Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gullris - värt att behålla?  (läst 8576 gånger)

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
Gullris - värt att behålla?
« skrivet: 12 jan-11 kl 11:58 »
Vi har en rejäl gruppering av gullris. Fint när nånting växer så ordentligt. Problemet är bara att det blir FÖR mycket av det ... jag går runt i omgivningen hela sommaren och hösten för att plocka bort plantor som har spridit sig. Än har jag inte fått övertag. Frågan är - är växten värt att behålla? Jag har ännu inte använt det till nån annan nytta än till ögas njutning, men jag vet att det används som medicinalväxt också. Använder ni det mycket? Skulle ni behålla det?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gullris - värt att behålla?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 14:00 »
Gullris för reumatiker med urinsyra. Brukar rekommendera tabletter till patienter Solidago Kliniplex (innehåller även brännässla, Plantamed).  I  vår kultur har ligger tabl högre status än om man säger köp och drick som te. Vet inte hur många som köper Gullris på välsorterade Örtagubben i 08 men Gullris behöver vi.

Urinsyra skulle beskriva det som de med expanderade leder, hammartår, hallux valgus.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Gullris - värt att behålla?
« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 08:40 »
Tack knöcklan för ditt inlägg! Det gav motivation att ändå behålla vårt gullris och kanske kämpa litet mer med att minimera spridningen av det i omgivningen.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Gullris - värt att behålla?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-11 kl 22:01 »
Klipp av blomställningarna! Efter blomning, de är ju ganska vackra när de blommar. Gräv upp alla plantor du inte vill behålla.

När gullriset trivs blir det snart invasivt ogräs, så passa på medan du har chans att få bukt med dem.
snus? vad är priset på en pris?

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Gullris - värt att behålla?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 12:00 »
Ja, det gjorde jag faktiskt med den grupperingen som jag skulle vilja behålla i rabatten, alltså klippte av blomställningen i somras. Hade inte hört nån annan göra så, gick bara av farten med häcksågen. Så kul att höra, Vurre, att du har samma tankar, då var jag inte inte helt ute med den tanken. Men jag skulle ju kunna göra så med alla dom som har spridit sig också, i väntan på att hela plantan ska tas bort. Bra.

Sen har jag försökt bara riva plantorna från jorden, med rötterna förhoppningsvis fortfarande på. Men jag vet inte hur effektivt det är, istället för att gräva upp dem ordentligt.

En annan tanke som jag har är att återanvända fjolårets hårda stjälkar som täckmaterial i rabatten, finklippt mellan plantorna. Fast jag har inte anskaffat nån maskin för det utan i så fall skulle det ske med handkraft. Kanske önsketänkande men får prova.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gullris - värt att behålla?
« Svar #5 skrivet: 16 jan-11 kl 12:24 »
För mig är Gullris Solidago virgaurea L den lilla vildväxande med den medicinska aspekten, tar aldrig över naturligt, låg och bildar ingen "buske" i zon6. Vad ni tydligt beskriver är de höga Gullrisen i sin bästa glans på hösten.  Jag har funderat många gånger om de var släkta.  Har ingen aning om den medicinska biten för de yviga trådgårdsvarianterna.  "Indianerna använder änidag en amerikansk gullrisart i ett traditionellt medel mot skallerormsbett,  Örtmedicin och växtmagi".   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Gullris - värt att behålla?
« Svar #6 skrivet: 18 jan-11 kl 15:01 »
Ja, det är nog nån sort av nordamerikansk gullris som vi har. Dock vet jag inte mer eftersom det fanns redan på plats när jag flyttade hit. Och jag blir inte riktigt klok på ifall de här odlade sorterna har medicinskt värde eller inte. Från Jekka McVicars 'Örtaboken' läser jag att det kanadensiska gullriset inte har nån betydelse som läkeört. Men sen i Stefan Källmans 'Vilda växter som mat och medicin' står det att dom nordamerikanska indianerna använde det kanadensiska gullriset som läkeväxt. Och sen noterar Källman att vårt gullris och det kanadensiska troligen innehåller liknande ämnen men att dom är dåligt undersökta.

Så med tanke på att dom här odlade gullrissorterna sprider sig så invasivt och betraktas som nånting man måste hindra spridningen på (det står om det ex. i ArtDatabanken http://www.artdata.slu.se/bekampning.asp), så kanske jag personligen kunde ändå välja att plocka den inhemska sorten i den vilda naturen och ta bort den odlade sorten. Det finns ju roligare sysslor på sommaren än att gå runt och bekämpa spridningen på en växt. De amerikanska sorterna tar ju över också visuellt så mycket - dom märks lika mycket som lupiner som har spridit sig. Och på dess nuvarande plats i trädgården har jag då ställe att plantera nånting roligare eller mer användbart.

Tack för hjälpen med att fundera över detta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser