Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i bil  (läst 6278 gånger)

Vilse

  • Gäst
Hund i bil
« skrivet: 21 jan-11 kl 17:10 »
Finns det regler för hur att lämna hund i bil?

Vi pratar INTE om solsken.

Vi pratar om runt nollan och matte ska gå ärende.
Hunden är nygådd, kissad o bajsad,,har stor skål vatten,,tuggleksak,,varmt underlag att ligga på
och gott om utrymme,,
kommer sova när matte är borta.
det finns telefon nummer på bilen, matte är bara några meter bort och kommer titta till.

INGA diskussioner om hundar i solsken för det är det inte.
Det är dessutom en gamal hund som helst vill vara i bilen dygnet runt om nån bara lämnade dörren öppen.

Regler??


Daniel1983

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
SV: Hund i bil
« Svar #1 skrivet: 21 jan-11 kl 17:33 »
Finns säkert någon regel. Men man tycker ju att sunt förnuft borde råda. Men tyvär så saknar ju många det... Men det borde ju inte vara värre för hunden att ligga i bilen en stund medans matte eller husse gör ärenden än att hunden får ligga en hel dag i en hundgård med en liten hundkoja hela dagen....

Måste ju säga att det är väldigt ansvarsfullt att lämna telefonnummret på bilen. Då borde ju folk fatta att man är mån om sitt djur:)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hund i bil
« Svar #2 skrivet: 21 jan-11 kl 17:40 »
Jag har för mig att det räknas som bur-förvaring. Om jag inte missminner mig så är det max två timmar i bur som är tillåtet. Det finns regler på jordbruksverkets hemsida. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Hund i bil
« Svar #3 skrivet: 21 jan-11 kl 17:43 »
Vet faktiskt inte vad regelverket säger, men jag tycker att sunt förnuft borde råda, tyvärr är det ju inte alltid så.
Hur länge brukar du lämna hunden? Är det någon som har haft synpunkter?

Blev själv oerhört upprörd och såg till att få tag i ägaren till en hund som satt i en bil där larmet gick igång när han rörde på sig!
Fy sjutton vad det tjöt!
Hundägaren tyckte inte att det gjorde något sa hon till mig när jag fick kontakt med henne!!!
Jag meddelade då att larmet skulle av annars skulle jag omedelbart ringa efter polis.

Att hundar trivs i "sina" bilar är ju alls inte ovanligt, min egen tar sig gärna en tupplur i bakluckan i stället för att springa lös i trädgåden!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 17:48 »
Tack för svar!  :)
Jag hittar en mängd åsikter om vad folk TROR är regler i olika hundforum på webben,,
men det är folk som vädrar sina egna åsikter,,
det kan vara allt från rabiata männiksor som säjer at hund får aldrig lämnas ens för en minut,,,
till att det är folk som jobbar heldag o har hund med sej till jobbet varje dag i bil,,men rastar var tredje timme.

Nu så sprang jag på en regel på jordbruksverket

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

försöker läsa och förstå,,,
hund får åka bur,,men om buren står stilla så ska hund rastas om det stått stilla i 3 timmar,,
bur är ju inte samma sak som bil,,,bur är värre än bil,,

jagande hund får hållas i 8 timmar i bur,,

det pratas om bur hela tiden men inte om bil,,
bil är ju större än transportbur och oftast en van "hemmamiljö" för hunden,,
min vill  INTE sitta i lägenhet ensammen,,han ylar o blir desperat då!
min gamla jycke blir desperat inne i bostad som inte är hans bostad och då sjunger han!
i bilen så boar han in sej o somnar,,,

ska göra ärenden tre dagar i rad nästa vecka,,
jag är bekväm med hur jag löser det,,hunden är bekväm med det,,
men är det nån som kan ställa til trassel för mej?
nån såndäringa tokiga rabiat ringa polisen idiot??

oj,,hade kommit flera svar,,trycker på svara ändå,,,,




anders50

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #5 skrivet: 21 jan-11 kl 17:48 »
Har inte läst något om förvaring i bil utom när det gäller i bur.  Men under transport bestämmelserna står det att hund inte får förvaras längre än tre timmar i stillastående bil.

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #6 skrivet: 21 jan-11 kl 17:52 »
Inget larm på min bil,,,
telenumret synligt,,
Ingen har sagt något,,vill bara höra mej för så jag vet OM någon skulle säja något,,
jycken är tyst i bilen,,bara somnar,,,

det är typ bara tre dagar i nästa vecka,,

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #7 skrivet: 21 jan-11 kl 17:55 »
Har inte läst något om förvaring i bil utom när det gäller i bur.  Men under transport bestämmelserna står det att hund inte får förvaras längre än tre timmar i stillastående bil.

Det betyder i mina öron att jag kan lämna nyrastad hund i 2 timmar,,med uppsyn över bilen,,
ta ut på 30 minuters promenad och sen lämna i 2 timmar till,,,

det känns rätt för mej,,och hunden,,

(det är en gammal jycke som älskar sin bil och har låg energi, gammal man med stabilt psyke,,säker trygg hund,,men INTE i lägenhet)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Hund i bil
« Svar #8 skrivet: 21 jan-11 kl 17:56 »
Har inte läst något om förvaring i bil utom när det gäller i bur.  Men under transport bestämmelserna står det att hund inte får förvaras längre än tre timmar i stillastående bil.

Men då verkar det ju finnas en helt okej bestämmelse. Skulle inte vilja ha min jycke i bilen längre än så utan att låta honom sträcka på sig och röra på sin kropp!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Hund i bil
« Svar #9 skrivet: 21 jan-11 kl 17:58 »
Det betyder i mina öron att jag kan lämna nyrastad hund i 2 timmar,,med uppsyn över bilen,,
ta ut på 30 minuters promenad och sen lämna i 2 timmar till,,,

det känns rätt för mej,,och hunden,,

(det är en gammal jycke som älskar sin bil och har låg energi, gammal man med stabilt psyke,,säker trygg hund,,men INTE i lägenhet)

Låter väl bra! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #10 skrivet: 21 jan-11 kl 18:02 »
Föresten behöver man aktivera larm i bil om man har tre STORA schäfrar?   >:D

nej,,jag ska inte lämna alla tre, :)
bara gammelhunden som jag vill låta ha sin trygghet,,
tryggheten är närhet till mej och en bil,,

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Hund i bil
« Svar #11 skrivet: 21 jan-11 kl 18:06 »
Jag har ett förslag - ring polisen och fråga vad som gäller. De (eller en veterinär) borde veta. :D
Tant inte fru, om jag får be. :D

anders50

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #12 skrivet: 21 jan-11 kl 18:07 »
Det betyder i mina öron att jag kan lämna nyrastad hund i 2 timmar,,med uppsyn över bilen,,
ta ut på 30 minuters promenad och sen lämna i 2 timmar till,,,

det känns rätt för mej,,och hunden,,

(det är en gammal jycke som älskar sin bil och har låg energi, gammal man med stabilt psyke,,säker trygg hund,,men INTE i lägenhet)

Du skriver "2 timmar"....3 timmar var det!    :)   Gör du så! Det är lugnt!   :)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hund i bil
« Svar #13 skrivet: 21 jan-11 kl 18:08 »
Min hund är också en av dom hundar som äääääälskar sin bil. Om jag börjar plocka in i bilen så svansar han runt mig och bakluckan som en tok tills jag öppnar bakluckan då han hoppar in nästan innan jag fått upp luckan tillräckligt.  ::) Sen ligger han som en död tills jag antingen tar ut honom igen, eller tills det kommer nån ny människa och sätter sig i bilen. Han blir helt GALET lycklig när det kommer nån!  ;D 30 sekunder senare ligger han som en död igen...  ::)
När jag åkte från Dalarna och hem en gång (5 timmars bilresa), så trodde jag nästan att jag hade glömt vovven. Han stack inte ens upp huvudet så jag såg honom i backspegeln.  ;D

Folk generellt kommer inte att reagera på en hund som ligger i en bil så länge den inte för oväsen eller ser ut att ha det obekvämt. Så ta du med din gammelgubbe i bilen utan några orosmoln över ditt huvud.  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #14 skrivet: 21 jan-11 kl 18:15 »
Min hund är också en av dom hundar som äääääälskar sin bil. Om jag börjar plocka in i bilen så svansar han runt mig och bakluckan som en tok tills jag öppnar bakluckan då han hoppar in nästan innan jag fått upp luckan tillräckligt.  ::) Sen ligger han som en död tills jag antingen tar ut honom igen, eller tills det kommer nån ny människa och sätter sig i bilen. Han blir helt GALET lycklig när det kommer nån!  ;D 30 sekunder senare ligger han som en död igen...  ::)
När jag åkte från Dalarna och hem en gång (5 timmars bilresa), så trodde jag nästan att jag hade glömt vovven. Han stack inte ens upp huvudet så jag såg honom i backspegeln.  ;D

Folk generellt kommer inte att reagera på en hund som ligger i en bil så länge den inte för oväsen eller ser ut att ha det obekvämt. Så ta du med din gammelgubbe i bilen utan några orosmoln över ditt huvud.  :-*

/Sara

Jag tror farbror polisen skulle förstå mej om jag förklarade,,min situation,,

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bil
« Svar #15 skrivet: 21 jan-11 kl 18:22 »
Min hund är också en av dom hundar som äääääälskar sin bil. Om jag börjar plocka in i bilen så svansar han runt mig och bakluckan som en tok tills jag öppnar bakluckan då han hoppar in nästan innan jag fått upp luckan tillräckligt.  ::) Sen ligger han som en död tills jag antingen tar ut honom igen, eller tills det kommer nån ny människa och sätter sig i bilen. Han blir helt GALET lycklig när det kommer nån!  ;D 30 sekunder senare ligger han som en död igen...  ::)
När jag åkte från Dalarna och hem en gång (5 timmars bilresa), så trodde jag nästan att jag hade glömt vovven. Han stack inte ens upp huvudet så jag såg honom i backspegeln.  ;D

Folk generellt kommer inte att reagera på en hund som ligger i en bil så länge den inte för oväsen eller ser ut att ha det obekvämt. Så ta du med din gammelgubbe i bilen utan några orosmoln över ditt huvud.  :-*

/Sara
När vi åkte hem,,
2 timmar bur i bil,,
veterinärbesiktning,,
1 timme bur stillastående,,
11 timmar bur i flyg,,
3 timmar i samma bur i omlastning,,
11 timmar till i bur i flyg,,
nån timme i bur innan besiktning,,
han klev ur bilen sträckte på sej o kissade några gånger,, (inomhus ha ha ha)
han verkade helt oberörd av resan,,fick en promenad,,sen in i min bil o vi åkte iväg,,
precis som om det bara varit en vanlig dag i hans liv :)


Flisen

  • Inlägg: 15
SV: Hund i bil
« Svar #16 skrivet: 23 jan-11 kl 11:49 »
Här kommer information ur motivet till föreskriften. Det kanske kan bringa lite klarhet. Punkterna som det hänvisas till är de i 1 kap 14 § L 102.

"I den nuvarande författningen finns ett allmänt råd som säger att man bara bör förvara hundar och katter tillfälligt i bur. Det har tolkats av Jordbruksverket i ett flertal yttranden att med tillfälligt menas ca en timma och inte regelbundet återkommande. Det har dock visat sig vara svårt för djurskyddsinspektörer att avgöra om hunden bara sitter i buren tillfälligt eller om den sitter där nästan jämt, därför regleras nu vid vilka tillfällen det kan anses vara tillåtet att använda bur som förvaring till hund.
Man får enligt 4 punkten ha med hunden när man handlar förutsatt att hunden inte ska behöva sitta i bilen mer än tre timmar när bilen står stilla. Det är dock inte meningen att man ska ha hunden i bilen medan man arbetar. Man måste ordna det bättre för hunden under den tiden.
Enligt 2 punkten får man övernatta hundar och katter i bur i bilen på väg till och under tiden man är på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. De behöver inte rastas under natten, som vissa remissinstanser har befarat.
3 punkten har kommit till för att det finns ett krav på eftersökshund vid jakt av björn, lo, älg, hjort, rådjur, mufflonfår och vildsvin i 17 § andra stycket jaktförordningen (1987:905)."

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hund i bil
« Svar #17 skrivet: 02 feb-11 kl 00:04 »
Det senaste är att det skall vara en viss min-temp och viss max-temp och mekanisk ventilation i bilen då den står still. Detta oavsett årstid och väderleks-förhållande. Allt enl. en tryckt info som jag nyligen fick från SJV. Hunden skall också kunna vända sig lätt och ligga på mjukt underlag samt tillgång till friskt vatten!
Jag säger inte att jag gillar dessa nya regler men Du bör ju känna till dem!( Samma gäller för katt.)
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
Nörd Otaku, norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser