Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2011  (läst 29817 gånger)

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
SV: Lamning 2011
« Svar #40 skrivet: 01 apr-11 kl 09:30 »
Mina första och enda lamm, korsning med Helsingefår och Gutefår. En bagge och en tacka, Nora och Birk  :-*

Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Ingrid68

• -
« Svar #41 skrivet: 01 apr-11 kl 09:59 »
Rackarns liten var ordet! Nu väger hon hela 2,3 kilo och mår utmärkt :)
Jag undrar väldigt varför hon blev så liten. Vi fick avliva hennes mamma, och det ska bli intressant att höra med slaktarn om hon hade några ofödda lamm kvar i magen kanske.

Härligt solskenshistorier gillar vi! Får man fråga vad det var för problem med tackan? Kan det vara problemet som gjort lammet litet tänker jag.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Ipidia

« Svar #42 skrivet: 01 apr-11 kl 13:03 »
Tackan hade något fel på juvret. Ena sidan var stenhård och knölig och spenen var väldigt liten. Vi visste om att hon bara hade mjölkat från ena spenen när vi köpte henne i somras, men eftersom hennes lamm (som vi också köpte) var friskt och fint så tänkte vi inte så mycket på det. Vi fick med tackan lite billigare, mest för att hon var en bra ledartacka och lätthanterlig för oss gröngölingar. Så här i efterhand borde vi förstås inte betäckt henne alls i höstas, men är man nybörjare så är man  :-\ .

Hursomhelst så hade hon ont i juvret och hon visade inget större intresse för sitt lilla lamm. Dessutom var hon ordentligt avmagrad, vilket kom lite som en överraskning eftersom jag har känt på henne regelbundet och hon har fått minst lika mat som alla de andra tackorna och de har bra hull. Hon måste ha magrat av ganska snabbt med andra ord. När hon sen började blöda ganska mycket två dagar efter lamningen tog vi beslutet att ta bort henne med en gång. Hon skulle annars ha slaktats till hösten så det är ingen jätteförlust så sett, men det vore ju intressant att veta vad som har hänt egentligen. Nu blir det åtminstone rökt lammbog till påsken, vilket inte heller är helt fel...

morellen

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 01 apr-11 kl 19:44 »
Igår kom första lammet här (någonsin under mitt fårliv) jag misstänker att det kan bli fler den här veckan.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #44 skrivet: 01 apr-11 kl 21:24 »
Igår kom första lammet här (någonsin under mitt fårliv) jag misstänker att det kan bli fler den här veckan.

Vad roligt, grattis!!! :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #45 skrivet: 01 apr-11 kl 21:25 »
I dag fick vi de sista lamm. Två tacklamm (tror jag ;-) ) Så har vi fem i allt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #46 skrivet: 01 apr-11 kl 21:26 »
Vi fick första lammen nånsin i måndags (skaffade våra fem värmlandstackor i somras). Vi väntade och väntade och jag hann bli ganska nervös. Så när jag skulle gå ut och göra en rutinkoll så hade våra två äldsta tackor precis fått varsitt lamm, och en av dem hade ett till på väg. Tackan som bara fick ett lamm stod och åt i godan ro så jag höll på att missa hennes pyttelilla blöta trasa till lamm. Den lilla trasan är efter vår räddningsinsats ca ett drygt dygn gammal på bilden och vägde då 1,2 kg (jag tycker hon är superliten, men jag har ju inte så mycket att jämföra med). Tackan fick vi av flera skäl avliva igår, men vårt nya lilla husdjur mår finfint. Vi hoppas kunna adoptera bort henne till någon av de tackorna som inte lammat än, men vi får väl se hur det går.

För några år sedan fick vi en lika liten bagge, han fick namnet "Linus på linjen". Hans tvillingsyster var dubbelt så stor men Linus växte till sig och blev stor o fin innan sommaren var slut!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Falin

• -
« Svar #47 skrivet: 01 apr-11 kl 21:45 »
Jag börjar närma mig slutet av den något utdragna lamningsperioden...har redan avvant de första lammen.  :)

18 av 23 har lammat, och det har (peppar, peppar) gått väldigt smidigt, speciellt med tanke på att 19 av tackorna är förstagångare! Jag har fått hjälpa till att dra ut ett par stora ensamlamm, annars har de lammat själva. Det är köttraskorsningar och fyra ostfriesiska mjölkfår. 

JBF

• Småland
« Svar #48 skrivet: 02 apr-11 kl 21:28 »
Även här är det oerhört segdraget med lamningen. I morse lammade den femte tackan. Ett par söta krabater, en vit bagge och ett svart tacklamm, med vita ben och kalott! 8 lamm so far, de första föddes för nästan 4 veckor sedan.  Nu är det bara fem tackor kvar...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #49 skrivet: 02 apr-11 kl 21:59 »
Idag tillade det ner 4 tacklamm  :D och fler är på gång...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JBF

• Småland
« Svar #50 skrivet: 03 apr-11 kl 10:48 »
Ännu ett lamm. Lilla Svala nedkom med ett vitt bagglamm i morse. Nu är det bara 4 tackor kvar, men nu verkar de ju ha fått upp farten!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anette i bugared

• -
« Svar #51 skrivet: 03 apr-11 kl 11:52 »
Ännu ett lamm. Lilla Svala nedkom med ett vitt bagglamm i morse. Nu är det bara 4 tackor kvar, men nu verkar de ju ha fått upp farten!
Grattis, jag skall hälsa Molly att hon blivit mormor igen :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #52 skrivet: 03 apr-11 kl 12:30 »
Här har 16 av 22 tackor lammat nu. Kvar är 5 finullare som är förstföderskor och en 7-årig finull/rya som ska lamma för 2:a gången.

På det stora hela har väl lamningarna gått bra, fram tills häromdagen helt problemfritt faktiskt, inga fellägen och friska fina lamm och duktiga mammor. Dock generellt många lamm hos förstföderskorna, de fyra korsningstackorna med bla gute och köttras fick alla trillingar, och även en finull fick tre små. Snittet hittills i år ligger på 2,5, då har vi mest finull samt några korsningar.

Problemen som varit är en förstföderska (gute, köttras mm) med trillingar som la två av sina lamm ute i hagen utan att slicka dem (=döda), och en annan lammunge som nog brutit sig i bäckenet som vi avlivade. Därtill en 3:e gångsföderska med dött, halvruttet och missbildat lamm, och nästa lamm i felläge som jag inte redde ut... Så det blev avlivning där också.  :'( Första gången vi mist n tacka vid lammning... :(

Men 35 fina lamm skuttar i alla fall runt där ute, får försöka se det som är possetivt, och inte bara det som strulat...

Här är äldsta töseb vår, Alma snart 5 år, med sött tacklamm! (finull)

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

JBF

• Småland
« Svar #53 skrivet: 03 apr-11 kl 13:24 »
Grattis, jag skall hälsa Molly att hon blivit mormor igen :)

Ja gör det! Hälsa att hon är lika duktig mamma i år som förra året! En fröjd att se!!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #54 skrivet: 03 apr-11 kl 14:36 »
Idag lammade årets första tacka. Blev ett litet vit/svart bagglamm. Har sex helt underbara dala pälsfår och nu är det fem tackor kvar att lamma.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #55 skrivet: 04 apr-11 kl 13:50 »
Vårt första för i år kom igår kväll. En ungtacka som fick ett fint tacklamm. Trodde inte att hon skulle lamma redan men, jag upptäckte att något var på gång i hagen precis innan det blev mörkt. De andra tackorna stod i en ring runt och tittade på.  ::) Var lite bekymrad ett tag för lammungen hade svalt fostervatten och hade svårt att andas först men, jag såg till att få bort allt slem från munnen så det inte blev värre när hon hostade och sen tog jag in dem i fårhuset. Vi har problem med räv som tar nyfödda lamm så därför vill jag ha in dem så fort som möjligt. Tyvärr har inte hela efterbörden släppt på tackan ännu men, jag hoppas att det ordnar sig. Idag mår lammungen utmärkt och inget rosslande alls.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #56 skrivet: 04 apr-11 kl 18:31 »
äntligen är min lammning klar!blev massa turbulens igår kväll.ungtacka som lammade och fick livmoderframfall,
fixade inte själv utan fick ta bort henne.
i morse lammade en annan ungtacka,sket fullständigt i lammet
så nu har sista ungtackan lammat och hon tar hand om sin lilla.
facit:3 döda lamm och 2 tackor mindre :-\
och 5 flasklamm :P
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #57 skrivet: 04 apr-11 kl 19:16 »
facit:3 döda lamm och 2 tackor mindre :-\
och 5 flasklamm :P

På hur många tackor? Och hur många levande lamm blev det?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #58 skrivet: 04 apr-11 kl 22:49 »
På hur många tackor? Och hur många levande lamm blev det?

64 tackor och 80 lamm.många ungtackor dessutom.
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #59 skrivet: 07 apr-11 kl 09:26 »
Mina får har äntligen kommit igång nu med lammningarna.

Det började lite olyckligt med två födslar som jag missade. Ett lamm låg dött men tre lamm är fina och friska. Problemet är att mammorna blandat ihop sina barn och delar nu vårdnaden om dem. Det verkar gå bra så jag låter dem hållas. Strax efteråt fick en annan tacka ett lamm till. Nu har jag nio tackor kvar som ska ha.

Bilden är på Tova och Snövit (Mor och dotter) som delar på tre lamm.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 2 användare
alfhild, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser