Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lietips?  (läst 14862 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lietips?
« Svar #40 skrivet: 11 mar-07 kl 23:47 »
Vissa saker kan vara svårt att läsa sig till utan måste ses i praktiken.
Ja, för att inte tala om att försöka göra det.  Inte kan Du händelsevis dela med Dig en länk eller www-adress?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Arne

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 12 mar-07 kl 00:08 »
Ängskursen i regi av Länsstyrelsen i Skåne med Kjell Gustavsson är preliminärbokade till den 19/4, 12/7 och 13/7 på Holma i Höör. Håll koll på Länsstyrelsens hemsida eller hemsidan för Stiftelsen Holma http://www.stiftelsenholma.org där de definitiva tiderna kommer att läggas in snart.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 13 mar-07 kl 00:35 »
Någon borde undersöka vad som driver människor att "pynta" sina hem och trädgårdar med slädar, vagnshjul, gamla harvar, och bemålade mjölkbehållare av varierande slag.
Det har jag också undrat.  Riktigt gamla saker kan jag förstå, fast då ska de vara under tak, och t ex ett gammalt traktordäck som rabatthållare eller sandlåda. men dessa saker som "står omkring".  Visst har jag också en hel del sånt, men det är bara för att jag inte orkat ta itu med att få dom till skroten än!  Eller till återanvändning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Arne

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 13 apr-07 kl 23:51 »
Här kommer informationen om slåtterkursen:

Praktisk lieslåtter

Kjell Gustafsson från Kronobergs slåttergille lär dig hantera en lie. Kursen inleds med en kortfattad genomgång av kulturlandskapets framväxt genom årtusenden och historik över orvets utveckling och utseende. Därefter praktiska övningar: Jordläggning, anpassa vinkeln mellan egg och mark till din kroppslängd. Slipning. Montering, inställning av lieblad på orvet. Slåtterteknik.

Holma, Höör, torsdagen den 12 juli kl. 9:30-16:00

Kurserna är kostnadsfria och öppna för personer verksamma inom jordbruks-, skogs- och trädgårdssektorn samt livsmedelssektorn.

För att räknas som verksam inom jordbrukssektorn räcker det att man deltar i skötseln av en äng, eller förfogar över en bit mark till sina hästar.

Anmälan och frågor: Sara Aurelius 044-25 22 92, Karin Fröbom 044-25 22 36

Länk:

www.m.lst.se/kalender

dfee

« Svar #44 skrivet: 04 jun-07 kl 08:19 »
Tips på var man kan köpa lie?
Enda jag sett till salu är fiskars.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 04 jun-07 kl 11:29 »
Tips på var man kan köpa lie?
Enda jag sett till salu är fiskars.

Lie kan man köpa "överallt" där det säljs trädgårdsredskap. Vad är det för fel på Fiskars? Vi har en sådan, den är utmärkt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #46 skrivet: 04 jun-07 kl 13:01 »
Här kommer informationen om slåtterkursen:

Praktisk lieslåtter

Kjell Gustafsson från Kronobergs slåttergille lär dig hantera en lie. Kursen inleds med en kortfattad genomgång av kulturlandskapets framväxt genom årtusenden och historik över orvets utveckling och utseende. Därefter praktiska övningar: Jordläggning, anpassa vinkeln mellan egg och mark till din kroppslängd. Slipning. Montering, inställning av lieblad på orvet. Slåtterteknik.

Holma, Höör, torsdagen den 12 juli kl. 9:30-16:00

Kurserna är kostnadsfria och öppna för personer verksamma inom jordbruks-, skogs- och trädgårdssektorn samt livsmedelssektorn.

För att räknas som verksam inom jordbrukssektorn räcker det att man deltar i skötseln av en äng, eller förfogar över en bit mark till sina hästar.

Anmälan och frågor: Sara Aurelius 044-25 22 92, Karin Fröbom 044-25 22 36

Länk:

www.m.lst.se/kalender

Skall man ha egen lie med på kursen?

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lotta22

« Svar #47 skrivet: 07 jun-07 kl 22:24 »
Prova att vässa lien med Fiskars knivslip. Det funkar utmärkt och slipen är lätt att ha med sig. Lägg lien ner på marken med bladets trubbsida mot dej och dra slipen några gånger och lien blir supervass förutsatt att den är rätt grundslipad innan.

JBF

• Småland
SV: Lietips?
« Svar #48 skrivet: 26 jul-09 kl 11:34 »
Hej, jag har ett par lierelaterade frågor som jag hoppas att någon där ute kan svara på..

Vet någon var man kan beställa måttanpassade orv? Jag är 2 meter lång och liarna på gården är nog anpassade för folk runt 1,75 max, likaså de orv man kan köpa i handeln.

På en av de gamla liarna måste jag slå in en träkil mellan lien och orvet för att den skall hållas fast ordentligt.. Givetvis är träkilen nu försvunnen. Ska den se ut på ett speciellt sätt denna kil? Och i vilket läge skall jag slå in den? Ska den slås in när jag har skruvat fast lien vid orvet eller skall den läggas på plats innan jag skruvar åt? Jag har åtminstone vinklat om lien så att den bättre passar min längd och slog dikesrenar häromdagen med nöjaktigt resultat om jag får skryta lite  :-[

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

rosenhäll

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 26 jul-09 kl 16:08 »
Hej,

kolla in följande sida  http://www.larsg.se/projekt%20lif.html

Har sett denna lie i arbete, det verkade väldigt ergonomiskt och lättarbetat. Det är dyrt, visst, men håller väl minst en mansålder...

Daniel

signe

« Svar #50 skrivet: 26 jul-09 kl 17:46 »
Kjell som håller liekurser brukar sälja norska orv i olika storlekar. Dessa är betydligt bättre än metallorven på järnaffären tycker jag. Har man tur kan man få tag i fina orv på loppis och auktioner. Men knappast för dig som är 2 meter lång. De passar bättre mig som är 1,70.
Lättast är nog att lägga kilen på plats och sedan slå in den mer efter att man skruvat åt. En vanlig träkil går bra.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #51 skrivet: 29 jul-09 kl 05:53 »
I Åter nr 2/09 beskrivs lieknackning, ett alternativ till slipningen.
Tydligen är det mest här i Norden man brukar slipa liarna.

ulfg

« Svar #52 skrivet: 02 aug-09 kl 09:29 »
Det korta, breda liebladet är till för att slå buskly, ris mm med. Förr fanns det liknande lieblad för slåtter av ljung här i  Halland. Ett tyst alternativ till röjsågen, kan vara avkopplande.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 14 aug-09 kl 16:20 »
Hur lång orv ska man ha om man är 164cm lång??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser