Köpte mina (c:a 2 veckor gamla) för 80 kronor + moms.
Ska det stå 80 kr! Det är ju billigare än en anka!
Ursäkta om jag kapar tråden, men borde det inte vara ganska lönsamt att skaffa ett par tjurkalvar på våren för att sedan slakta på hösten? Eller har dom inte hunnit "bli nåt" då?Är det mycket pyssel med så små kalvar? Mjölkersättning och bröte...?
Köpte mina (c:a 2 veckor gamla) för 80 kronor + moms.Ahh.. Det var ju då tjurkalvar förstås.. Vad kvigkalvar kostar vet jag inte, men sannolikt mer.
Kan du förmedla kontakten ? eller om man kan via dej få tag på ett par st för det priset ?
TrååååååååååååådkapningHur mycket går en jersey tjur upp på en säsong? Från att de är småkalvar tidig vår/sen vinter till runt nu, säg november/december nånting, ?
De brukar växa någorlunda bra som äldre men inte som kalvar. Försök i mellankalvsuppfödning har visat att jersey växer lika bra och ger samma klassning som SLB/SRB. Efter "mellankalvsperioden" är det inte lönsamt att föda upp Jerseytjuren till grov/kraftfodertjur.
Citat från: Tjalve skrivet 23 nov-10 kl 22:58De brukar växa någorlunda bra som äldre men inte som kalvar. Försök i mellankalvsuppfödning har visat att jersey växer lika bra och ger samma klassning som SLB/SRB. Efter "mellankalvsperioden" är det inte lönsamt att föda upp Jerseytjuren till grov/kraftfodertjur.Du kanske har rätt. Jag tycker efter mina erfarenheter att jersey är väldigt långsam i början men tar sig bättre i slutet. Som stutar tar de sig aldrig men två åriga tjurar slaktar hyggligt bra.