Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??  (läst 9333 gånger)

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« skrivet: 20 jan-11 kl 23:32 »
Ska göra en affärsplan, lika tråkigt som ordet lyder...  o:)

Men..

Hur ska jag räkna ut vad en tacka kostnar i drift?

Satt och räknade att om en tacka ska ha 2 kg TS per dag, och ensilaget har 60% TS ska hon ju ha 2,8 kg. Sedan 0,2 kg för spill = 3 kg

En bale kostar (ger 350 idag) 400 kr, väger 500 kg (??) = 1,25 kr per kg

1,25 kr x 3 kg= 3, 75 kr per dag

3,75 x 240 dagar= 900 kr

Men 900 kr, det låter mycket, det är ju drygt 2 balar foder per tacka och år?! Har försökt söka lite på internet, och där räknar de flesta ca 1 ensilagebale per tacka och år.. och drygt 1 med hennes lamm dessutom.

nu är det ju givetvis inte bara ensilage en tacka kostar... så kom gänra vad ja mer ska tänka på

*kraftfoder
*mineraler
*strö
*klippning
*veterinärvård
*mv status prov
*bagge
*byggnad/underhåll

ja vad mer? Och tar gärna emot lite sifferförslag från er lite mer erfarna, jag har ju bara haft mina får sedan september.

Och kalkylen ska gälla ostfrisar...

Tackar på förhand till er räknekunniga från en som är sifferblind  ;)

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #1 skrivet: 21 jan-11 kl 00:58 »
Dryga 1500 kr per tacka och år i ensilage+kraft+mineraler... hujjedamej

Existens?

  • Gäst
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #2 skrivet: 21 jan-11 kl 07:15 »
Dryga 1500 kr per tacka och år i ensilage+kraft+mineraler... hujjedamej

Nu har du hittat utgifterna..nu gäller det att hitta inkomsterna för att få planen att gå ihop  ;)

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #3 skrivet: 21 jan-11 kl 08:45 »
Utan att ha tittat stenhårt på siffrorna och jämfört med egen erfarenhet tror jag att du har hittat rätt och gjort en ganska bra kalkyl. Skall du försöka ta ner kostnaderna genom mer eget arbete (egenproduktion grovfoder, mm) måste du utveckla en vettig timlön att lägga till i kalkylen. En timlön alltså som täcker räntor och vardagsliv. Den stora utmaningen ligger i att kunna matcha dessa kostnader med motsvarande intäkter. Mitt förslag är att lägga krutet på affärsplanen här. Hur kan du sälja ditt kött och dina skinn på bästa möjliga sätt? Ett tips på kostnadssidan är att minimera oväntade utgifter för t. ex veterinär. En sjuk tacka eller lamm med dålig prognos bör tas bort ganska snabbt medelst bultpistol. För att spara tid, lidande och pengar.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Existens?

  • Gäst
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #4 skrivet: 21 jan-11 kl 08:56 »
Ett tips på kostnadssidan är att minimera oväntade utgifter för t. ex veterinär. En sjuk tacka eller lamm med dålig prognos bör tas bort ganska snabbt medelst bultpistol. För att spara tid, lidande och pengar.

Det är sanna ord, men ofta svåra att leva upp till i verkligheten. Men tyvärr är det ju så att ett veterinärbesök tar bort lönsamheten hos det aktuella djuret i kanske 2 år framåt.
Ett sätt att spara är ju att redan från början räkna med att gå med i djurhälsovården och ha delegerad läkemedelsanvändning. Då kan ju åtminstone en stor del av veterinärbesöken tas bort.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #5 skrivet: 21 jan-11 kl 10:56 »
Ska göra en affärsplan, lika tråkigt som ordet lyder...  o:)
Men..Hur ska jag räkna ut vad en tacka kostnar i drift?

En besättning på 50-100 tackor med ekologisk lammköttsproduktion har år 2010
en kostnad på 1400-1500kr per tacka (utan kostnader för byggnader och arbete)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #6 skrivet: 21 jan-11 kl 14:19 »
Fler kostnader:
märkning av lammen
avmaskning/träckprov på tackor och lamm
förbrukningsmaterial: sårvård, märkspray, lammningstillbehör
elkostnad
stängsel
fårgrindar, foderbord etc
traktor för hantering av storbalar, diesel, skatt+försäkring av traktor, underhåll o rep av traktor
kostnad för putsning av beten om det lejs bort, annars inköp av betesputs och dieselkostnad
fårvåg, hanteringsränna
Border Collie (ca 20.000:- i kostnader fram tills utbildad vid 2 års ålder, sedan foderkostnad)
timpeng/lön (Border Collie sänker lönekostnaden eftersom arbetet går fortare, men höjer utgifterna)

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #7 skrivet: 21 jan-11 kl 19:03 »
Min märkliga erfarenhet är att det lönar sig bäst med fårproduktion om man är riktigt liten eller riktigt stor. Max 20 livdjur eller minst 300. Det är de som hamnar i mitten som har det svårast. De har för många får för att sköta det bara med ena handen på sin fritid. Samtidigt har de för få får för att matcha sina investeringar i maskiner, vallhundar och stall, mm. Man kan ju behöva lika mycket maskiner, stall och tränad vallhund mm för både 100 eller 400 livdjur, lite överdrivet uttryckt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #8 skrivet: 21 jan-11 kl 19:09 »
Jag har inte får än, men ser inkomsten på lammen (eget kött + skinn) som att det ska gå +/-0, sen är min affärsidé ull och i förädlad form, fåren är bara kryddan på moset eftersom jag behöver betes djur.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #9 skrivet: 21 jan-11 kl 19:39 »
Hej på trevligt att läsa vad ni skriver...

Jag ska ju ha en liten besättning. Max 20-25 mjölkande tackor på en 5 års period! Och ska givetvis ta tillvara på mjölk, kött och skinn (obs, skinn bara som en lite guldkant i tillvaron). Köttet för att förhoppningsvis få ihop en del av grovfoderkostanden.
Ostfrisar har ju en lång tillväxt, får väl räkna iaf 6 mån på dom.
Dessutom har jag bara naturbete, vilket sänker tillväxten ytterligare.

Det är intressant att räkna lite på detta... men skrämmande..

ang övriga utgifter såsom hundar och maskiner, njääää, det hoppar jag minsann över, nåja kan väl lägga till en 1000 lapp på disel till svärfars traktor som kör in mina balar när jag behöver dom  ;D

jag har som första mål att få det att gå  + - 0. Sen får vi se vad man kan få för lönsamhet.

Jag har iaf idag varit på miljö och hälsa... spännande...

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #10 skrivet: 21 jan-11 kl 21:16 »
Jag har inte får än, men ser inkomsten på lammen (eget kött + skinn) som att det ska gå +/-0, sen är min affärsidé ull och i förädlad form, fåren är bara kryddan på moset eftersom jag behöver betes djur.

Intressant med egen förädling utav ullen, Hur ska du gå tillväga??  karda och spinna på gammaldagsvis??

Det bör ju finnas marknad för både skinn och ull, men garvningen är nog inte så enkel :D

jlundgre

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #11 skrivet: 21 jan-11 kl 21:41 »
Hej!

Kollade lite på dina siffror och hittade några räknefel som gör att din kalkyl ser lite mer pessimistisk ut än den borde vara.

Satt och räknade att om en tacka ska ha 2 kg TS per dag, och ensilaget har 60% TS ska hon ju ha 2,8 kg. Sedan 0,2 kg för spill = 3 kg

Det bör vara att tackan skall ha 2/0,60 = 3,33 kg ensilage + 0,33 kg för spill (antar att du räknar på 10% spill). Detta ger då 3,67 kg ensilage per dag.

En bale kostar (ger 350 idag) 400 kr, väger 500 kg (??) = 1,25 kr per kg

Det bör vara 400/500 = 0,8 kr per kg.

1,25 kr x 3 kg= 3, 75 kr per dag

0,8 x 3,67 = 2,93 kr per dag.

3,75 x 240 dagar= 900 kr

2,93 x 240 = 703 kr

Detta ger 1,75 bal per tacka och år.

Några kommentarer på detta.

1) Det går att få olika stora balar och således olika mycket gräs i varje bal. En vanlig storlek är t.ex. 1,30 m i diameter. Det kan ju vara så att du t.ex. köper 1,20 balar, medan den som gör över med 1 bal per tacka använder 1,40 balar.  I detta fall har den större balen 36% större volym än den lilla.

2) Det finns pengar att tjäna på att göra ensilage själv om du du har åkermark för det. Eftersom du inte har fler än ett 20-tal tackor, så kanske du behöver ha ca 40 ensilage. Det bör du kunna få ihop på 2-3 Ha ekologisk vall om du tar flera skördar. Genom att skaffa ett enkelt slåtteraggregat och en enkel strängläggare och sedan köpa tjänsten att pressa och plasta ensilage av någon entreprenör så bör du hamna på en produktionskostnad på kanske 200 kronor för ett ensilage. Om du tjänar 300 kronor per ensilage mot att köpa, så spar du 20 000 kronor per år vid 40 balar. Detta bör räcka till för att räkna hem kostnaden redan år 1 av ett enkelt slåtteraggregat och strängläggare som du köper begagnad. En entreprenör ligger förmodligen på ca 120-140 kr per ensilage pressat och plastat, när strängarna ligger klara.

3) Jag själv ser på min förbrukning att 100 tackor konsumerar ca 1 ensilage om dagen. Således bör en tacka konsumera 1 ensilage på 100 dagar. I ditt fall med 240 dagar på stall, så skulle årskonsumtionen hamna på ca 2,4 balar per tacka. Vilket inte ligger så lång från din ursprungsberäkning.

Några andra saker som kostar pengar.

* Dyngspridning. Du kan behöva leja någon som har en fastgödselspridare.
* Plöjning. Om du sprider fastgödsel, bör du plöja ned det antingen med egen plog eller att du lejer någon som gör det. Det lär docj fungera att också sprida gödsel utan att bearbeta ned det. Jag ar dock ingen egen erfarenhet ab det.
* Sådd. Om du plöjer behöver du så med egen såmaskin eller leja tjänsten.
* Utsäde/fröer. Om du sår, så behöver du något att så i backen.
* Ev. scanning om du vill veta i förväg hur många lamm som varje tacka blir dräktig med. Då är det lättare att differentiera foderstaten mellan t.ex. månglammare och enlammare.
* Ev licenser för programvara om du skall göra egen bokföring eller underhålla en egen hemsida eller vara med i elitlamm för att ha koll på släktbanden i din besättning.
* Ev avgifter i olika branchorganisationer som fåravelsförbundet, lammproducenterna, fårhälsovården, etc
* Saltsten

EN sista kommentar är att om du kan få tag i bra gräsfoder, så behöver inte kraftfoderkostnaden bli så hög.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #12 skrivet: 21 jan-11 kl 21:52 »
Hej på trevligt att läsa vad ni skriver...

Jag ska ju ha en liten besättning. Max 20-25 mjölkande tackor på en 5 års period! Och ska givetvis ta tillvara på mjölk, kött och skinn (obs, skinn bara som en lite guldkant i tillvaron). Köttet för att förhoppningsvis få ihop en del av grovfoderkostanden.
Ostfrisar har ju en lång tillväxt, får väl räkna iaf 6 mån på dom.
Dessutom har jag bara naturbete, vilket sänker tillväxten ytterligare.

Det är intressant att räkna lite på detta... men skrämmande..

ang övriga utgifter såsom hundar och maskiner, njääää, det hoppar jag minsann över, nåja kan väl lägga till en 1000 lapp på disel till svärfars traktor som kör in mina balar när jag behöver dom  ;D

jag har som första mål att få det att gå  + - 0. Sen får vi se vad man kan få för lönsamhet.

Jag har iaf idag varit på miljö och hälsa... spännande...

Hej,´För att boosta upp din kalkyl kan du ju prova med att arrendera 3-4 ha vall, det räcker ju till att producera eget foder.

Du kan ju oxå köpa stödrätter för dessa ha, en del ger ju nästan 200 euro/ha, söker du sedan olika åtaganden, så kan du komma upp i ca: 4000kr ha i bidrag, lägg till bidragen för dina naturbeten och du har plötsligt över 20,000kr i bidrag för dina 25 får.

Om du väljer får som brunstar året om kan du på varje 4 års cyckel räkna på  3 lamm per tacka, dvs 75 kg/år och tacka, det blir i snitt ca: 1875kr/ år och tacka, nu ser det bättre ut.

Egen produktion av hö kostar ca 30 öre/ kg, där finns det pengar att tjäna, om man har egna maskiner.

3-4 ha är inte så blodigt att skörda, billiga maskiner finns ju oxå.

En John Deere 486 slåtterkross kan man få för 5000-8000kr, den har krossvalsar, du tjänar 1 till 2 dagar i torktid.
En JF cr 320 hövändare kostar inte mer än 4000-5000kr.
En gaffelsidräfsa( strängläggare ) får man för en tusenlapp.
En lastarvagn  går inte på mer än 4000kr, om du vill köra löshö.
Vill du ha en löspress så kostar ju dessa ingen förmågenhet.
Traktorn lånar du utav svärfar.

Ger du tackan 2kg hö /dag, till ett pris utav 30 öre/ kg, så blir det endast 60 öre om dagen, du tjänar 3kr om dagen ;D
3kr gånger 25 tackor, gånger 240 dagar blir inte mindre än 18,000kr i intjänade pengar redan på första året, för dessa pengar kan du köpa dina egna maskiner.

Grovt räknat borde du få en vinst på minst 500kr/ tacka och år dvs, ca: 15,000kr + 20,000 i bidrag, nu börjar det likna något, hmm   Fårmjölk, skinn och ullen tillkommer ju :P


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #13 skrivet: 21 jan-11 kl 22:50 »
 Kalkylerna för mjölkfår och "vanliga" får borde skilja sig åt en del, på både inkomst och utgiftssidan...
Det borde gå åt mer kraftfoder till mjölkande tackor och sedan lammnäring till lammen (den mjölkfårsbesättning jag känner till lite grann lämnar lammen till vidareuppfödning på lammnäring till annan fårbonde).
 Å andra sidan så får man ju intäkter från mjölken, antingen man säljer den till mejeri eller ystar själv :)
Vad det gäller att ta egen skörd/skaffa egna maskiner tror jag man bör tänka sig för och verkligen räkna på det.
För tillfället har vi egen slåttermaskin, förutom maskinerna för allt "förarbete" som plog, harv, såmaskin osv.
Vi har haft egen rundbalspress som köptes in begagnad och den har krånglat och gått sönder :-\ Naturligtvis går den sönder när den behövs som bäst, vädret är fint och man är ledig från det "vanliga" jobbet, pga detta kan foderkvaliten försämras när man står där och väntar på reservdelar och vädret slår om >:( Med maskinringen så får man fodret taget när man vill :) Pajar deras maskiner så kommer en annan istället, men visst kostar det....
 Jag kommer inte att köpa några nya vallmaskiner annat en en billig löspress och ta in det hö jag kan beroende på väder och ledighet och vara glad för det billigare fodret jag får, i övrigt kommer vi fortsätta att leja bort vallskörden.
Men det är naturligtvis olika vad som lönar sig beroende på vilka förutsättningar man har, men jag ville bara påpeka att begagnade maskiner kan ställa till en del förtret och kräver ofta att man kan meka.
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

poasp

  • Inlägg: 3
    • Småland
    • Nävjökulla gård
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #14 skrivet: 21 jan-11 kl 23:01 »
OBS!!!! HURSOMHELST SOM SKRIVER!!!!!  ;)

Lånar gubbens...

Ja mjölkfårs foderstat ser en hel del olika ut mot ex gotlandsfår eller annan ras. Då dessa är dels mycket större och producerar mjölk, till mer än lammen i detta fall.
Jag kommer även låta lammen gå med tackorna helt de första 6 v, för att sedan skilja av nattetid och mjölka morgon. Och sedan ytterligare 2-4 v med tackor på bete innan total avskiljning. Som det ser ut i dagsläget.

Jag pratade med min mentor idag "mjölkfårsbonde" och han tycker att åtgången på ensilaget stämmer väl. Vilket även stämmer med den halva säsong vi har haft våra får.
Kraftfoder kan bli väldigt svårt att minska ner på, för att inte förlora mjölkproduktionen, särskillt under juli-august, då det är sämre med betet och laktationsperioden börjar närma sig slutet.

Jag kommer inte att ta något som helst foder själv. Det har jag inte tid eller kunskap för. Ej heller egen mark. Och arrendera åkermark här, är tvärt omöjligt, då vi bor i ett skogslandskap och de få åkerplättar som inte växer skog på idag innehas på arrende av en annan fårbonde, eller en nötköttsproducent. Så jag kommer att köpa in mitt foder även fotsättningsvis. Men tack för tanken!!!!

Det jag ska ta med i kalkylen är saltsten och även fårhälsovården. Slaktplanering i större skala, njjaaaeeee, det blir vad som blir, då det inte är min huvudsakliga näring, även om det kan finnas pengar att tjäna där. MEN vad framtiden ger, det låter jag vara osagt  ;D men idags läget är det så mycket annat jag måste lära mig och koncentrera mig på, så slakten får vänta lite... Låter oekonomiskt, men ja, så är det iaf....
I want to be a lion Everybody wants to pass as cats
We all want to be big big stars, but we got different reasons for that. Believe in me because I don't believe in anything
and I want to be someone to believe

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #15 skrivet: 21 jan-11 kl 23:30 »
Visst ska man tänka sig för innan man köper begagnade maskiner och producerar eget hö, speciellt om man inte kan laga dom själv.

Jag menar att det kan va ide att räkna på allt, innan man bestämer sig för det ena eller det andra.


Hur mycket kan en Tacka mjölka per dygn?? och vad betalar mejeriet per liter mjölk?

Om nu Fårmjölk producenter skickar iväg inkomsten till andra uppfödare, så måste det ju betala sig mer att mjölka Fåren?
än att föda upp Lammen??

Men att mjölka typ 25 Tackor 2 ggr om dagen måste ju ta sin lilla tid, specielt om man har ett heltids jobb att sköta, dessutom måste man ju då investera i mjölkutrustning, mjölkmaskin, tank mjölkrum och dyligt.





hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #16 skrivet: 22 jan-11 kl 00:10 »
en ostfrise tacka kan mjölka 300-600 liter på en en laktationsperiod på 200-300 dagar.. lite spann där  ;)

Jag ska inte skicka iväg mjölken utan förädla den själv på gården. Första året köra i vår ombyggda källare, där jag har införskaffat en begagnad ystgryta på 100 L.

Mjölkutrustningen har jag redan, mjölktank behöver jag ingen, utan kyler i hinkar i kylskåp första året iaf, och troligen senare med om jag bygger mitt mejeri.
Då en sådan liten tank som jag behöver, kostar mer än det smakar + att begagnat marknaden inte har nåt att erbjuda där tyvärr....

Dessutom ska jag inte mjölka mer än 1 gång per dag, blir något mindre mjölk, men det kostar även att mjölka iform av arbete, disk, ström, juverdukar, spenvård, slitage på utrustning m.m, så den ena mjölkningen kan man "spara" in.

Ang heltidsarb borta har jag inget sådant.. och kommer inte skaffa/få heller...

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #17 skrivet: 22 jan-11 kl 00:37 »
Ja det låter ju lite intressant det där med att mjölka Får ;) Men är det inte en risk att man sinar av Fåret i förtid om man bara mjölkar en ggr om dagen??
När man sinar ned en mjölk ko så går man ned till bara typ morron mjölkningen.

 Vet du vad mejeriet betalar för Får mjölk??

hala

  • Inlägg: 13
    • -
    • Sparris och Sprättägg
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #18 skrivet: 06 feb-11 kl 07:58 »
Ställer samma fråga - någon som vet vad man kan få för fårmjölk om man säljer till ett litet mejeri?
Låtsasbonde med massor av drömmar.

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #19 skrivet: 08 feb-11 kl 02:50 »
OBS!!!! HURSOMHELST SOM SKRIVER!!!!!  ;)

Jag kommer inte att ta något som helst foder själv. Det har jag inte tid eller kunskap för. Ej heller egen mark. Och arrendera åkermark här, är tvärt omöjligt, då vi bor i ett skogslandskap och de få åkerplättar som inte växer skog på idag innehas på arrende av en annan fårbonde, eller en nötköttsproducent. Så jag kommer att köpa in mitt foder även fotsättningsvis. Men tack för tanken!!!!

Det jag ska ta med i kalkylen är saltsten och även fårhälsovården. Slaktplanering i större skala, njjaaaeeee, det blir vad som blir, då det inte är min huvudsakliga näring, även om det kan finnas pengar att tjäna där. MEN vad framtiden ger, det låter jag vara osagt  ;D men idags läget är det så mycket annat jag måste lära mig och koncentrera mig på, så slakten får vänta lite... Låter oekonomiskt, men ja, så är det iaf....

Man kan iofs ha far i skogen ocksa...? Kommunen blir nog inte heller sura om du slar gras med lie i diken och vaggrenar runtom i trakten. Man kan aven dra ivag med faren till betesmarker ratt langt bort om man kan ordna transporten eller inte har nagot emot att valla far ett par veckor om aret.

Slakten kan man ocksa skota mkt enkelt sjalv (det ar svart de forsta gangerna), och kottet kan man ju skanka till slakt och vanner (mot att det sponsrar med lite slantar). Om inte annat blir det gratis hundmat i evinnerliga tider!

Om inte annat kan du salja ullprodukter pa Internet och ordna fantastiska grill/talt-partyn nar kunderna kommer for att hamta sina varor! (^-^)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser