Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbkurs i stöd och bidrag?  (läst 55731 gånger)

Eriksgårdare

• Jämtland
SV: Snabbkurs i stöd och bidrag?
« Svar #20 skrivet: 23 jan-11 kl 23:25 »
Startbidraget är bara att glömma för mig. Har inte den utbildning som de kräver och om jag ska skaffa den kommer vi inte att gå runt ekonomiskt. Kommer heller inte att ha så stora inkomster av gården att vi kvalificerar oss, men om jag förstått det rätt går det att ansöka om bidraget närsomhelst i framtiden om man någon gång skulle satsa stort på att försörja sig på gården.

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff146897/eu10_4.pdf

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 23 jan-11 kl 23:31 »
Tack Hayproducer, ska kolla med LS imorgon!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #22 skrivet: 24 jan-11 kl 12:13 »
Jag tror inte att du behöver "starta " en näringsverksamhet om du redan är ägare till en Jordbruksfastighet, men kolla med skattemyndigheten.

Köp stödrätter före sista dagen för SAM- ansökan, utbetalning får du i augusti  och December.

Viktigt, om du lyckas köpa minst 4 stödrätter före sista dagen för SAM- ansökan, då får du ytterligare tid på dig att handla mera stödrätter efter sista dagen för SAM-ansökan. ( fram till Juni tror jag) men kolla för säkerhets skull.
Har man stödrätter så har man till 15 juni på sig.Köp helst nu brukar bli dyrare längre fram ,här i region 5 har jag köpt i slutet på januari för runt 0,95-1,1 gånger stödvärdet .
Stödrättsbörsen tycker jag är bra ,det är ju ganska lurigt nu med stödrätter(sjv drar in stödrätter från folk pga felaktig utdelning för flera år sedan) .
Så ibland händer det att man köper stödrätter som skall dras in.Då hjälper mäklaren till.
Jag har inte blivit drabbad men jag känner en som hade lite strul med det.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 jan-11 kl 12:23 »
Nej, du kan inte söka startbidrag nångång i framtiden, det är det som är problemet. Har du startat ett företag, VILKET SOM HELST, så får du bara bidraget första året. Så om du skaffar f-skattsedel nu som du har tänkt, och inte söker bidraget i år, så är det bye bye med startbidraget.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 24 jan-11 kl 17:51 »
Så här står det i info från SJV: Man kan bara få startbidrag det första året, men undantag gäller om man tidigare bara drivit ett mindre företag (mindre än halvtid). Borde innebära att om jag inte driver jordbruket på mer än halvtid (kommer att jobba minst 70% vid sidan om) så kan jag ändå söka stratbidrag om jag senare vill slå om till "stordrift"? Det bästa är förstås att fråga SJV om det för att få ett klart svar.

Har varit i kontakt med SJV för att höra mig för om nationella reserven, men eftersom jag inte har 'blocknummer tillgängligt förrän imorgon då kartan kommer med post från Länsstyrelsen kan jag inte veta om jag kan ansöka än... Så länge marken varit arrenderad 2005, någon annan ansökt om stödrätter och jag brukar marken själv fortsättningsvis kan jag ansöka från reserven.

Sen hittade jag en jättebra funktion på SJV som alla borde kolla in (konstigt att jag inte såg den tidigare, men det är väl det där med att alla träd skymmer skogen...)

Kolla in Stödguiden: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/stodguiden/2010/valkommentillstodguiden.4.1bd41dbf120d2f595da80005311.html

Skitbra!

Existens?

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 jan-11 kl 22:42 »
Jo, det mesta finns ju att läsa på sjv, om man bara letar..

Sen tycker jag kanske att du kan släppa lite på inriktningen på stöd..Man får alltid tänka på att detta är politiska grejer, som kan ändras hela tiden. Man bör försöka hitta nåt man kan dra in pengar på, förutom stöden. Det är för övrigt inga enorma summor det handlar om, på 17 ha.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 jan-11 kl 22:44 »
Alltså, deras jävla hemliga undantag, det är inte första gången jag får reda på dem via andra lantbrukare. HUR hittade du det? Var står det? Jag måste läsa, för jag vill söka så fort det går men trodde jag inte kunde.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 25 jan-11 kl 02:10 »
Har man stödrätter så har man till 15 juni på sig.Köp helst nu brukar bli dyrare längre fram ,här i region 5 har jag köpt i slutet på januari för runt 0,95-1,1 gånger stödvärdet .
Stödrättsbörsen tycker jag är bra ,det är ju ganska lurigt nu med stödrätter(sjv drar in stödrätter från folk pga felaktig utdelning för flera år sedan) .
Så ibland händer det att man köper stödrätter som skall dras in.Då hjälper mäklaren till.
Jag har inte blivit drabbad men jag känner en som hade lite strul med det.

Lars

Alltså,Det är endast de som redan har stödrätter som får köpa nya stödrätter efter 31 Mars, Han måste se till att köpa minst 4 stödrätter för att kvalificera sig för att handla med stödrätter från den 1 April.

För mig är det givet att köpa stödrätter direkt omgående, det kan inte bli en förlust sålänge man bara betalar max 1,5 ggr stödvärde.

Som det nu ser ut så kommer man att få utdelning på sina stödrätter fram till och med 2013, om jag inte har räknat fel så blir det i minst 3 år till.

Köper man för 3000kr/st och man får 2000kr /år i 3 år, det blir 6000kr, vinst 3000kr * 17 ha = 51,000kr

Hushållningssälskapet och LRF som jag har varit i kontakt med rekommenderar köp, givevis är det upp till var och en, men varför ska man tacka nej till eu bidragen, det är ju många kostander i ett jordbruk.
så för mig är det solklart, dessutom får man dra av kostnaden i deklaration, man får skatta för pengarna oxå.

Men det viktigaste är kvar, Vi vet inte vad EU hittar på efter 2013, men det kan bli så att de med Stödrätter blir kompenserad på ett eller annat vis, ( pengar som följer brukaren) Det kan i längden bli en fördel. vem vet.

Däremot tror jag inte att de utan stödrätter blir kompenserad, men som sakt ingen vet, stödrätterna kan bli kvar oxå.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #28 skrivet: 25 jan-11 kl 02:26 »
Så här står det i info från SJV: Man kan bara få startbidrag det första året, men undantag gäller om man tidigare bara drivit ett mindre företag (mindre än halvtid). Borde innebära att om jag inte driver jordbruket på mer än halvtid (kommer att jobba minst 70% vid sidan om) så kan jag ändå söka stratbidrag om jag senare vill slå om till "stordrift"? Det bästa är förstås att fråga SJV om det för att få ett klart svar.

Har varit i kontakt med SJV för att höra mig för om nationella reserven, men eftersom jag inte har 'blocknummer tillgängligt förrän imorgon då kartan kommer med post från Länsstyrelsen kan jag inte veta om jag kan ansöka än... Så länge marken varit arrenderad 2005, någon annan ansökt om stödrätter och jag brukar marken själv fortsättningsvis kan jag ansöka från reserven.

Sen hittade jag en jättebra funktion på SJV som alla borde kolla in (konstigt att jag inte såg den tidigare, men det är väl det där med att alla träd skymmer skogen...)

Kolla in Stödguiden: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/stodguiden/2010/valkommentillstodguiden.4.1bd41dbf120d2f595da80005311.html

Skitbra!

Det är precis så jag oxå har uppfattat det hela, Min son kommer att söka startbidrag när han är klar med skolan,( han driver näringsverksamhet nu) och det dröjer några år till, men det gäller då att inte tjäna för mycket hehe

Han återinvesterar vinsten får på så sätt avskrivningsunderlag ( 30%) det minskar vinsten, samtidigt som han lägger på sig maskiner och investerar i byggnader.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 25 jan-11 kl 08:52 »
Stabon! Jag hittade den här länken i en annan tråd här. Tror det var Existens som la ut den.

http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff146897/eu10_4.pdf

men du måste kolla med sjv först eftersom jag inte vet om den är aktuell.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 25 jan-11 kl 08:59 »
Det enda som kan vara en nackdel med startbidraget är att man kan bli återbetalningsskyldig om man inte når inkomst och sysselsättningsmålen. Någon som varit med om en granskning där det hänt?

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 25 jan-11 kl 09:42 »
Länken från 2003, troligen alldels för gammal.det nya landsbygdsprogrammet började 2007, då gjorde de mo alla regler.

Jag vet att för Leader-bidrag ändrade de just regeln om vad de räknar som nystartat företag och nu gäller det som jag skrev.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 25 jan-11 kl 10:18 »
Det enda som kan vara en nackdel med startbidraget är att man kan bli återbetalningsskyldig om man inte når inkomst och sysselsättningsmålen. Någon som varit med om en granskning där det hänt?

Det där gäller samtliga stöd och ersättningar som kommer från Länsstyrelsen, så det är viktigt att kolla upp. Investeringsstöd, t.ex..man måste syssla med grejen man fått stöd för i 5 år framåt.

Miljöstöden är ju 5-års åtagande man förbinder sig till.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #33 skrivet: 25 jan-11 kl 22:02 »
Kollade just på områdeskartan den som visar vilken region och vilket stödområde olika orter tillhör.

Hackås tillhör tydligen region 5 stödområde F, och detta innebär ju högre bidrag!

Som exempel så kan den som söker kompensationsbidrag i område f få 2700kr/ha och år, men då måste man ha djur.

En djurenhet/ha, har du Får som ger 0,15 men som kräver bara 0,80 ( 80%) av en ha.

Har man (17ha * 80% = 13,6 ha),  (5,4 får * 13,6 ha = 73,4 Får)  74 Får ger då 17ha*2700kr/ha= 45900kr i kompensationsbidrg för 17ha åker.
300kr/ha för vallodling = 300*17ha=5100kr.

74 Får borde grovt ge ca 500kr i vinst  74*500kr= 37000Kr

17 stödrätter * 2000kr ger =34000kr

Totalt för 17 ha och 74 får blir då 122,000kr

det finns säkert de som har synpunkter, och det finns säkert flera stöd att söka.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 26 jan-11 kl 11:04 »
Kollade just på områdeskartan den som visar vilken region och vilket stödområde olika orter tillhör.

Hackås tillhör tydligen region 5 stödområde F, och detta innebär ju högre bidrag!

Som exempel så kan den som söker kompensationsbidrag i område f få 2700kr/ha och år, men då måste man ha djur.

En djurenhet/ha, har du Får som ger 0,15 men som kräver bara 0,80 ( 80%) av en ha.

Har man (17ha * 80% = 13,6 ha),  (5,4 får * 13,6 ha = 73,4 Får)  74 Får ger då 17ha*2700kr/ha= 45900kr i kompensationsbidrg för 17ha åker.
300kr/ha för vallodling = 300*17ha=5100kr.

74 Får borde grovt ge ca 500kr i vinst  74*500kr= 37000Kr

17 stödrätter * 2000kr ger =34000kr

Totalt för 17 ha och 74 får blir då 122,000kr

det finns säkert de som har synpunkter, och det finns säkert flera stöd att söka.

Måste bara fråga vad du menar med att man får ut en vinst på 500 kr/får? (Kom ihåg att jag är nybörjare på det här...  ;))

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 jan-11 kl 16:33 »
Nu håller jag på och mejlar med länsstyrelsen för att få veta vad de menar med  "nytt företag". Återkommer så fort de svarat begripligt..

Just nu säger de att "javisst kan man få bidraget om man har ett hobbyföretag och växlar upp", samtidigt som de säger "du får bidraget under förutsättningen att du inte arbetat i ditt företag eller fått någon inkomst".

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 26 jan-11 kl 16:57 »
Nä, så här verkar det vara.

Om du haft en gård och bedrivit primärproduktion (=djurhållning, avelsverksamhet, trädgårdsodling, växtodling, förädling av livsmedel) får du bidraget om du inte arbetat mer än 300 timmar/år i ditt företag och inte haft någon inkomst. Gården får inte heller vara större än 10 hektar.

Fortfarande luddigt.. det är ju inte ett företag utan inkomst, då är det bara en fritidssysselsättning.Fortsättning följer..

Men under 300 timmar/år är ju omöjligt att övertyga dem om om man äger ens den minsta lilla gård. Det är 6,25 timmar i veckan. Vilken länsstyrelse tror på att man jobbat så lite?

Och om man någonsin förut i sitt liv drivet ett företag med primärproduktion å jobbat mer än de där 300 timmarna osv, då är det blankt nej. Så jävla hårt. Och byråkratiskt så man.. inte vet var man ska göra av sig. Så om man som 19-åring hade lite hobbyuppfödning, och sedan som 39-åring (man måste vara under 40 för att få det) vill storsatsa så går inte det. Förutsättningarna, politiken, lagar, eu-bidrag och hela världsordningen lär ju vara helt annan 20 år senare! Ska man då ändå räknas som misslyckad för att man inte fick till ett företag 20 år tidigare? Eller inte hade lust att storsatsa just då?
« Senast ändrad: 26 jan-11 kl 17:36 av Stabon »

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #37 skrivet: 26 jan-11 kl 20:32 »
Stabon, var hittade du info om 300h/år och max 10 ha?

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om startbidraget. Finns det starta eget bidrag att söka inom andra produktions-brancher (alltså inte jordbruk)? Vilka villkor gäller för dem?

Spontant kan man kanske tycka att det är mycket pengar man riskerar att bli återbetalningsskyldig i i en branch som är högst osäker ekonomiskt. Sedan kan man å andra sidan tycka att det är bra att man verkligen ställer krav kring skattepengar. Vi är ju alla med och betelar så att det verkligen går till de som tänkt igenom sin verksamhet och är beredda att arbeta för den är ju bra.

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 jan-11 kl 20:41 »
hittade det i ett mejl;) Jag har mejlat länsstyrelsen och frågat. Har inte frågat var det är reglerat, det kan man ju kanske göra men jag tänker liksom inte att hon ljuger.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 27 jan-11 kl 02:57 »
Måste bara fråga vad du menar med att man får ut en vinst på 500 kr/får? (Kom ihåg att jag är nybörjare på det här...  ;))

Ja, det var ju en grov uppskattning, foder och lite andra kostnader var inräknade, därav endast 500kr/ Tacka.

Det går att göra en nogrannare bidragskalkyl.
Sedan beror det på om man ska slakta själv ,Typ gårdsslakteri, och sälja privat.

Om du gogglar bidragskalkyl Får, kan du säkert hitta intressant läsning, Studerande på SLU i uppsala har gjort en del kalkyler med olika förutsättningar.

Generelt är utfallet att om man bygger nytt för stordrift så går man bara + - första åren, men "redan" efter 10 år så har man ett fint överskott. men då följer kravet på mera areal, och det är kanske inte enkelt om ni redan nu har de som vill arrendera eran mark.

Poängen med en liten fårbesättnig är ju att kan utnyttja befintliga lokaler.

Man får inte heller glömma bort att en del bönder lyckas bättre än andra, om det är tur eller otur vill jag ha osakt.

Ett tipps är ju att producera foder till hästägare, Ta kontakt med Dille foder, tror jag de heter i Östersund, de kan ju vara intreserad utav att köpa ditt foder om du i uppstarten inte vill ha djur.

Men det kostar ju att skaffa maskiner med

Stabon, Angående startbidrag och finns det inte 2 olika bidrag, har för mig att jag läst om det förut, minnet är kort.
Är det inte så att om du under den tiden som du driver hobby verksamhet, att du parallet har en inkomst som ger betydligt mer pengar, skulle inte det kuna påverka om man får startbidrag eller inte??

Min son studerar på SLU och han har inkomster (Bidrag och lån från CSN 8000kr/10mån) och det är ju det som är den huvudsakliga inkomsten, även om han nu säljer hö för 140,000kr/ år och Eu bidrag ca 60,000kr/år obs ( grova drag)

Han är 20 år och har för avsikt att investera i jordbruket för stordrift om 5 år, även söka investeringsbidrag, men det kanske är kört tack vare att han driver rörelse i 2 månader per år??

Det är ju tusan att man måste vrida på varenda sten för att få reda på vilka regler som gäller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare (1 dolda)
Mats Persson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser