Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt renovera släpkärra.  (läst 50972 gånger)

Rosten

• Närke
Projekt renovera släpkärra.
« skrivet: 12 jan-11 kl 22:57 »
Nu kör vi ett litet miniprojekt. Jag antar att det är fler än jag som har problem med axeln på släpkärror.
Min axel har inte fastnat i fjädringen som dom brukar kunna göra utan den har rostat av.

Jag har pratat med Sverigeaxeln.se och för 2500:- inklusive frakt och moms så får jag alla delar som behövs för att göra om axeln så att den funkar och blir godkänd av bilprovningen.
Alternativet är en obromsad axel för 2600:- inklusive frakt och moms. Men då måste jag typa om den vilket kostar 1200:-.
Fördelen med det är att då behöver jag inte besiktiga på 4 år och den blir skattebefriad.
Nackdelen är att jag inte får lasta så mycket på den då.
Så här ser min axel ut idag.

Huggorm

• Gäst
SV: Projekt renovera släpkärra.
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 23:10 »
Äsch, svetsa, spackla och lacka så ser det bra ut  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 23:17 »
Äsch, svetsa, spackla och lacka så ser det bra ut  ;D
Det finns inget att svetsa i. Det ser mycket bättre ut på bilden än i verkligheten.
Axeln har rostat upp innefrån. Fjädringsstavarna hänger ut. Så jag bedömde det som meningslöst att lägga ner massa tid på.
Då är det bättre att få ordentliga grejor. Så att det funkar många år frammåt.
Jag köpte kärran för 1 år sedan för 1000:- obesiktigad.
Har bytt alla elkablar, lysen, reflexer, bromsar, bromsvirar och elkontakten.

Imp

« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 15:47 »
Annars så brukar en begagnad husvagnsaxel på en husvagnsskrot vara billigt

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 15:53 »
Men det är antagligen mycket fixande innan man får den på plats, och sedan måste man säkert registrera om kärran. Kan man få tag på reparationssats för 2500kr och kärran kostade 1000kr så blir det ju ändå en väldigt billig släpkärra

Imp

« Svar #5 skrivet: 13 jan-11 kl 17:56 »
Men det är antagligen mycket fixande innan man får den på plats, och sedan måste man säkert registrera om kärran. Kan man få tag på reparationssats för 2500kr och kärran kostade 1000kr så blir det ju ändå en väldigt billig släpkärra

Axeln som han tänker köpa är garanterat inte heller en likadan axel som den som sitter där. Om jag fattat det hela rätt så är det bara själva axelröret och fjädringen man köper från Sverigeaxeln, resten plockar man över från sin befintliga. http://sverigeaxeln.se/sverige1.pdf
Om man då billigare kan få en komplett axel som ser hyfsat likadan ut, så kan man bygga som man vill.
Det är för övrigt svindyrt med andra delar till vagnar också(Bromstrummor för 1800kr st är det vanliga). Det finns bara några stycken tillverkare av delar till vagnar. Så det kan sitta likadana saker på olika typer av vagnar.

brainghost

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-11 kl 18:37 »
Köp du en ny axel sen har du släpkärra i många år ,inget att laga på kostar mer tid o arbete än du anar, gjode den tappen själv..............

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-11 kl 18:44 »
Ja, ramen ser ju galvad och bra ut så den borde hålla länge än

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 14 jan-11 kl 11:28 »
Problemet är att nummret på bromsarna och nummret på påskjutsnummret måste stämma för att bilprovningen skall godkänna kärran.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 14 jan-11 kl 11:46 »
Axeln som han tänker köpa är garanterat inte heller en likadan axel som den som sitter där. Om jag fattat det hela rätt så är det bara själva axelröret och fjädringen man köper från Sverigeaxeln, resten plockar man över från sin befintliga. http://sverigeaxeln.se/sverige1.pdf
Om man då billigare kan få en komplett axel som ser hyfsat likadan ut, så kan man bygga som man vill.
Det är för övrigt svindyrt med andra delar till vagnar också(Bromstrummor för 1800kr st är det vanliga). Det finns bara några stycken tillverkare av delar till vagnar. Så det kan sitta likadana saker på olika typer av vagnar.

Fördelen med att spara bromsarna är att dom stämmer överens med nummret på själva släpvagnskopplingen (SE-nummer). Köper jag en husvagnsaxel så måste jag också köpa själva kopplingen fram också.
Med sverigeaxeln så byter jag allt som det inte finns nummer på.
På så sätt kan inte besiktningen säga något.
« Senast ändrad: 14 jan-11 kl 12:28 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 14 jan-11 kl 12:27 »
Köp du en ny axel sen har du släpkärra i många år ,inget att laga på kostar mer tid o arbete än du anar, gjode den tappen själv..............
Använde du en sverigeaxel eller gjorde du grejorna själv?

Imp

« Svar #11 skrivet: 14 jan-11 kl 14:25 »
Problemet är att nummret på bromsarna och nummret på påskjutsnummret måste stämma för att bilprovningen skall godkänna kärran.

Det finns inte så många tillverkar av axlar. Så om man inte hittar en likadan, så kan man plocka över bara bromsarna.

Är Sverigeaxeln galvad?

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 15 jan-11 kl 01:05 »
Det finns inte så många tillverkar av axlar. Så om man inte hittar en likadan, så kan man plocka över bara bromsarna.

Är Sverigeaxeln galvad?
I princip så skulle man kunna plocka över bromsarna eftersom det är dom och SE-nummret på draget som måste stämma.
Men då stämmer inte fästena.
Så då måste jag svetsa i axeln. Eventuellt så måste jag korta eller förlänga den också.
Så då försvinner galven på axeln.
En begagnad axel är inte heller gratis. 

Sverigeaxeln är ogalvad.
Men fästena stämmer mot kärran eftersom dom byggs efter min ritning.
Så största jobbet verkar vara att måla den.

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-11 kl 01:41 »
Vart hittar man info där det står att siffrorna måste stämma med varandra? Axeln och i sin tur släpet alltså.

Jag besiktigar varje år över 30.st släpvagnar och har aldrig varit utsatt för detta.
Däremot måste siffrorna stämma om det är en reg.bes som ska utföras men inte annars.

Då kollas bara bromsar, dämpare, rost, el, handske osv.

Skiftar olika axlar rätt friskt och brukar byta ut axlar på obromsade 650-släp och bromsade 750-släp mot kraftigare.
Sen om det (kanske) i ditt fall är en billigare vagn med ett par år på nacken så kan det vara ide att fundera på registreringen.
Skruvar du av skylten och skruvar dit en LGF-skylt så kör du lagligt i 30kmh. Utan bes och skatt. Alltså oreggad vagn.

Det är förstås upp till var och en vilken hastighet man väljer på vissa vägar..

Så i din situation men om det vore mitt jobb så hade jag hämtat hem en axel från antingen skroten eller via blocket.se.
Priset ligger runt 500:- och i vissa fall gratis. Det jag anser som är viktigast är att skiten passar och är rostfri..
Men om du gillar att svetsa fästen så är det ju inga problem. Är pengar heller ingen big deal så kan du ju köpa nytt från fabrik.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 15 jan-11 kl 01:54 »
Vart hittar man info där det står att siffrorna måste stämma med varandra? Axeln och i sin tur släpet alltså.

Jag besiktigar varje år över 30.st släpvagnar och har aldrig varit utsatt för detta.
Däremot måste siffrorna stämma om det är en reg.bes som ska utföras men inte annars.

Då kollas bara bromsar, dämpare, rost, el, handske osv.

Skiftar olika axlar rätt friskt och brukar byta ut axlar på obromsade 650-släp och bromsade 750-släp mot kraftigare.
Sen om det (kanske) i ditt fall är en billigare vagn med ett par år på nacken så kan det vara ide att fundera på registreringen.
Skruvar du av skylten och skruvar dit en LGF-skylt så kör du lagligt i 30kmh. Utan bes och skatt. Alltså oreggad vagn.

Det är förstås upp till var och en vilken hastighet man väljer på vissa vägar..

Så i din situation men om det vore mitt jobb så hade jag hämtat hem en axel från antingen skroten eller via blocket.se.
Priset ligger runt 500:- och i vissa fall gratis. Det jag anser som är viktigast är att skiten passar och är rostfri..
Men om du gillar att svetsa fästen så är det ju inga problem. Är pengar heller ingen big deal så kan du ju köpa nytt från fabrik.
Jag har tagit in priser från lite olika firmor och alla vill ha SE-nummret för att sälja en axel.
Eftersom dom vill kunna garantera att inte bilprovningen har något att slå ner på.

Jag har redan en liten 30 kilometers kärra fast den använder jag nästan aldrig. Så jag har tänkt att fortsätta använda den som bromsad kärra.
Kärran är igentligen ett gammalt flyttskåp så den är stor. Flakmåtten är 165x300cm.  Det är därför som jag vill ha kvar den. 
Enda felet med den är att jag inte har några gallerväggar till den. Men det har jag tänkt att bygga i framtiden.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 jan-11 kl 02:03 »
Jag har tagit in priser från lite olika firmor och alla vill ha SE-nummret för att sälja en axel.
Eftersom dom vill kunna garantera att inte bilprovningen har något att slå ner på.

Jag har redan en liten 30 kilometers kärra fast den använder jag nästan aldrig. Så jag har tänkt att fortsätta använda den som bromsad kärra.
Kärran är igentligen ett gammalt flyttskåp så den är stor. Flakmåtten är 165x300cm.  Det är därför som jag vill ha kvar den. 
Enda felet med den är att jag inte har några gallerväggar till den. Men det har jag tänkt att bygga i framtiden.

Men du får helt fel information. Varför vet jag helt ärligt inte. Om du inte ska reg.bes vagnen så lämnar bilprovningen dig fläckfri.
Förmodligen vill Dom vara säkra på att rätt axel säljes till just dig så att det inte blir några reklamationer och allmänt skitsnack.
Men det verkar konstigt om dom vill ha siffror av dig från axeln. Räcker om du presenterar släpets reg.nr sen får dom fram Allt i datorn.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 15 jan-11 kl 09:44 »
Men du får helt fel information. Varför vet jag helt ärligt inte. Om du inte ska reg.bes vagnen så lämnar bilprovningen dig fläckfri.
Förmodligen vill Dom vara säkra på att rätt axel säljes till just dig så att det inte blir några reklamationer och allmänt skitsnack.
Men det verkar konstigt om dom vill ha siffror av dig från axeln. Räcker om du presenterar släpets reg.nr sen får dom fram Allt i datorn.
Ingen firma har frågat efter regnummer. (av 5 olika firmor)
Alla har frågat efter nummret som står framme på dragdelen.
Ingen har ens gett ett pris innan dom fått nummret.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 15 jan-11 kl 09:52 »
Nyare släp finns ofta upplagda på regnr, men har man äldre släp så får man allt uppge TSV-nr när man ska ha grejer. Min är sen 76 och den går inte att hitta uppgifter på via regnr.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 15 jan-11 kl 10:25 »
Nyare släp finns ofta upplagda på regnr, men har man äldre släp så får man allt uppge TSV-nr när man ska ha grejer. Min är sen 76 och den går inte att hitta uppgifter på via regnr.
Min kärra är en -88a.

Xoot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jan-11 kl 15:12 »
Vagnarna som används inom en firma är alla från -09.
Men privat har jag vagnar från -89 till -96. Alla går att ta via reg.nr. Har märkt att det beror på hur stor släpfirman är!

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser