Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lietips?  (läst 14863 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Lietips?
« skrivet: 03 jul-06 kl 11:57 »
Kan ngn erfaren lieförare beskiva alla fina knep, hur man får best resultat med detta verktyg?

Attis

• -
Re:Lietips?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-06 kl 12:54 »
Finns en bra bok skriven av ett liefreak, den heter "I liens marker", har jag för mig. Min bok befinner sig på annan plats, så jag kan inte dela med mig av detaljerna.

Men viktiga saker som han tar upp är:
SLIPNING (väldigt väldigt väldigt viktigt)

Rätt lutning på bladet (lägg ut en planka på backen och håll lien i "arbets" lutning. Du ska precis få in pekfingret mellan blad och bräda, då är vinkeln rätt)

Rätt vinkel på bladet (mot orvet)

och sen själva svingrörelsen (svår att beskriva i text).
/Attis

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 03 jul-06 kl 13:11 »
Det finns idag tydligen en sorts slipsten som sitter på en bräda som man drar över "kniven" den är så gjord att du inte kan få fel vinkel när du slipar, har inte sett denna grej själv ännu då den var slut när jag skulle köpa. Slipningen är som ovanstående skriver A och O.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #3 skrivet: 03 jul-06 kl 14:53 »
Köpte nått som hette liesticka? men oxå en sten av gammal modell. Jag ska söka efter boken! tack för råd!

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jul-06 kl 08:28 »
Om du har den rätta knycken, så ska du under arbetet inte behöva anstränga dig nämnvärt. Rörelserna ska vara lugna och mjuka. Tänk svensk sommaridyll från 30-talet för att få den rätta känslan!  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #5 skrivet: 04 jul-06 kl 14:05 »
Tysk propaganda film!  ;D

Jag fick flera tips på denna site: http://www.scytheconnection.com/adp/docs/introduction.html
« Senast ändrad: 04 jul-06 kl 14:09 av AntiUrban »

Attis

• -
« Svar #6 skrivet: 04 jul-06 kl 16:43 »
Jo den var ju intressant. Vassa liar!

Fast varför tar dom inte bort all skit dom har i åkern?  ???

Tycker dom det är häftigt att slå gräset kring en stock eller gammal vagn?  ::)
/Attis

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jul-06 kl 22:51 »
Snygg teknik, lien går efter marken och skär med lagom vinkel. Jag måste dock få gnälla på en sak. I början när de går i maskrosåkern (eller vad sjutton är det?), vilka rundpallar! Gå framåtlutad med armarna så långt ut från kroppen och vrida ett halvt varv och mer därtill för varje tag, det måste slita ont.

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 05 jul-06 kl 07:36 »
Tycker dom det är häftigt att slå gräset kring en stock eller gammal vagn?  ::)

Det är väl pittoreska inslag i miljön. Vart jag än kommer på mina utflykter i landskapet, så ståtar varje skånegård med självaktning med diverse gamla, inte längre brukbara lantbruksredskap ute i trädgården. Har inte fattat grejen med att ha en semiantik självbindare på uppfarten, men det är kanske jag som är trög.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #9 skrivet: 05 jul-06 kl 07:57 »
Jag har inte lyckats ladda hem filmerna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jul-06 kl 19:42 »
Det är väl pittoreska inslag i miljön. Vart jag än kommer på mina utflykter i landskapet, så ståtar varje skånegård med självaktning med diverse gamla, inte längre brukbara lantbruksredskap ute i trädgården. Har inte fattat grejen med att ha en semiantik självbindare på uppfarten, men det är kanske jag som är trög.

Såmaskin tillverkad på femtitalet på International Harvester i Norrköping. Står i vår skog. Visst är den vacker?

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #11 skrivet: 05 jul-06 kl 19:55 »
I morrn kommer min lie med lantbrevbäraren! :) Nu ska det bli fint på gården!

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 05 jul-06 kl 20:31 »
Såmaskin tillverkad på femtitalet på International Harvester i Norrköping. Står i vår skog. Visst är den vacker?

Japp! Jättefin! Men vad tusan gör en såmaskin mitt ute i busken?

Någon borde undersöka vad som driver människor att "pynta" sina hem och trädgårdar med slädar, vagnshjul, gamla harvar, och bemålade mjölkbehållare av varierande slag.

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 05 jul-06 kl 20:31 »
I morrn kommer min lie med lantbrevbäraren! :)

Oooh! Är lantbrevbäraren och liemannen samma snubbe?!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jul-06 kl 23:53 »
Japp! Jättefin! Men vad tusan gör en såmaskin mitt ute i busken?

Den fick väl plats där. Nere vid sjön står vraken av två skördetröskor och en harv. Harven hade en kompis förut, men den har vi baxat därifrån.

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 06 jul-06 kl 02:31 »
Den fick väl plats där. Nere vid sjön står vraken av två skördetröskor och en harv. Harven hade en kompis förut, men den har vi baxat därifrån.

Ni tyckte att det kändes lite överarbetat med två skördetröskor och två harvar så ni tog bort den ena harven ??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 jul-06 kl 08:38 »
Ni tyckte att det kändes lite överarbetat med två skördetröskor och två harvar så ni tog bort den ena harven ??

Vi är inte motoriserade här. Harven var det jag rådde på med ett spett. Den andra harven är stor och rätt fin, så den tänker vi använda vad det lider. Dock är den omöjlig att rubba för hand.
« Senast ändrad: 06 jul-06 kl 08:38 av Ulric Eriksson »

Filip Skräplund

« Svar #17 skrivet: 06 jul-06 kl 09:16 »

Tips: Passa på att skrotanmäla tröskorna medan det fortfarande är gratis.
Det är minst 20-25 år sen sist det var gratis att lämna järnskrot
och tröskor brukar kosta en hel del att bli av med.
Snart är det väl lågkonjunktur igen och då är det kört för denna gången.
Men grejerna måste stå så att en kranbil kommer åt dom.
« Senast ändrad: 06 jul-06 kl 09:17 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #18 skrivet: 06 jul-06 kl 09:25 »

Någon borde undersöka vad som driver människor att "pynta" sina hem och trädgårdar med slädar, vagnshjul, gamla harvar, och bemålade mjölkbehållare av varierande slag.

Föredrar du blå klot och plasttomtar i din trädgård  :)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 jul-06 kl 09:58 »
Tips: Passa på att skrotanmäla tröskorna medan det fortfarande är gratis.
Det är minst 20-25 år sen sist det var gratis att lämna järnskrot
och tröskor brukar kosta en hel del att bli av med.
Snart är det väl lågkonjunktur igen och då är det kört för denna gången.
Men grejerna måste stå så att en kranbil kommer åt dom.

Jodå, jag har kollat upp reglementet. Problemet är att de står så att man nätt och jämnt tar sig dit till fots.

« Senast ändrad: 06 jul-06 kl 09:59 av Ulric Eriksson »

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare (2 dolda)
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser