Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??  (läst 9334 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #20 skrivet: 08 feb-11 kl 07:49 »

3) Jag själv ser på min förbrukning att 100 tackor konsumerar ca 1 ensilage om dagen. Således bör en tacka konsumera 1 ensilage på 100 dagar. I ditt fall med 240 dagar på stall, så skulle årskonsumtionen hamna på ca 2,4 balar per tacka. Vilket inte ligger så lång från din ursprungsberäkning.


240 dagar på stall? 8 månader? Det måste vara Norrlands inland då eller? Tycker det låter väldigt mycket annars. 1/5 - 31/10 kan de väl ändå gå ute? (Möjligen med någon stödutfodring).

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #21 skrivet: 09 feb-11 kl 18:54 »
Jag klarar mina utegående gutefår över vintern med ca 1 bal ensilage per djur. Jag har 15 djur och gör av med ungefär 15 balar från slutet av oktober fram till början av april. Ställer ut balar på pallar utanför stall i öppen skogsmark och strimlar upp plasten - ungefär som man stödmatar vilt.  Det här är Norra Halland och spillet är ungefär 15-20 % per bal. Statistiken är framräknad efter 4 vintrars djurhållning. Tillkommer lite kraftfoder i oktober för att kompensera magert höstbete och under vintern ibland för att samla ihop dem för klövverkning, mm samt salt och mineral.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #22 skrivet: 10 feb-11 kl 08:40 »
Ulfg: Låter som hos mig; Mina 13 gör av med 1 bal på rätt exakt 14 dgr. Nov - april = 6 mån x 2 balar = 12 st + lite extra.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Affärsplan. Kostnad för en tackas drift??
« Svar #23 skrivet: 10 feb-11 kl 09:32 »
Ja okej, blivit lite felräkning där... ;)

skulle varit räknat från oktober-april, för marginalens skull :), här gick dom in i mitten på oktober i år, då det kom en massa jävla snö...

men om vi räknar 6 månader så ser bara kalkylen bättre ut, och dryga 2 balar per tacka får jag nog räkna med...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 3 användare
mommo, peterm, Aika

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser