Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2011  (läst 29830 gånger)

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Lamning 2011
« Svar #80 skrivet: 23 apr-11 kl 08:08 »
På mitt jobb har vi Värmlandsfår, två blev betäckta i höstast.
Det resulterade i 4st lamm, var 6st lamm egentligen men två klarade sig inte.

Tacka nr 1, Hilma, lammade i slutet av mars. Hon lammade första lammet i hagen, sen tog vi in henne i stallet till en lammningsbox, där kom sedan lamm två och tre. Allt verkade lugnt. Men vi fick bara ut mjölk ur en spene, visade sig vara spenembrat. Så vi fick stödmata lammen. Efter några dagar dog tyvärr den minsta och svagaste, men de andra två mår kanon och är pigga och krya.

Tacka nr 2, Grynet, lammade i början på april. Segdragen lammning men tillslut kom nr 1 ut, efter ett tag kom nr 2 ut, rumpan först och vad dödfödd, sen kom nr 3 som var pigg och krya. De två levande lammen mår bra och var pigga och glada. Dagen efter var de väldigt svaga så vi stödmatade dem i några dagar, nu är de pigga och glda och buar för fullt i hagen.

De var årets lammningar.. *pust*
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #81 skrivet: 23 apr-11 kl 22:58 »
24 av 30 ( 15 st förstagångslammare ) vårlammande klara: 25 pojkar och 18 töser ( och 2 döda: 1 mini, och ett felläge hos en förstagångslammare, nacken först.. men efter jag vänt till huvudet kunde jag pilla fram benen och drog ut honom. 2 bastanta bröder kom dock pigga ut, och modern tar perfekt hand om dem, fast hon var medtagen direkt ).

6 kvar, sista dagen i morgon inräknad max-övertid..

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #82 skrivet: 24 apr-11 kl 08:20 »
24 av 30 ( 15 st förstagångslammare ) vårlammande klara: 25 pojkar och 18 töser ( och 2 döda: 1 mini, och ett felläge hos en förstagångslammare, nacken först.. men efter jag vänt till huvudet kunde jag pilla fram benen och drog ut honom. 2 bastanta bröder kom dock pigga ut, och modern tar perfekt hand om dem, fast hon var medtagen direkt ).

6 kvar, sista dagen i morgon inräknad max-övertid..

ojoj, hoppas de går bra med de sista!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

ninna

« Svar #83 skrivet: 24 apr-11 kl 10:22 »
Vi är nu uppe i 35  lamm varav 2 st blev flasklamm.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #84 skrivet: 24 apr-11 kl 18:50 »
Vår lammning är i stort sett över. En ungtacka kvar som är tydligt dräktig och några som kan vara antingen sent betäckta eller tomma.

96 lamm har vi fått, 56 tackor och 40 baggar! Inga flasklamm i år, så skönt! Vi hade två på gång men lyckades få en tacka att adoptera dem när hon förlorade sina egna.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

vårlängtan

• Småland
« Svar #85 skrivet: 27 apr-11 kl 20:02 »
Idag 19.15, kom årets första lamm här hos oss. Vi har fjorton finullstackor. Foto och ev film kommer!
Njuter av värme och allt det gröna!

JBF

• Småland
« Svar #86 skrivet: 27 apr-11 kl 21:35 »
Så, nu kan man äntligen dra en lättnadens suck att lamningen är över. Sista tackan lammade ute i hagen igår, tre veckor efter att de andra lammat. En liten bagge blev det! 8 baggar och 7 tackor är facit för årets lamning som gått utan ett enda besvär!

Det var förövrigt fantastiskt att se hur de övriga fåren betedde sig mot den nylammade tackan som höll sig för sig själv i hagen med sin lille grabb. Både tackor och lamm visade intresse, men höll sig på minst 10 meters avstånd. Inte alls som i ett "trångt" stall där det är risk för röveri och jävelskap.. Det var väldigt naturligt helt enkelt, och rörande att se hur de knöt an till varann ute i hagen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kira

• Småland
« Svar #87 skrivet: 28 apr-11 kl 15:47 »
Vårt livs första lamningsperiod är också slut. 4 tackor har gett 3 tacklamm och 3 bagglamm som studsar omkring här på gården. Första tackan förlorade sitt första lamm men lamm nummer två lyckades jag rädda, tacka nr 2 fick jag hjälpa lite men tacka 3 och 4 bara i princip droppade ut sina för egen maskin, det är väl så det ska vara :)
Fåren är gotlandskorsningar med inslag av finull/leicester.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #88 skrivet: 30 apr-11 kl 23:00 »
ojoj, hoppas de går bra med de sista!

Färdigt!

31 ( räknade fel.. ) tackor varav 16 förstagångslammare = 28 bagglamm, 26 tacklamm ( och 4 döda ).
Två till bakslagna framben..
Av de 16 förstagångslammande tackorna har 13 st helt normala födslar, och 15 tar hand om sina lamm. Underbart!!

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #89 skrivet: 01 maj-11 kl 13:04 »
Fick en klen liten stackare i går kväll, föddes under värsta bombningarna >:( vägde bara 1,2 kg, har mjölkat ur tackan och matat honom hela natten, nu kan han iaf stå och även gå litegrann. Hämtade hem lite lammnäring nyss och nu ska han få prova dia och funkar inte det så fortsätter jag att mjölka ur varannan timme och ge lammnäring varannan timme, håll tummarna för den lille krabaten :-*
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

hustran

« Svar #90 skrivet: 01 maj-11 kl 13:19 »
Håller tummarna! Fick själv en liten krake i morse med samma symptom....liten kall o orkeslös. Syskonet är piggt. Har snott råmjölk från en annan tacka som har rejält.Den är nu i alla fall varm och står upp o letar litet planlöst. Går det så går det.Tänker nog inte jobba ihjäl mig för att få ett flasklamm. Tackan är snäll o mammig men lite slö så hon fick ett shot med B-vitamin och energibalans.

zeina66

• Värmland
« Svar #91 skrivet: 03 maj-11 kl 22:45 »
Här lammade 8 tackor 13 lamm varav 4 är baggar. 2 dödfödda. Rejäla vikter på samtliga.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #92 skrivet: 06 maj-11 kl 16:21 »
Nu har vårt första lamm för i år kommit :) en liten svart bagge med vit tofs i pannan. Blev en rätt så jobbig natt med vakande över förstagångslammaren. När lammet väl kom ut ville hon inte veta av det. Hon stångade undan det, men det fick stå vid juvret och försöka dia. Det var andra problemet.. han hittade ju aldrig spenen! Han letade som besatt och vi hjälpte och hjälpte.. Nå vi mjölkade ur lite råmjölk och gav. Nu hittar han i alla fall spenen och tackan har slutat stånga och även slickat lite på lammet och verkar acceptera det :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

ToJo

• Östergötland
« Svar #93 skrivet: 06 maj-11 kl 16:29 »
Först lammen på gården föddes idag. Klok tacka som väntade tills kylan försvann! Nu är det bara att vänta på de andra två som skall lamma. 

vallhunden

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 06 maj-11 kl 18:13 »
Nu har vårt första lamm för i år kommit :) en liten svart bagge med vit tofs i pannan. Blev en rätt så jobbig natt med vakande över förstagångslammaren. När lammet väl kom ut ville hon inte veta av det. Hon stångade undan det, men det fick stå vid juvret och försöka dia. Det var andra problemet.. han hittade ju aldrig spenen! Han letade som besatt och vi hjälpte och hjälpte.. Nå vi mjölkade ur lite råmjölk och gav. Nu hittar han i alla fall spenen och tackan har slutat stånga och även slickat lite på lammet och verkar acceptera det :)
Ju mer man blandar sig i och försöker hjälpa lammet att hitta rätt, ju mer fel blir det :o :o
Då stör man lammets instinkt att leta rätt på spenen själv. Det blir inte heller något som lammen kommer ihåg - hur det gjorde, eftersom det ofta inleds med en massa meckande ;D
Det är bättre att man lämnar lammen ifred, så att de får möjlighet att "läsa instruktionsboken" (lyssna på sina instinkter) och lösa problemet själva ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Weasel

• Skåne
« Svar #95 skrivet: 06 maj-11 kl 19:34 »
Insåg just att sista tackan lammat utan att jag märkt det :o

Våra 8 finull fick tillsammans 22 levande lamm. (en döfödd och två hittade döda efter nått dygn :-\) Trots det är vi väldigt nöjda, fina lamm och av sju vita tackor blev det inte ett enda vitt lamm ;D Många svarta och bruna har vi nu! Får se hur många som sparas, ett par blir det i alla fall!

Och hur fel är det egentligen att behålla baggen ett år till och låta han betäcka sina döttrar?? Skulle gärna behålla honom, sååå fin och snäll och snygga lamm!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #96 skrivet: 06 maj-11 kl 21:06 »
Ju mer man blandar sig i och försöker hjälpa lammet att hitta rätt, ju mer fel blir det :o :o
Då stör man lammets instinkt att leta rätt på spenen själv. Det blir inte heller något som lammen kommer ihåg - hur det gjorde, eftersom det ofta inleds med en massa meckande ;D
Det är bättre att man lämnar lammen ifred, så att de får möjlighet att "läsa instruktionsboken" (lyssna på sina instinkter) och lösa problemet själva ;D ;D

YesYes I know. Men så har jag en sambo som lusläser Erik Sjödins "får" och vill göra allt rätt ;) om lammet inte får i sig råmjölk inom.. .. måste man ge det.. osv.. Men vi tog bara en liten 5 ml-spruta med råmjölk som vi gav honom. Höll både lillbaggen och sprutan vid juvret på tackan så att han inte skulle lägga ihop oss med mjölken. Några droppar i taget, som bara triggade honom att leta mer efter spenen. Nu har tackan accepterat lammet och slickar den och håller koll på den, precis som det skall vara. Jag vill Inte ha något flasklamm om det inte är yttersta nödfall :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Trasslan

• Medelpad
« Svar #97 skrivet: 06 maj-11 kl 21:49 »
Min lilla klening överlevde och klarade att dia själv efter 36 timmar, han får heta Hjelte eftersom han kämpade så tappert :D

Trasslan

• Medelpad
« Svar #98 skrivet: 07 maj-11 kl 19:19 »
Och idag kom sista lammungen, ett tacklamm som ska heta Himmla  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #99 skrivet: 07 maj-11 kl 20:12 »
Och hur fel är det egentligen att behålla baggen ett år till och låta han betäcka sina döttrar?? Skulle gärna behålla honom, sååå fin och snäll och snygga lamm!

Jag skulle nog hellre låta baggen betäcka tackorna igen och kanske använda ett ensamt bagglamm till tacklammen, halvsyskon är inte lika nära (eller köpa ett bagglamm). Då har ju baggen sällskap också om han inte ska vara med tackorna hela tiden.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser