Detta vart ett långdraget projekt. Problemet är att jag lätt kan låna andras kärror så därför hamnar denna kärra långt ner på listan över saker som behöver göras.

Men igår så blev det panik. Jag skall hämta diverse saker i Malung och som vanligt tänkte jag låna kärra på jobbet.
Tyvärr skall en annan arbetskamrat bygga om huset så han boka sig på kärran 1 vecka framåt!
I normala fall så är det nästan bara jag som använder kärran så jag brukar kunna ha den några veckor i sträck utan att någon gnäller.
Men nu vart det panik! In på bilprovningens hemsida och hittar en besiktningstid idag klockan 10.50
Som tur vad så hade jag skruvat dit axeln för några veckor sedan.
Så in i verkstaden i fulla fart. Hela familjen börjar panikartat att skruva med flaket, fästöglor, hjul, bromsvirar mm.
Ut med kärran och koppla på elen. Knappt något lyste. Bytte flera glödlampor och ett sidomarkeringsljus.
Nu började det funka. Endast vänster blinkerna vägrade fungera. Slet upp alla kontakter och dränkte med 5-56.
Fortfarande ingen blinkers. Kollade i kontakten som sitter mot bilen och upptäcker att ett av stiften var ihopklämd.
Ner med en smal mejsel och bryt isär stiftet. Blinkersen börjar fungera!
Justerar bromsarna provisoriskt och ut på byvägen för testkörning. Stannar flera gånger och justerar på bromsarna med hjälp av en ringnyckel och domkraft efter vägen.
Kommer hem och pumpar i lite fett i fettnipplarna vid påskjutsbromsen.
Klockan 23.00 var vi klar med allt.
Idag så åkte tjejen till bilprovningen.
In med kärran och testbromsa. Kanonbromsar!
Upp med hjulen för att kolla hjullagren.
Hoppsan! Skruvarna i fäljarna sitter löst.

Tydligen så glömde jag dra dom ordentligt. Vilket gjorde att skruvarna skruvade upp sig på färden till bilprovningen.
Killen är snäll och drar fast bultarna. Allt funkar fint ända till han kliver ner i "smörjgropen" för att kolla.
Då har jag missat att trä på metallstyrningen på bromsviren över hylsan som sitter på bromsskölden.
Så han petar dit hylsorna och nu sitter helt plötsligen båda bromsvirarna löst och kärran har nu ingen bra broms längre.
Efter som hylsan åkte in ca 8 mm så behöver man spänna virarna lika mycket. Killen kollar på axeln och säger.
"En sverigeaxel. Då kan din karl skruva och svetsa. Då skiter jag i att skriva något om bromsen. Så får han fixa det i kväll!"
Så nu sitter jag här med en nybesiktigad kärra utan bromsar. Men i morgon sitter jag med en kärra som har bromsar.
För i kväll så har vi vilat och badat.