Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mammutbestånden skall återställas  (läst 13231 gånger)

Kira

• Småland
SV: Mammutbestånden skall återställas
« Svar #40 skrivet: 14 dec-11 kl 16:49 »
Här är en art som vissa kommer att slåss för att klona fram ;).
Fördelen är väl att man lätt kan skilja den från en hund, utan DNA analyser i minst 4-led.
-Men vänta den kommer ju att käka upp mammutarna :'(.
Jag tror jag hellre vill ha en T-Rex har nämligen inte hittat någon statistik på att de någonsin skadat en mammut.

http://www.uu.se/nyheter/nyhet-visning/?id=3422&area=&typ=pm&na=vanligt&lang=sv

Kira

• Småland
« Svar #41 skrivet: 14 dec-11 kl 17:08 »
Jag måste tyvärr meddela att Jordbruksverket har avslagit min begäran att ha en T-Rex på gården med motivering att den saknar öron att fästa de gula märkerna i. Dess bättre meddelar Naturvårdverket att, då djuret har hals där man kan hänga en GPS-sändarer, så lämpar det sig bättre som ett vilt djur i den svenska faunan. Verket meddelar också att man överväger att införa stängselbidrag till mammutägarna om problem uppstår i framtiden. Något verket inte tror kommer att inträffa då det inte finns några dokumenterade fall som bevisar att T-Rexen angriper vare sig människor eller mammutar, alla sådana uppgifter är fantasier och kommer från filmernas och sagornas värld.

Maria C S

• Småland
« Svar #42 skrivet: 14 dec-11 kl 17:44 »
Hej!
Det är lätt att inplantera visenter i Sverige. Ta med en bra avbitare och besök Eriksberg. Gör många hål så att visenterna hinner ut innan någon upptäcker det.
MVH
Jan

Hmm .... ja det är ju ett sätt förståss !
Kan man inte gå via EU nu när vi ska restaurera och ha mångfald ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

• Småland
« Svar #43 skrivet: 14 dec-11 kl 17:53 »
Jag måste tyvärr meddela att Jordbruksverket har avslagit min begäran att ha en T-Rex på gården med motivering att den saknar öron att fästa de gula märkerna i. Dess bättre meddelar Naturvårdverket att, då djuret har hals där man kan hänga en GPS-sändarer, så lämpar det sig bättre som ett vilt djur i den svenska faunan. Verket meddelar också att man överväger att införa stängselbidrag till mammutägarna om problem uppstår i framtiden. Något verket inte tror kommer att inträffa då det inte finns några dokumenterade fall som bevisar att T-Rexen angriper vare sig människor eller mammutar, alla sådana uppgifter är fantasier och kommer från filmernas och sagornas värld.

Va dom e svåra !

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 14 dec-11 kl 17:56 »
Den har ju funnits i Sverige och blivit utrotad såå... vad gör den i djurparker.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Visent#Visent_i_Sverige
Skulle va kull att se sånna nere i kiras smålands skogar  :)

Kira

• Småland
« Svar #45 skrivet: 14 dec-11 kl 18:55 »
Skulle va kull att se sånna nere i kiras smålands skogar  :)
Varför vill du ha alla dina djur hos mig Pålle? ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #46 skrivet: 14 dec-11 kl 18:58 »
Hade de fått T-rexen att återuppstå hade jag gjort allt som stod i min lagliga makt för att tillskansa mig en.

För övrigt hoppas jag att de blir lantrasregistrerade.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kira

• Småland
« Svar #47 skrivet: 14 dec-11 kl 19:03 »
Hade de fått T-rexen att återuppstå hade jag gjort allt som stod i min lagliga makt för att tillskansa mig en.
För övrigt hoppas jag att de blir lantrasregistrerade.
Den kan nog vakta dina höns mot rävar och andra rovdjur som gärna smakar på dem. Ingen kommer våga stjäla ägg hos dig ;D
Kanske uteblir tidningsbudet en dag men det finns ju internet ;)

Maria C S

• Småland
« Svar #48 skrivet: 14 dec-11 kl 19:04 »
Vad blir det för mått på vindskydden till dom där mamutarna ?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #49 skrivet: 14 dec-11 kl 19:06 »
Den kan nog vakta dina höns mot rävar och andra rovdjur som gärna smakar på dem. Ingen kommer våga stjäla ägg hos dig ;D
Kanske uteblir tidningsbudet en dag men det finns ju internet ;)

Jag skulle tyvärr tro att Tyrannosaurusarnas hjärnor är för små för att man ska kunna dressera dem till någonting överhuvudtaget. Dock kanske det räcker att ha en i en hägn på tomten för att alla djur inom 5 km inte ska våga sig i närheten...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Bo

« Svar #50 skrivet: 14 dec-11 kl 19:06 »
T-rex hör till ett utdött ekosystem men mammut och de andra arterna vi utrotade behövs för att det ekosystem vi har skall bli komplett. Jag märker det där jag bor att ingen har någon bra idé om hur man skall hindra slyet att ta över men mammutarna skulle hålla landskapet öppnare och artrikare. - Och ullhårig noshörning, uroxe och visent så klart.

pålle

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 14 dec-11 kl 19:07 »
Varför vill du ha alla dina djur hos mig Pålle? ;)
Trodde du ville ha sånna upp fatta det så bara :) ja har fått mina polare nu så ja är nöjd  :D

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #52 skrivet: 14 dec-11 kl 19:08 »
Jag ville förvisso ha en T-rex när jag var liten och då ville jag att en skulle sova i min säng, men nu är jag gammal nog att inse att den inte får plats i sängen  ;D
Men nu är frågan om T-rex har sitt ursprung här. Har den funnits vilt i vår natur tidigare. Om inte kan den störa samspelet i naturen. Samma gäller mammunten. Så mammuten får nog hållas i hägn där man kan få jaga dem mot betalning, det brukar ju vara populärt och lönsamt  :) Och med facit i hand så vet vi att de snart kommer att smita ut i naturen ändå där jägarna glatt kommer att stöd utfodra dem så att de har vilt till jaktsäsongen. Sen är det bara att fylla frysen  ;) Och som bekant kommer aldrig T-rexen få etablera sig i vår svenka fauna eftersom den kommer att konkurrera med jägarna som snabbt kommer att skjuta bort beståndet med hjälp av tjuvjakt  ;D

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #53 skrivet: 14 dec-11 kl 19:16 »
Men nu är frågan om T-rex har sitt ursprung här.

Nej, man har bara hittat fossil i Asien och Nordamerika.

Intressant det här med T-rex och dess plats i näringskedjan. De största landlevande rovdjur vi har i dag är lejonet och tigern, som väl väger max 300 kg. T-rex var tjugo gånger större. Jag gissar att den skulle tarva ett ganska stort revir.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #54 skrivet: 14 dec-11 kl 19:19 »
Men gräset och växterna var väl större också så det måste ha varit jobbigt att ta sig fram  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 14 dec-11 kl 19:27 »
Nej, man har bara hittat fossil i Asien och Nordamerika.

Intressant det här med T-rex och dess plats i näringskedjan. De största landlevande rovdjur vi har i dag är lejonet och tigern, som väl väger max 300 kg. T-rex var tjugo gånger större. Jag gissar att den skulle tarva ett ganska stort revir.
Tja humm hur ska man säga det  både grizzlybjörn och kodiakbjörn är större lika så is björnen upp till ett ton och isbjörnen är definitivt köttätare.
« Senast ändrad: 14 dec-11 kl 19:39 av pålle »

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #56 skrivet: 14 dec-11 kl 19:40 »
Undrar om T-rexen hoppar över hus och bilar eller om den bara kliver in i allt. Hm man kanske skulle bo i lägenhet, dom husen är ju större så dem går de nog runt  ::)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #57 skrivet: 14 dec-11 kl 20:00 »
Tja humm hur ska man säga det  både grizzlybjörn och kodiakbjörn är större lika så is björnen upp till ett ton och isbjörnen är definitivt köttätare.

Ja just det, hur fan  kunde jag glömma dem... Tack! Men T-rexen är ändå tio gånger större än en isbjörn då.

Undrar om T-rexen hoppar över hus och bilar eller om den bara kliver in i allt. Hm man kanske skulle bo i lägenhet, dom husen är ju större så dem går de nog runt  ::)

Tror nog inte den kunde hoppa.

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 14 dec-11 kl 20:04 »
Ja just det, hur fan  kunde jag glömma dem... Tack! Men T-rexen är ändå tio gånger större än en isbjörn då.

Tror nog inte den kunde hoppa.
Jo vist men du snacka ju om nu levande rovdjur .

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #59 skrivet: 14 dec-11 kl 20:12 »
Jo vist men du snacka ju om nu levande rovdjur .

Ja?

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser