Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2011  (läst 29813 gånger)

morellen

• Västergötland
SV: Lamning 2011
« Svar #60 skrivet: 10 apr-11 kl 09:04 »
Inatt fick Ulla tvillingar, jag drar en lättnadens suck eftersom hon var stor som ett hus var jag rädd för att det skulle bli fler.
Nu har vi fått tre lamm så uppenbarligen fattade Pontus till slut vad han skulle göra med damerna

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #61 skrivet: 12 apr-11 kl 23:18 »
Här hade vi babyboom idag! Vi har väntat på att det skulle komma en topp i lammandet och nu är den här.... 15 lamm har fötts idag, hela tre trillingpar och alla tackor!! Det föddes faktiskt trillingar i baggar också, men tyvärr var en av dem död... :-\

Nu är alla lammboxar upptagna så jag hoppas att det blir en lite lugnare dag imorgon. Annars får jag väl börja snickra ;)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

morellen

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 13 apr-11 kl 10:26 »
Härligt med den sär skillnaden mellan allas fårhållning. Milles får får trillingpar o jag tycker att jag har många lamm för att det har kommit tre stycken. *s*

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #63 skrivet: 13 apr-11 kl 17:01 »
Halledosingen då! :-*
Amen!

Vill haaa, avis!!!   :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #64 skrivet: 13 apr-11 kl 19:15 »
Amen!

Vill haaa, avis!!!   :-* :-*
Jag har fått egna nu! Ett tacklam och ett bagglam. En tacka kvar som inte lammat än.
Kan stå nere i stallet och mysa hur länge som helst!

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #65 skrivet: 13 apr-11 kl 21:53 »
Våra första lamm... Införskaffade 2 tackor för 2 månader sen.
Petunia har fått ett bagg och ett tack lamm som fått namnen Linné och Linnéa.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

hustran

« Svar #66 skrivet: 14 apr-11 kl 10:51 »
2st. tackor lammade tidigt i morse inne i fårhuset.De andra tackorna sov ute i natt.....så hänsynsfullt att lämna hela fårhuset åt mödrarna och inte försöka att sno ngt. lamm.Gutarna är verkligen härliga. Det ser ut att bli en långdragen lammning,24 st. kvar. Lyckliga er som är klara. Possitivt är i alla fall att hagarna börjar torka upp och snart spirar lite gräs. :)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #67 skrivet: 14 apr-11 kl 14:51 »
Måste ju visa en av våra också... Lilla Gunvald.  ;D

Om någon undrar så är det en Suffolk.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 14 apr-11 kl 15:57 »
Så söööt! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #69 skrivet: 14 apr-11 kl 18:43 »
Jag har fått egna nu! Ett tacklam och ett bagglam. En tacka kvar som inte lammat än.
Kan stå nere i stallet och mysa hur länge som helst!
(Uff)  Nu blir jag ju bara ännu mera aaaavis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 14 apr-11 kl 19:51 »
Här hade vi babyboom idag! Vi har väntat på att det skulle komma en topp i lammandet och nu är den här.... 15 lamm har fötts idag, hela tre trillingpar och alla tackor!! Det föddes faktiskt trillingar i baggar också, men tyvärr var en av dem död... :-\

Nu är alla lammboxar upptagna så jag hoppas att det blir en lite lugnare dag imorgon. Annars får jag väl börja snickra ;)

Jag hade 11 tackor som lammade en dag med totalt 28 lamm (alla levande!). Det var en galen och  absurd dag. Tur att min snälla mamma kom och hjälpte till med fåren och min 14månaders son!  :)
Nu är det bara två tackor kvar så det lär inte bli fullbelagt i lamningsboxarna mer!

mariedoolittle

• Halland
« Svar #71 skrivet: 14 apr-11 kl 21:02 »
Jag vill så gärna att mina tackor ska lamma nu för jag har fått jobb och kommer inte att vara hemma så mkt efter påsk. Tror det blir som vanligt, jag kollar dem varje dag och de vägrar, jag är borta en dag och de lammar...

Ena tackan har haft helt fullt juver i ca 5 dagar nu.
Bor mellan Falkenberg och Ullared.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #72 skrivet: 14 apr-11 kl 22:01 »
Här har vi 15 lamm än så länge (på 7 tackor). 14 dräktiga kvar. Foto på små fyrlingarna. Mamma är korsning, pappa shropshire. Tycker att de fick så härlig teckning!

Luppa

• Norrbotten
« Svar #73 skrivet: 14 apr-11 kl 22:34 »
Kajsa; vilka läckra!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #74 skrivet: 14 apr-11 kl 22:45 »
Vilka underbara sötnosar du fått Kajjsa. Ser fram emot att få se bilder på dem när de växer.
Så fint tecknade.....
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Ipidia

« Svar #75 skrivet: 15 apr-11 kl 03:05 »
Äntligen! Vår tredje lamning i år (och nånsin) är nu klar :-)
Kände på juvret på en av tackorna i afton att nu var det nåt i görningen. Visserligen har jag trott det i flera veckor, men nu var det faktiskt ingen tvekan. Upp kl 02:30 inatt för att kolla läget och då hade hon fått sällskap av ett litet svart tacklamm. Den lilla var på benen och såg pigg och välväxt ut och mamman skötte henne exemplariskt. Efter att ha kollat så hon får dia och efter en nattmacka åt mig själv återvänder jag nu tryggt till sängvärmen. Skönt att slippa kalabaliken som var vid första lamningen...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #76 skrivet: 15 apr-11 kl 17:31 »
Jag hade 11 tackor som lammade en dag med totalt 28 lamm (alla levande!). Det var en galen och  absurd dag. Tur att min snälla mamma kom och hjälpte till med fåren och min 14månaders son!  :)
Nu är det bara två tackor kvar så det lär inte bli fullbelagt i lamningsboxarna mer!

Oj! Även om man blir frustrerad när det går långsamt så vill man kanske inte ha riktigt så mycket fart....:-) Vår babyboom har lugnat ner sig och återgått till 2-3 lammningar om dan. 18 tackor kvar, men några är nog tomma.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ipidia

« Svar #77 skrivet: 18 apr-11 kl 09:18 »
oj oj vilka amatörer vi är :-(
Vår bagge har fått gå tillsammans med en tacka vi inte trodde var dräktig i väntan på att de andra skulle lamma i lugn och ro. Igår såg jag dock att tackan hade ett ganska rejält juver. Jag såg spenarna tydligt och de var stora. Hastigt och lustigt flyttade vi tackan till de andra tackorna och baggen går nu ensam och är inte helt nöjd med det. Den luriga tackan har slutat äta och verkar kunna lamma närsomhelst. Det kändes inte alls bra när vi upptäckte vår miss, denna tacka har ju inte fått något kraftfoder eller samma goda förutsättningar som de andra tackorna. Å andra sidan känns det ju bra att vi upptäckte det innan hon lammade i hagen med baggen. Hade det gått illa då så hade det ju i princip varit vårt fel. Hoppas nu bara att allt går bra!

morellen

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 22 apr-11 kl 16:59 »
Nu är vår första lammning avklarad, sju levande lamm blev det. Sist ut var det enda rena skogsfåret (om än papperslös), lilla Sigyn som man bara vill ha som gosedjur...

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 23 apr-11 kl 07:31 »
Så var det dags för årets första, Gutar, 3 dagar tidigare än vanligt.
Krafsandet började kl 11 och första lammet 16.45 sen tvåan 15min efter.
Det hände sig på ängen och hon gömde dem så fint i skydd av rishögen. Hon klarade allt själv som vanligt.

Eftersom hon lammade sent på em och tvåan var lite trög i starten så det blev intag i lammningsbox i natt. Boxen är lite temporär eftersom det byggs för fullt på gamla ladan  :-[
En stor svart katt strök nära omkring också...  (:)
« Senast ändrad: 23 apr-11 kl 09:06 av Ullaredsgården »

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser