Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lietips?  (läst 14864 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
Re:Lietips?
« Svar #20 skrivet: 06 jul-06 kl 10:06 »
Oooh! Är lantbrevbäraren och liemannen samma snubbe?!

Ja han är både far till alla barnen och döden själv! Det är Posten som sköter kretsloppet av liv här på jorden. Tänk på det när du klagar på deraas service nästa gång, dom har mkt att göra!

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 06 jul-06 kl 12:14 »
Järnskrot är värt pengar idag, i allafall ca 500/ton , inte konstigt att skrotet hämtas gratis!

Fins det nåt hopp att få tröskan att funka (med ståltråd och dyl), så är den inte värdelös, det kan kosta 1500/tim att få tröskat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #22 skrivet: 06 jul-06 kl 12:31 »
Järnskrot är värt pengar idag, i allafall ca 500/ton , inte konstigt att skrotet hämtas gratis!

Fins det nåt hopp att få tröskan att funka (med ståltråd och dyl), så är den inte värdelös, det kan kosta 1500/tim att få tröskat.

Det kostar att frakta skiten till smältverk också så den slanten ska man inte missunna skrothandlarna.
Och att laga hoprostade tröskor med "bonnsvets" var ett riktigt dåligt råd.
Sånt åldras man i förtid av säger en som vet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 jul-06 kl 12:59 »

Gamla, fungerande tröskor säljs för mindre än jag tror det skulle kosta att renovera den på bilden. Bara motorn, eller hjulen, eller... (himlar med ögonen). Säkert ett intressant projekt om man har tid och pengar.

Per L

« Svar #24 skrivet: 06 jul-06 kl 13:05 »
I morrn kommer min lie med lantbrevbäraren! :) Nu ska det bli fint på gården!

Var köpte du den ?
Är också på G att skaffa en lie och kollade på Järnhuset i byn men dom skulle ha 375 pix för orv och drygt 400 för bladet, och det tyckte jag var lite väl häftigt.....
Visserligen vägde lien nästan ingenting.... men ändå.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #25 skrivet: 06 jul-06 kl 13:32 »
Var köpte du den ?
Är också på G att skaffa en lie och kollade på Järnhuset i byn men dom skulle ha 375 pix för orv och drygt 400 för bladet, och det tyckte jag var lite väl häftigt.....
Visserligen vägde lien nästan ingenting.... men ändå.

Dä va´durt!

http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=7392191010009

Filip Skräplund

« Svar #26 skrivet: 06 jul-06 kl 14:15 »
http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=7392191010009

Det borde vara lite billigare att köpa komplett lie, tycker man...
Granngården brukar ha bra grejer men särskilt billiga är dom inte.
Man kan ibland hitta liar på loppis och auktioner.
Oftast av trä, med nytt blad duger dom bra.
Men orv av stål är praktiskt och hållbart.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #27 skrivet: 06 jul-06 kl 19:03 »
Det går ju att göra orvet själv oxå (eller köpa av hantverkare). Personer över medellängd har ofta svårt att hitta ett orv som är tillräckligt långt. Att gå och bli krum är inte skönt.

Föredrar du blå klot och plasttomtar i din trädgård  :)

Nänänä! Jag föredrar en randig solstol från 60-talet, den glada hunden och pioner. Inga sabla klot och inga krukor som ser ut som stora kängor och inga tomtar och inget annat heller! Usch. Nervös blir jag.

Ja han är både far till alla barnen och döden själv! Det är Posten som sköter kretsloppet av liv här på jorden. Tänk på det när du klagar på deraas service nästa gång, dom har mkt att göra!

Jösses då. Och jag som trodde att den sura tanten i luckan valde att stänga tre minuter för tidigt bara för att jäklas med mig. Jag ska aldrig mer klaga på Postverket.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 31 jul-06 kl 10:20 »
Gick och köpte mig min första lie i helgen, attans vad effektiv den var när man väl fick kläm på hur man skulle göra.

Har kikat lite på filmen och måste säga att den version av lie de har verkar betydligt lättare att arbeta med än våra vanliga raka här hemma.

Men är det någon som kan svara mig på vad de breda bladen är till för som man kan köpa till???

Har ett vanligt smalt blad idag men fundera på att köpa det breda också, är det till sly typ?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Suresh

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 31 jul-06 kl 10:27 »
När man skaffar lie lär man sig ett och annat om högerhäntheten som norm och vårt urgamla underordnade av de vänsterhänta.  >:(

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 31 jul-06 kl 10:51 »
Men är det någon som kan svara mig på vad de breda bladen är till för som man kan köpa till???

Har ett vanligt smalt blad idag men fundera på att köpa det breda också, är det till sly typ?

Vi hittade i ett uthus en lie med tungt, brett blad. Jag provade att slå hö med den när vår vanliga gick sönder, men jäklar vad tungjobbat det var.

Jag hade också en teori om att den kunde vara till sly. Det är inga problem att slå tumstjocka björkar med den! Frågade farsan som är född på 30-talet, och han trodde att den kunde vara till vass. Det verkar rätt troligt, det är gamla vasstak på flera av uthusen här.

Han berättade också, vilket jag aldrig hört talas om tidigare, att man på den tiden hade dubbeländade liar (dvs med skaft i mitten och en lie åt varje håll) som bogserades efter en båt för att slå växtlighet i sjön. Detta hässjades sedan och användes som hö.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 31 jul-06 kl 10:54 »
När man skaffar lie lär man sig ett och annat om högerhäntheten som norm och vårt urgamla underordnade av de vänsterhänta.  >:(

Jag är vänsterhänt och har faktiskt aldrig haft några problem med det. Å andra sidan använder jag höger hand när jag torkar mig i arslet också, så det ligger mycket träning bakom.

Suresh

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 31 jul-06 kl 10:59 »
Jag fick med huset en lie med ett elaborativt trähantag, säkert mycket ergonomiskt riktigt för en högerhänt. Det tog lite tid innan jag upptäckte varför liandet kändes så bakvänt.

Så är det jämt - min "klumpighet" visar sig vara en symmetrifråga.
« Senast ändrad: 31 jul-06 kl 11:09 av Suresh »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 31 jul-06 kl 15:26 »
Hade också önskat att det gick att byta håll på lien så att man kunde arbeta med båda sidor. Om inget annat för dem som ÄR vänsterhänta vliket jag inte är..men att byta håll hade gjort susen på min högersidiga muskelvärk  :P
« Senast ändrad: 31 jul-06 kl 15:26 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #34 skrivet: 31 jul-06 kl 15:28 »
Vi hittade i ett uthus en lie med tungt, brett blad. Jag provade att slå hö med den när vår vanliga gick sönder, men jäklar vad tungjobbat det var.

Jag hade också en teori om att den kunde vara till sly. Det är inga problem att slå tumstjocka björkar med den! Frågade farsan som är född på 30-talet, och han trodde att den kunde vara till vass. Det verkar rätt troligt, det är gamla vasstak på flera av uthusen här.

Han berättade också, vilket jag aldrig hört talas om tidigare, att man på den tiden hade dubbeländade liar (dvs med skaft i mitten och en lie åt varje håll) som bogserades efter en båt för att slå växtlighet i sjön. Detta hässjades sedan och användes som hö.

Kan ligga nåt i det...att det är till för med svårslaget sly,grönt,vass eller vad de än må vara, å andra sidan gick det alldeles ypperligt att slå centimetertjocka hästhovs-stammar med det vanliga bladet. Även gammalt torrt sly som stått och växt till sig hela sommaren, bladet blev ju slött men det går ju att slipa.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 31 jul-06 kl 16:19 »
Talade just med min far, han hävdar att det breda bladet är till för svårslaget gräs eller typ säd, förr använde man det breda bladet när man slog gräs i vägkanterna eller när man slog säden innan man körde ut traktorn på fältet.

naggen

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 31 jul-06 kl 16:27 »

+

Jag fick med huset en lie med ett elaborativt trähantag, säkert mycket ergonomiskt riktigt för en högerhänt. Det tog lite tid innan jag upptäckte varför liandet kändes så bakvänt.

Så är det jämt - min "klumpighet" visar sig vara en symmetrifråga.

Nu är jag lite nyfiken.
Menar du att: du är vänsterhänt?
                       att ditt trähandtag är för högerhänta?
                        att liar, i gemen är högerhandsanpassade?
Två frågor till bara. Är själva rörelsen, från höger till vänster, också ett problem?
Om så, tror du att det hade kännts bättre att slå i motsatt riktning?

Monder

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 30 aug-06 kl 23:33 »
Det är vackert med själva förhoppningen bakom uppställningarna. Det hänger samman med den gamla viljan att smycka sina viktigaste ting med blomsterslingor. Att hedra själva arbete i naturen - i motsats till klientelet som satt längst fram i kyrkorna och valde att pryda sin bästa vägg medkorsade svärd. Uppställda lantbruksredskap är alltid en glädje.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #38 skrivet: 10 mar-07 kl 17:24 »
Såvitt jag fattat, ja.  Det lär ska ha funnits extra tunna blad också, avsedda för gräsmattor.  Säd är bland det lättaste man kan slå.  Min far talade ofta med längtan om ett "norrländskt orv", som skulle tillåta liemannen (kvinnan...) att gå med rak rygg.  Vid resa på en estländska landsbygden 1989 mötte jag en lantarbetare med ett handgjort orv som passade just honom.  Jag bad att få prova, och blev överförtjust.  Han ville ge mig det, inga böner om hederlig affär hjälpte.  Så jag tog emot gåvan, han tog en plåtsax ur fickan och klippte av de metallband som höll fast bladet, och sen gav jag honom en svensk tjuga som gåva, vilket han då tog emot.  Jag behandlade orvet som "ett ägg utan skal" hela hemresan, och är fortfarande mycket rädd om mitt specialimporterade orv.  Förr kunde jag slå max en halvtimme innan ryggen "gick av", nu kan jag hålla på så länge jag vill.

Men att hålla skarpt är A och O.  Varför har ingen på denna tråden ännu nämnt de handvevade slipstenar med extra långt vevskaft, avsedda att slipa liar på utan att hugga armarna av den som vevar?  När vattnet rinner över liebladet (eller vad Du nu slipar) så är vinkeln rätt.  Men givetvis kommer Du att få uppleva hur eggen börjar bli härligt jämn, blank och fin, varpå Du känner hur det hugger till, och arbetsstycket nästan far ur handen på Dig, nu försett med ett stort jack där det fastnat i stenen.  På'n igen och se glad ut! ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Arne

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 11 mar-07 kl 12:53 »
Undersök om Länsstyrelsen i ditt län anordnar någon liekurs. I Skåne län har vi haft flera sådana genom åren. Lärare är smålänningen Kjell Gustavsson, förmodligen en av de mest kunniga på detta område i Sverige. Det kommer att bli en kurs även i sommar, på Holma i centrala Skåne. Se länsstyrelsens hemsida för datum mm. Första dagen brukar vara lite teori och ängskunskap. Sedan har man en praktikhelg där man ena dagen lär sig allt om lien, stålet, slipning, lieorv, inställning och praktiskt arbete. Andra dagen brukar man lära sig att hässja på olika traditionella sätt. Kursen är mycket instruktiv och en av de bästa jag gått i mitt liv. Speciellt om man kan en del om lien innan och tror sig ha "greppen". All den nya kunskapen faller på plats så lätt då. Kjell är också en underhållare som gör kursen extra rolig. Vissa saker kan vara svårt att läsa sig till utan måste ses i praktiken. Inte minst testet med klangljudet för att se om stålet är bra i bladet. Det finns många dåliga lieblad som inte är värda att slipas ens.
« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 13:02 av Arne »

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser