Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa blandade fröer  (läst 2520 gånger)

CizziCizzi

• Södermanland
Köpa blandade fröer
« skrivet: 11 jan-11 kl 09:55 »
Hej!

Jag har bara en liten balkong och tänkte odla lite i krukor i sommar. Tyvärr är ju alla fröer man kan köpa i så "stora" förpackningar, och jag behöver ett fåtal fröer av varje sort. Någon som kan tänka sig att plocka ihop ett litet kit med ett par fröer av varje från lite blandade grönsaker och kanske kryddväxter som går bra att odla i krukor på en balkong i söderläge och sälja till mig?

Dessutom vill jag gärna ha tips på vilka sorter som lämpar sig bäst för kruk-/balkongodling? Jag har två meterhöga plastväxthus om de vill bo varmare.

Tack på förhand!
Prematur tant, bor i lägenhet men längtar tillbaka till livet på landet, drömmer om självhushåll men är för lat, utbildad byggnadsantikvarie o forntida timmerman men jobbar som webbkommunikatör. Älskar hantverk, historia, kulturhistoria och fuskodlar i kruka på fönsterbrädet.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Köpa blandade fröer
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 18:55 »
Jag ska köpa in massa fröer nu vid månadsskiftet, jag kan absolut dela med mig :D! Jag kan sätta ett kryddmått eller nåt av varje sort, i små minipappersförpackningar och så skriver jag sort på.

Vad vill du ha? Jag har tänkt köpa:
Nyazeeländsk spenat, plocksallat, dill, persilja (krus och blad), gräslök, timjan, basilika flera sorter, oregano, citronverbena, citronmeliss, mynta, squash, tomat, physialis och tomatillo, mangold, rödbeta, rädisa, morötter, kanske någon kålsort, ringblomma, gurkört, salvia.

Ska försöka få tag på lakritsfrön också, vars jag nu ska hitta det. Kanske beställer från USA, det är ju rätt billigt faktiskt.

Är det någon sort jag missat som du vill ha av så skriv, det är ju bara bra för mig om jag kan sälja bort lite, jag kommer ju verkligen inte använda upp ett helt paket av varje =)!

En bra idé!
//Lina

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 19:10 »
De flesta frösorterna håller i flera år, om man förvarar dem torrt, mörkt och svalt. Så man kan köpa hela påsar av tomat- eller pumpafrön och använda dem under 3-5 år utan problem. Selleriväxternas frön har sämre hållbarhet, men annars håller det mesta väldigt länge.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

CizziCizzi

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 jan-11 kl 13:03 »
@skiesabove: Åh vad bra! =)

Jag vill gärna ha några av:

Nyazeeländsk spenat, plocksallat, dill, persilja (krus och blad), gräslök, mynta, squash, tomat, physialis och tomatillo.

Inga stora mängder, har väldigt begränsat med plats och 40 sorters pelargoner som vill få plats också! :D

Prematur tant, bor i lägenhet men längtar tillbaka till livet på landet, drömmer om självhushåll men är för lat, utbildad byggnadsantikvarie o forntida timmerman men jobbar som webbkommunikatör. Älskar hantverk, historia, kulturhistoria och fuskodlar i kruka på fönsterbrädet.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 17 jan-11 kl 13:15 »
Gött =). Jag ska beställa när lönen kommer in, uppdaterar dig här då ;-).
//Lina

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 jan-11 kl 14:44 »
Precis min tanke! Skulle gärna oxå köpa några fröer, max 5-6 st per sort, gärna ekologiska, för krukodling hemma på fönsterbrädan, har inte ens balkong...  ;)

Är intresserad av bönor, paprika, chili, rosmarin, salvia, basilika, tomat och gärna pelargonfrö eller andra blomsterfröer för inomhusodling

Kan betala liten peng eller porto
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 21 jan-11 kl 19:40 »
Fint =). Jag skriver in här när jag har beställt.

Ska bli medlem i Sesam också och se vad jag kan få tag på för skojjigt därigenom =).
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser