Har inte läst något om förvaring i bil utom när det gäller i bur. Men under transport bestämmelserna står det att hund inte får förvaras längre än tre timmar i stillastående bil.
Det betyder i mina öron att jag kan lämna nyrastad hund i 2 timmar,,med uppsyn över bilen,,ta ut på 30 minuters promenad och sen lämna i 2 timmar till,,,det känns rätt för mej,,och hunden,,(det är en gammal jycke som älskar sin bil och har låg energi, gammal man med stabilt psyke,,säker trygg hund,,men INTE i lägenhet)
Min hund är också en av dom hundar som äääääälskar sin bil. Om jag börjar plocka in i bilen så svansar han runt mig och bakluckan som en tok tills jag öppnar bakluckan då han hoppar in nästan innan jag fått upp luckan tillräckligt. Sen ligger han som en död tills jag antingen tar ut honom igen, eller tills det kommer nån ny människa och sätter sig i bilen. Han blir helt GALET lycklig när det kommer nån! 30 sekunder senare ligger han som en död igen... När jag åkte från Dalarna och hem en gång (5 timmars bilresa), så trodde jag nästan att jag hade glömt vovven. Han stack inte ens upp huvudet så jag såg honom i backspegeln. Folk generellt kommer inte att reagera på en hund som ligger i en bil så länge den inte för oväsen eller ser ut att ha det obekvämt. Så ta du med din gammelgubbe i bilen utan några orosmoln över ditt huvud. /Sara