. Kan plantera skog på betena utan att nån har med det att göra  :)

alldeles nyligen så fick mjölkbönder och köttbönder tillägg på sina stödrätter, de kompencerades för att handjursbidraget drogs in.
det är ingen som hindrar en att sälja och köpa stödrätter.
JA det var ju lite tråkigt att du har lagt ned rörelsen, men som sakt det bestämmer du. hoppas bara att du inte beskogar betesmarken? kan du inte arrendera ut den med mot betalning?

Vilka priser är det på ett normalarrende där du bor?? åkermar och betasmark?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #75 skrivet: 30 jan-13 kl 06:42 »

Om jag förstått det rätt, så är åtagandet inte strikt bundet till en specifik mark. Så de som har brukat din mark kanske kommit över annan mark, som är minst lika stor, som de brukar enligt samma villkor som de som gällde för din mark. Visst är det så, ni som är mer insatta? (Den som arrenderar min mark sa att det var så, när jag frågade om det var problematiskt för honom om jag började använda några tusen kvadrat av den mark han arrenderar av mig.
Citera
Gratis får du dem nog inte, men frågan är ju fri. Överhuvudtaget är det ju mer positivt att kommunicera än att inte göra det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #76 skrivet: 30 jan-13 kl 18:16 »
Om jag förstått det rätt, så är åtagandet inte strikt bundet till en specifik mark. Så de som har brukat din mark kanske kommit över annan mark, som är minst lika stor, som de brukar enligt samma villkor som de som gällde för din mark. Visst är det så, ni som är mer insatta? (Den som arrenderar min mark sa att det var så, när jag frågade om det var problematiskt för honom om jag började använda några tusen kvadrat av den mark han arrenderar av mig.Gratis får du dem nog inte, men frågan är ju fri. Överhuvudtaget är det ju mer positivt att kommunicera än att inte göra det.

Jag tror att vissa åtaganden kan följa med marken, men det betyder inte att man måste ha åtagandet över hela den ursprungliga marken.

Det kan räcka med en bråkdel av marken i fråga, jag hadde ingående diskusioner med Länsstyrelsen angående detta, men då var även djur inblandade och det är ett tag sedan så mitt svar är inte 100% säkert.

(om tex en bonde som brukar 100ha blir av med 4ha arrende som han har åtagande på så mister han bidragen på dessa 4ha, men han får inga övriga avdrag, för att bli återbetalninsskyldig så krävs det större arealer, det räknas % på marken som han totalt brukar, Trappstegsvis)

Om däremot Bonden brukar 20ha och blir av med 5ha arrende, som han har åtagande på, då motsvara förlusten av marken mer än 20% av hans totala areal,och då ligger Bonden pyrt till även på sina övriga bidrag, beroende på om han även har djur eller inte. ( miljöstöd, Kompstöd och dyligt kan räknas av)

Det finns ju så många regler som reglerar alla dessa stöd,så det krävs verkligen att man sätter sig in i vad de  betyder i längden.
Inte ens alla handläggare känner till alla regler,så det gäller att prata med rätt handläggare också på länsstyrelsen.

Såg föresten att sista dagen för SAM-ansökan flyttats fram till April 18, det är ju bra för de som tänker köpa stödrätter men som inga har i dag.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #77 skrivet: 30 jan-13 kl 23:50 »

Såg föresten att sista dagen för SAM-ansökan flyttats fram till April 18, det är ju bra för de som tänker köpa stödrätter men som inga har i dag.

Och jag måste få kommentera om hur dyrt det sk courtaget är, dvs priset man måste betala på stödrättsbörsen för att få handla. Courtaget /mäklaravgiften är ju ca 20%! Bara courtaget för mina stödrätter, om jag köper 4h, blir 1260kr. Säljs inte stödrätter på andra ställen också, som blocket?

Synd att jag inte har några arrendeavtal för då kunde jag sökt ur nationella reserven. Nu har jag inget bevis för att någon annan brukat min mark, och länsstyrelsen har förstås ingen koll på det heller. Eller varför har de ett sådant krav?

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #78 skrivet: 31 jan-13 kl 00:12 »
Jag blev av med två arendeåkrar ifjol som jag hade ekologisk vall och då behövdes intyg som visade att markägaren sagt upp arrendet annars hade jag blivit återbetalningsskyldig.

Du kan ju be den som arrenderade åkrarna att skriva på ett intyg som visar hur länge han brukat :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

hayproducer

• Jämtland
« Svar #79 skrivet: 31 jan-13 kl 00:23 »
Och jag måste få kommentera om hur dyrt det sk courtaget är, dvs priset man måste betala på stödrättsbörsen för att få handla. Courtaget /mäklaravgiften är ju ca 20%! Bara courtaget för mina stödrätter, om jag köper 4h, blir 1260kr. Säljs inte stödrätter på andra ställen också, som blocket?

Synd att jag inte har några arrendeavtal för då kunde jag sökt ur nationella reserven. Nu har jag inget bevis för att någon annan brukat min mark, och länsstyrelsen har förstås ingen koll på det heller. Eller varför har de ett sådant krav?

Jo, du kan annonsera och köpa på blocket eller i andra tidningar också.

Det anmärkningsvärda är också att den som säljer får även han betala samma courtage på rätterna!
Så nog vet de om hur man ska tjäna pengar.

Vilken prisnivå på rätterna är du ute efter? vanliga 130Euros eller de med tillägg?
Får vi tag på högre värda så kan vi sälja de lägre värda rätterna, såg att Börsen inte kommit igång ännu för i år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser