Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbkurs i stöd och bidrag?  (läst 55801 gånger)

Eriksgårdare

• Jämtland
Snabbkurs i stöd och bidrag?
« skrivet: 22 jan-11 kl 16:45 »
Har ägnat några timmar åt att försöka förstå vilka möjligheter vi har att ansöka om bidrag och stöd när vi övertar ett lantbruk till sommaren. Är helt nybörjare och har inte hittat någon information som ger ett samlat svar på vilka möjligheter man har så jag slänger ut en fråga här och hoppas på hänvisning eller info från er som kan.

Våra förutsättningar: Blir ägare av jordbruksfastighet i Jämtland, Bergs kommun, Hackås den 1a februari. Flyttar in i början av Juni. till gården hör 17,4 hektar åkermark, stort stall och ekonomibyggnader. Ingen skog. Vi kommer inte att bedriva någon verksamhet förrän möjligen till sommaren 2012. Då blir det uthyrning av stallplats eller del av stall. Kommer också om vi vågar att hålla får, gäss, höns för egen konsumption. En granne har hört av sig och vill arrendera åkermarken. Tidigare ägare har inte någon gång ansökt om EU-stöd. Frågor som jag står inför är:

Ska vi redan nu starta enskild verksamhet, och i så fall på vilken bas? Hobby eller enskild firma?
Ska vi ansöka om stöd för åkermarken och  vad är det i så fall man kan få? Hur stora summor handlar det om?
Om vi arrenderar ut marken - vad är ett skäligt pris, och hur är gängse lösning gällande eventuella stöd och bidragspengar? (enligt tidigare ägare ger vallen mycket bra avkastning av grovfoder (hö) med en stor och en liten mindre skörd per år)
Finns det personer man kan kontakta för rådgivning som "nybörjarbonde"? Vilka organisationer kan man vända sig till?

Ja... egentligen behöver jag råd kring det mesta som ni ser. Men om man aldrig frågar så får man ju inget svar eller hur var det nu?

trädman

SV: Snabbkurs i stöd och bidrag?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-11 kl 20:59 »
Jag känner dessvärre inte till någon snabbkurs i ämnet. "All" information finns på Jordbruksverkets hemsida. Det tar dock troligen ganska många timmars läsning och funderande för att få någorlunda koll, vilket det dock kan vara väl värt. Ett annat alternativ är att låta någon konsukt, exempelvis hushållningssällskapet, LRF-konsult etc göra ansökan åt er.

Generellt finns s a s två eller egentligen tre stödsystem. Gårdsstödet, som är det gamla produktionsstödet, ger i storleksordningen 1300 kr/ha (beroende på region) För att få stödet måste man skaffa sig stödrätter. Ingick inte sådana i ert köp få ni köpa dem på öppna marknaden. Ett vanligt pris verkar vara 1,5 till 2 x det årliga stödbeloppet.

Utöver gårdsstödet finns en lång rad stöd som hör hemma i landsbygdsprogrammet. Exempelvis stöd till ekologisk odling, kompensationsbidrag, vallstöd, investeringsstöd osv. Flera av dessa är konstruerade i syfte att stimulera djurhållning och är därmed beroende både av areal och djurantal. Hästar räknas i de flesta fall inte.

I "Norrland" finns också nationella stöd för vissa grödor etc. Eftersom jag inte har någon verksamhet i norr har jag inte någon kundkap om detta.

Det är bara att dyka in i jordbruksverkets broschyrer...

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-11 kl 22:00 »
Tack trädman. Köpa stödrätter? Var och hur gör man det?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 22 jan-11 kl 22:15 »
Stödrättsbörsen öppnar i januari (tror jag)
stodrattsborsen.se eller com
Starta enskild firma så kan du dra av lite nyttiga saker från din vanliga inkomst.
Har man en gård vill man väl ha en traktor och lite djur.17 hektar åker är ju inte lite så det är nog inga problem att få skattetanten med på näring .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-11 kl 22:34 »
Okej Lars-Göran. Tack för tipset. .se var adressen. Verkar som det finns andra företag också som förmedlar stödrätter, men de kanske inte är lika bra? I alla fall - nästa blåbärsfråga - varför måste jag köpa stödrätter, kan jag inte ansöka om att få sådana via länsstyrelsen?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-11 kl 03:51 »
Hej, Den som brukade marken före dig, sitter nog med stödrätterna på din mark!! Jag tvivlar på att det inte söktes stödrätter på dina nu 17ha ;)

Jordbruksverket delade år 2005 ut stödrätter GRATIS till de som brukade marken, endera markägaren eller arrendatorn, det behövdes inget kontrakt för att en " brukare " utav marken skulle få dessa stödrätter  ::)

Kan det vara så att den som nu vill åt eran mark även sitter på "era" stödrätter som delades ut ??

Hushållningssällskapet och LRF är bra att handla stödrätter utav, mitt råd är att anmäl er snarast och köp 17 stödrätter, det brukar vara billigast i börgan av " säsongen".

Tänk oxo på att stödrätterna är olika värda, basvärdet var runt 130 euro/ stödrätt och år, men det finns stödrätter som är värda mera, över 200 euro per år, det blir ju lite pengar det på 17 ha.

Det kan ju vara svårt att få tag i dessa rätter, så jag skulle nog köpa första bästa som blir till salu, och sedan byta upp mig efter hand.

Som sakt stödrätterna berättigar till gårdsstödet, och som andra här redan nämt så finns det olika bidrag att söka, beroende på om man har djur eller inte.

Har ni inga djur men ni har stödrätter för 150 euro och odlar vall eller korn havre så borde ni komma upp i ca 2000kr per ha, det ger ju en liten slant, men då måste ni bruka marken, eller låta en bonde bruka marken.

Har ni maskiner så borde det gå att odla hästhö, min grabb säljer ca 70 ton hästhö per år det ger 140,000kr + att han får 60,000 kr i eu bidrag, men det kostar ju oxå men ska ni ha häststallar för uthyrning, ja då är det nog bara att köra på  :D

Välkommen till Jämtland  och lycka till med gården

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 23 jan-11 kl 04:02 »
tenk på att om ni har lantbruk så har ni automatiskt firma och kan göra avdrag. Ta kontakt med någon som kan hjelpa er med deklarationen. Det er lett att ansöka om moms så ni kan momsa om ni börjar selja något.
gå med i lrf för ni får jettemycket hjelp den vegen på frågor.
och på lenets så ansöker ni om forsekring på jordbruksfastighet, vilket gö att försekringen geller på hela tomten samt jordbruksförsekring får ni göra avdrag för.

det finns många sådana saker att tenka på. legg frame n "skolåda" och stoppa alla papper som har med inköp till gården att göra och så fråga om råd till den som hjelper er med deklarationen even om ni måste betala en del för hjelpen å er dom pengarna mycket verda, hittar ni någon riktigt duktig så får ni svar på det mesta.

jag helsar också välkommen till Jämtland =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 23 jan-11 kl 08:44 »
Oj, 2000 kr/ha är ju nästan en hel liten skruttig traktor! ;) Ska helt klart kolla med nuvarande ägare var hans stödrätter tagit vägen, men jag tvekar lite inför att det skulle finnas några, han borde ha nämnt dem redan. I och för sig kan det vara så att han snuvat mig på dem och sålt dem till någon annan av de tre övriga köpare som köpet styckats upp på??!!! Fortsättning följer....

Tack för alla råd. Men har jag då förstått det rätt att det 2005 delades ut ett antal stödrätter i hela sverige, och fick gården inga då så är det alltså kört att ansöka om några idag??

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jan-11 kl 09:35 »
Det fanns nåt som kallades den 'nationella reserven' som ska delas ut till särskilt ömmande fall, men det tror jag inte ni kommer att räknas som. Du kan ju gooogla och se om den reserven ens finns kvar.
Annars är det ju så,ja, att det finns en viss mängd stödrätter, så det är ju inget självklart att det går att köpa. En stödrätt = 1 hektar. Vill du köpa, krävs alltså att nån annan vill sälja av nån anledning. Och dessutom vill jag minnas att dom är indelade i regioner, du ska alltså få tag på en 'norrländsk' stödrätt. En rätt i skåne ger runt 2000 kr/ha i stöd, medan en i sämre lägen ger neråt 1300/ha.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 23 jan-11 kl 10:01 »
Var det så att 2005 fick ALLA ägare av jordbruksfastigheter stödrätter tilldelade eller behövde man ansöka om dem för att få dem?

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jan-11 kl 10:21 »
De som brukade marken fick dom, inte ägarna nödvändigtvis. Man fick ju liksom ett erbudande..:Här, nu inför vi ett nytt stödsystem, vill du vara med så får du använda stödrätterna du erbjuds, eller strunta i alltihop och vara utan stöd.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 23 jan-11 kl 15:15 »
Hej,Reglerna för utdelning av stödrätter från Nationella fonden kommer att ändras under 2011, Men jag tror inte att ni kommer att få några stödrätter därifrån :(

Det var många markägare som blev "snuvade" på stödrätterna under 2005, arrendatorerna och brukarna tog dessa gratis, i många fall utan att den som ägde marken visste om detta. ( det finns rättsfall)

Vi fick köpa stödrätter på den öppna marknaden till 1,5 ggr stödrättensvärde, ca 300 euro/st,( de är värda 200 euro st). Stödräter som har innehafts utav brukare med mjölkproduktion har en del tillägg, därför är de värda mera än 130 euro som många andra är.

Du kan äga stödrätter  med olika värden, som ex så har vi 30 st värda 200 euro/st och 5 st värda 140 euro/st, utdelning sker i augusti och december, efter en euro kurs som bestämms av Länstyrelsen vid ett visst datum.

Men som det ser ut nu, så rekommenderar Länstyrelsen att man köper stödrätter om man inga har och om man tänker sköta om marken, de betalar ju sig själv som en Aktie med utdelning år efter år.

Har du inga stödrätter går det fortfarande att söka stöd, men dessa blir mindre, Ex: Vallodling ger 300kr/ha du går då in i ett åtagande i din sam-ansökan, förbinder dig att sköta marken på ett visst sätt under 5 år.

Köper du en stödrätt värd 200 euro + 300kr för vallodling, då har du ju 2300kr/ha, men som sakt då måste du även följa vissa tvärvilkor, på SJV kan du registrera dig och göra din egen " Miljöhusesyn" se till att följa  den annar kan det bli avdrag på dina bidrag :o

Det finns säkert mera bidrag att söka, typ minskat kväveläckage, kanske någon här på forumet vet mera om dessa stöd??

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 23 jan-11 kl 15:27 »
Ok! Tack för tydlig info. Någon som vet när jag tidigast kan få utdelning om jag snabbar mig med att köpa stödrätter, starta näringsverksamhet och göra SAM-ansökan innan 1:ā mars som verkar vara en viktig deadline???

hayproducer

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 23 jan-11 kl 15:49 »
Jag tror inte att du behöver "starta " en näringsverksamhet om du redan är ägare till en Jordbruksfastighet, men kolla med skattemyndigheten.

Köp stödrätter före sista dagen för SAM- ansökan, utbetalning får du i augusti  och December.

Viktigt, om du lyckas köpa minst 4 stödrätter före sista dagen för SAM- ansökan, då får du ytterligare tid på dig att handla mera stödrätter efter sista dagen för SAM-ansökan. ( fram till Juni tror jag) men kolla för säkerhets skull.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 23 jan-11 kl 22:17 »
Har kollat med nuvarande ägare och fick inget tydligare svar än att "Jag ville inte vara med i EU" så om jag tolkar det rätt så finns det inga stödrätter uttagna på marken. Ska ändå kolla med länsstyrelsen om någon annan skott sig med dem under åren.

Har fått bra svar här i tråden och tackar för dem! Återstår att fundera kring vad som kan vara ett rimligt arrendepris, men det är ju å andra sidan svårt att säga innan man vet om det ska sökas bidrag på marken. Lite knepigt också att veta hur länge vi ska skriva kontraktet på. Tror att vi kommer att vilja bruka själva om 1-2 år. Vet någon om det finns förtryckta arrendeavtal att skriva ut någonstans?

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jan-11 kl 22:35 »
Om du arrenderar ut kan det blir MYCKET svårt att få tillbaka marken den dag du själv vill bruka den. Arrendatorer har en mycket stark besittningsrätt.

Gå med i LRF och ring deras arrenderådgivare, eller ring Arrendenämnden eller läs på på deras hemsida http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____842.aspx

Hushållningssällskapet i ditt område kan ha koll på arrendepriser. De gav mej ungefärliga marknadspriser när jag skulle arrendera.

Andra stödtips:
Startbidrag - om du är under 40 år, arbetar minst 900 timmar om året i ditt företag och söker stödet samma år som du startar, kan du få upp till 250.000 kr som startpeng.

investeringsstöd - 25-30% av din ombyggnation, modernisering, m.m. av företaget

Detta är alltså engångssummor, och inte årliga bidrag som de andra pratat om.

stödrätter:
Det är helt ointressant om förra ägaren har stödrätter som passar din mark, eller inte. Stödrätter tillhör inte en viss mark, utan en brukare. Den som brukar mark kan använda stödrätter, och har nytta av att köpa stödrätter.

« Senast ändrad: 23 jan-11 kl 22:45 av Stabon »

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 23 jan-11 kl 22:49 »
Stabon, startbidrag och investeringsstöd, var ansöker man om dem? Låter nästan för bra för att vara sant ;)

lj

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 23 jan-11 kl 22:51 »
Ett arrende kan antingen vara gårdsarrende eller sidoarrende..

Gårdsarrendet ger arrendatorn stark besittningsrätt eftersom också bostad ingår i avtalet.

Sidoarrende innebär att man har avtalat, muntligt eller skrifligt att hyra en bit mark.

Om ägaren själv eller familjen vill återta, bruka gården, marken, s.k. självinträde, bryter det oftast den starka besittningsrätten man har med  ett gårdsarrende.   

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 jan-11 kl 23:17 »
Samtliga stöd söker du hos länsstyrelsen. Utom ett som heter nåt med.. mervärden i det svenska jordbruket eller nåt sånt. Det har Jordbruksverket hand om. Handlar om pengar för att sprida info om svenskt lantbruk, tex kan du få pengar för att göra enhemsida till ditt företag

Men startstöd och investeringsstöd kräver att du har en extremt väl genomtänkt affärsplan. Du ska visa upp en professionell budget, en marknadsanalys, och en rejäl beskrivning av din affärsidé. Mall för affärsplanen har länsstyrelsen. Det är för företag som ska försörja sig på inkomsten, inte för de med lantbruk som bisyssla.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 23 jan-11 kl 23:21 »
Det finns arrendatorer som bestrider i arrende nämden att de inte vill återlämna marken, det är heller inte helt osanolikt att de vinner, specielt om de har investerat i en utbyggnad, och de kan hävda att de är beroende utav din mark.

Om du ska arrendera ut, gör klart att det är fråga om endast ett år, och att han inte kan ansöka om 5 åriga åtaganden på din mark.

Söker han åtaganden på din mark, då måste du överta hans åtaganden, och sköta marken efter de regler som finns.

Vem var det som brukade din mark 2005?? om inte Länstyrelsen har delat ut stödrätter tidigare på eran mark, ja då ökar möjligheten att få stödrätter gratis från nationella fonden, ett utav kraven är att du måste bruka marken, så då får du glömma att arrendera ut den.

Vidare bör det ha varit ett arrende skrivet 2005, men är det markägaren som brukade marken 2005, då är det nog inte stor chans att ni får rätter från fonden.

Det kommer ju nya regler om utdelning i år, så du gör klokt i att höra med Länstyrelsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare
Be, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser