Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt renovera släpkärra.  (läst 50970 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Projekt renovera släpkärra.
« Svar #20 skrivet: 15 jan-11 kl 20:23 »
Det beror också på hur mer eller mindre udda vagnen är. Det brukar inte gå att få fram rätt reservdelar med hjälp av registreringsnumret på vagnar som är byggda på beställning (vanligt på t ex Lööve och Bålsta-vagnar) eller på märkliga vagnar som har importerats i några få exemplar.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 15 jan-11 kl 21:04 »
Har nu skruvat bort axeln.
Blev tvungen att plocka bort flaket först för att komma åt skruvarna.

Så här ser axeln ut på höger sida.

Och så här ser den ut på vänster sida.
Här har någon lagat axeln förut.

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 jan-11 kl 21:09 »
Ja, den var faktiskt lite väl dålig för att svetsa upp

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 15 jan-11 kl 21:22 »
Ja, den var faktiskt lite väl dålig för att svetsa upp
Om du är van att svetsa rost så vet du att det man ser är bara en liten del.
När man börjar kapa i det så brukar det bli minst 4 gånger värre än man tror. ;)

Ibland blir det 10 gånger värre än man tror.

Det enda man vet är att det blir aldrig bättre än vad man tror. ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 15 jan-11 kl 21:43 »
Den däringa axeln har verkligen sagt upp sig och sökt tjänst i varmare länder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 15 jan-11 kl 23:14 »
Den däringa axeln har verkligen sagt upp sig och sökt tjänst i varmare länder.
Inte konstigt att hjulen började luta innåt. ;D

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #26 skrivet: 15 jan-11 kl 23:47 »
Jag har ett släp från -77 och vi ha målat axeln med hamarlack, efter att bilprovningen sa att den var på gång och ge upp, nu 10 år senare så lever släpet fortfarande. Ditt ser ut att behöva bytas men ett tips lyssna på bilprovningen och måla med hamarlack när det är dags.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 jan-11 kl 23:52 »
Jag har ett släp från -77 och vi ha målat axeln med hamarlack, efter att bilprovningen sa att den var på gång och ge upp, nu 10 år senare så lever släpet fortfarande. Ditt ser ut att behöva bytas men ett tips lyssna på bilprovningen och måla med hamarlack när det är dags.
Måla med någon rostkyddsfärg kan man göra redan innan bilprovningen påpekar det. Att smeta på underredsmassa skadar inte heller.

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 15 jan-11 kl 23:59 »
Sverigeaxeln är inte ytbehandlad så den kommer att få både grundfärg och täckfärg.

Imp

« Svar #29 skrivet: 16 jan-11 kl 18:41 »
Skruvar du av skylten och skruvar dit en LGF-skylt så kör du lagligt i 30kmh. Utan bes och skatt. Alltså oreggad vagn.

Gäller inte efter personbil. Då får du bara dra efterfordon som cementblandare, båtvagn, kompressor osv med lgf skylt. De får inte vara vanliga släp. http://www.transportstyrelsen.se  står det någonstans

Xoot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 jan-11 kl 18:56 »
Gäller inte efter personbil. Då får du bara dra efterfordon som cementblandare, båtvagn, kompressor osv med lgf skylt. De får inte vara vanliga släp. http://www.transportstyrelsen.se  står det någonstans

Helt rätt. Därför är det viktigt att skruva av Reg.skylten och montera en LGF-skylt. Är den inreggad så faller hela konceptet.
Då är det precis som du säger helt enkelt icke lagligt. Reglerna poängterar noga att vagnen inte får vara registrerad.

Ändamålet för vagnen ska också vara inom industri, lantbruk, konstiga transporter osv.
Men det viktiga är att det funkar på vardagliga släpvagnar också som är inreggade. Genom att lossa skylten.
Det är en klassisk metod på äldre vagnar som inte går genom besiktningen.  :)

Skogsvilde

• -
« Svar #31 skrivet: 16 jan-11 kl 19:07 »

Helt rätt. Därför är det viktigt att skruva av Reg.skylten och montera en LGF-skylt. Är den inreggad så faller hela konceptet.
Då är det precis som du säger helt enkelt icke lagligt. Reglerna poängterar noga att vagnen inte får vara registrerad.

Ändamålet för vagnen ska också vara inom industri, lantbruk, konstiga transporter osv.
Men det viktiga är att det funkar på vardagliga släpvagnar också som är inreggade. Genom att lossa skylten.

Det har avhandlats i andra trådar men vi tar det igen.
Man får inte göra som du skriver då efterfordonet inte får vara en lastbärare.
Bygger man om den för ett specialändamål som båtkärra, något slags fundament, karusell eller likställt så får man bogsera dom efter personbil.
Använder man släpvagnen på industri eller lantbruk där man framför fordonet på de egna markerna eller vägar så må vara hänt. Men på allmän väg så e det ajabaja.

Men inte nödvändigtvis.

Jorlan

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 16 jan-11 kl 19:10 »

Det står klart och tydligt här : http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/

Är släpet avsett för transport av gods, är det inte tillåtet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 jan-11 kl 19:17 »
Är inte detta en EU-anpassning som infördes för några år sedan? Hur som helst, en husvagn kan ju inte räknas som lastbärare väll, så den borde gå att köra med LGF-skylt?

Skogsvilde

• -
« Svar #34 skrivet: 16 jan-11 kl 19:36 »
Om du bogserar husvagnen efter ett LGF fordon så går det bra.

Inte efter personbil
Men inte nödvändigtvis.

Jorlan

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 16 jan-11 kl 19:50 »
Är inte detta en EU-anpassning som infördes för några år sedan? Hur som helst, en husvagn kan ju inte räknas som lastbärare väll, så den borde gå att köra med LGF-skylt?

Dom obromsade EU-släpen är inregistrerade och ska besiktigas. Dock är dom skattefria och man får köra 80km/tim.

Tryck på länken jag lade in längre upp så ser du att det finns möjlighet att köra LGF-husvagn.

Jorlan

• Skåne

Imp

« Svar #37 skrivet: 17 jan-11 kl 02:31 »
Här har ni en nyttig pdf-fil från vägverket/transportstyrensen : http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf

"Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten
på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen
som efterfordon?
-Nej. Om släpet är avsett för transport av gods är det en släpvagn.
Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
- Ja, under förutsättning att husvagnen avregistreras och att fjädringen
sätts ur funktion på ett varaktigt sätt och att vagnen förses med LGFskylt."

Är alla med nu? Det är väldigt onödigt med böter för att man inte kan reglerna.

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 03 jun-11 kl 12:12 »
Efter massa tappade suga mm så börjar det nu att likna något.
Kan konstatera detta.

1. Beskrivningen hur man skall göra är enkel. Så enkel att man inte läser den ordentligt. Vilket resulterade i massa mera jobb efter att jag hade svetsad dit ena fyrkantsröret 45 grader fel. Så läs den enkla beskrivningen 3 gånger noga och följ den. Då spar man tid.  :'(

Total tid som jag använt är ca 10-12 timmar. Inklusive det fel som jag gjorde som tog minst 2 timmar att fixa till.

Man behöver 1 svets, 1 press som klarar 8-10ton, 1 vinkelslip med kap och slipskiva, 1 handslägga, 1 stor plastklubba, 2 skruvmejslar att fixera gummistavarna med, 1 stor vinkelhake och 2 långa järn på ca 1 meter.

Dom 40 mm axlarna som man skulle pressa in i det trekantiga hålet på själva bärarmen var otroligt ovala och fick slipas till på 3 sidor för att kunna gå i.
Vilket resulterade i att ena hjulet helt plötsligt peckade åt fel håll. To- in blev to-ut.
Så jag fick slitsa upp det fyrkantiga 50 röret och pressa lite i pressen för att få hjulen att stå rakt. Upptäckte felet gonaom att mäta med en vinkelhake och 2 långa linjaler.
Inget som stod om i beskrivningen. Vilket stör mig. För det är den delen som är nogast med.

Vad kan man då konstatera så här långt. Jobbet görs lättast om man har hjälp. Jag fick hjälp av min 13-åriga son. Vid flera av momenten så krävs det mer än 2 armar.
Det är inte speciellt svårt men tar lite tid.

Nu skall vi måla axeln. Återkommer med bilder.
« Senast ändrad: 03 jun-11 kl 12:14 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 07 jul-11 kl 23:28 »
Detta vart ett långdraget projekt. Problemet är att jag lätt kan låna andras kärror så därför hamnar denna kärra långt ner på listan över saker som behöver göras. :-[
Men igår så blev det panik. Jag skall hämta diverse saker i Malung och som vanligt tänkte jag låna kärra på jobbet.
Tyvärr skall en annan arbetskamrat bygga om huset så han boka sig på kärran 1 vecka framåt!
I normala fall så är det nästan bara jag som använder kärran så jag brukar kunna ha den några veckor i sträck utan att någon gnäller.
Men nu vart det panik! In på bilprovningens hemsida och hittar en besiktningstid idag klockan 10.50
Som tur vad så hade jag skruvat dit axeln för några veckor sedan.
Så in i verkstaden i fulla fart. Hela familjen börjar panikartat att skruva med flaket, fästöglor, hjul, bromsvirar mm.
Ut med kärran och koppla på elen. Knappt något lyste. Bytte flera glödlampor och ett sidomarkeringsljus.
Nu började det funka. Endast vänster blinkerna vägrade fungera. Slet upp alla kontakter och dränkte med 5-56.
Fortfarande ingen blinkers. Kollade i kontakten som sitter mot bilen och upptäcker att ett av stiften var ihopklämd.
Ner med en smal mejsel och bryt isär stiftet. Blinkersen börjar fungera!
Justerar bromsarna provisoriskt och ut på byvägen för testkörning. Stannar flera gånger och justerar på bromsarna med hjälp av en ringnyckel och domkraft efter vägen.
Kommer hem och pumpar i lite fett i fettnipplarna vid påskjutsbromsen.
Klockan 23.00 var vi klar med allt.

Idag så åkte tjejen till bilprovningen.
In med kärran och testbromsa. Kanonbromsar!
Upp med hjulen för att kolla hjullagren.
Hoppsan! Skruvarna i fäljarna sitter löst. :-[ Tydligen så glömde jag dra dom ordentligt. Vilket gjorde att skruvarna skruvade upp sig på färden till bilprovningen.
Killen är snäll och drar fast bultarna. Allt funkar fint ända till han kliver ner i "smörjgropen" för att kolla.
Då har jag missat att trä på metallstyrningen på bromsviren över hylsan som sitter på bromsskölden.
Så han petar dit hylsorna och nu sitter helt plötsligen båda bromsvirarna löst och kärran har nu ingen bra broms längre.
Efter som hylsan åkte in ca 8 mm så behöver man spänna virarna lika mycket. Killen kollar på axeln och säger.
"En sverigeaxel. Då kan din karl skruva och svetsa. Då skiter jag i att skriva något om bromsen. Så får han fixa det i kväll!"
Så nu sitter jag här med en nybesiktigad kärra utan bromsar. Men i morgon sitter jag med en kärra som har bromsar.
För i kväll så har vi vilat och badat. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser