Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina Skånegäss har börjat lägga ägg redan nu. Suck  (läst 3065 gånger)

mosesmia

• Lappland
Vad ska man göra? Mina gäss har redan börjat lägga ägg, hittade 2 st sönderfrysna i går kväll.
Vi bor högst upp i norr, har haft -20-35 grader sen november. I går visade termometern -31,2 på morgonen. Jättekul. Och nu har ena honan valt att lägga ägg i ett hörn brevid ytterdörren och inte i redena som ligger lite högre upp. Så igår upptäckte jag 2 trasiga sönderfrysna ägg.
Jag tycker det är alldeles för tidigt att dom redan börjar lägga ägg. Förra året var det faktiskt likadant, så jag vet faktiskt inte vad jag gör för fel.
Dom har inte fått bada på jättelänge, de har endast tillgång till stora hinkar med vatten. Så är äggen ens befruktade?

Jag ger inge tillskotts ljus , det enda jag kan tänka på är att det är ju ganska mörk här uppe hela vintern, men nu börjar solen titta fram igen, och solen tar sig just över trädtopparna och lyser rakt in i ladugården, om det är det  som sätter igång äggläggningen.
jag ger lite allfoder och kornkross, lite grönsaker, det kan väl inte bero på det, eller?
Jag vet inte vad jag ska göra, blir jättestressad.
Och det sjuka med allt är att mina Blekingeankor ligger redan och ruvar.
Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

edithsdotter

• Gäst
SV: Mina Skånegäss har börjat lägga ägg redan nu. Suck
« Svar #1 skrivet: 16 jan-11 kl 12:37 »
När jag för ett antal år sedan hade ganska många gäss började de alltid att värpa i samband med den första köldknäppen/snöfallet i månadsskiftet oktober/november men eftersom jag plockade äggen, som i övrigt var mycket efterfrågade i livsmedelsbutiken som sålde dem till hugade kunder, så fortsatte gässen värpa tills de fick börja ruva i april/maj månad. En del passning var det alltid i början av värpningen eftersom äggen då ofta las utomhus men med vaksamma ögon på var flocken höll till så klarade sig oftast äggen.
Ska kanske tillägga att eftersom det var i Bohuslän och vintrarna inte var så kalla som de senaste så gick det bra.

Ska kanske tillägga att ingen extra utfodring ägde rum utan de fick komplettering av hel havre utöver vad de plockade i sig själva ute på fälten och i skogsbrynen.
« Senast ändrad: 17 jan-11 kl 14:59 av edithsdotter »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 16 jan-11 kl 13:06 »
Du skriver att du inte har någon extra belysning. Det är inte så att du har någon ytterbelysning eller liknande som "läcker" ljus in till gässen och ankorna?? Fåglar behöver inte så många watt (eller Lumen om man ska vara noga med enheterna :P ) för att värpa men dom brukar behöva sina timmar med ljus.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-11 kl 15:59 »
Nä, jag har faktiskt inte någon belysning som kan lysa in heller, jag tycker det är helskumt.
Vi har det ju så himla kallt just nu.
Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 16 jan-11 kl 20:29 »
Inte ens en värmelampa?
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jan-11 kl 14:25 »
Jag ger aldrig gässen allfoder på vintern. Mina skånegäss brukar börja värpa i slutet av februari/mars. Bor i nordskånska skogsbygden.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-11 kl 16:45 »
jag ger gässen havre,korn och vete..mest havre... potatis,rotfrukter vitkål och liknande..de brukar börja lägga ägg runt februari mars
de bor "ute" och följer årstiderna... när de första äggen dyker upp så får de finare foder ..bra att de är välmående innan ruvningstiden..de kan ju ligga rätt så länge...
Fjäderfän och kaniner

anders 67

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 17 jan-11 kl 17:28 »
Vill man ha många befruktade ägg så är det viktigt att gässen är slanka och smidiga vid parnings säsongens början.
Feta gäss brukar ge ett uruselt kläcknings resultat.
När gässen väl har börjat,eller strax innan man förväntar sig de första äggen är det bara att mata på.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

mosesmia

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-11 kl 21:21 »
Oj, jag har faktiskt haft värmelampa i år. Så här kall och långdragigt kall vinter har vi inte haft på länge. Det är kallt så himla länge. idag minus 21.
Men jag har trott att det inte gör något att man har värmelampa.
Förra året var det samma visa, men då hade jag inte värmelampan.
Det tråkiga är om äggen inte är befruktade.
Mina Blekingeankor ligger och ruvar på en fin hög med ägg, men de verkar inte vara befruktade.

Mia

Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser