Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårgrindar  (läst 21724 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Fårgrindar
« Svar #40 skrivet: 08 apr-11 kl 14:15 »
Jag skulle vilja ha ritningar på någon enkel grind som man kan snickra själv av tunnare brädor/lister, hur hög ska en grind vara och mått mellan spjälorna?

Jag har gjort grindar efter ritningar i boken Får och jag är jättenöjd med dem. Jag använde nog något tunnare bräder för att de skulle bli lätta men de har hållit perfekt. Jag har Allmogefår (Åsen) som är ganska små och dessutom gotlandstackor. Jag använder spännband från LG för att sätta ihop grindarna och det har alltid fungerat bra. Men man måste dra igen ordentligt. Om fåren märker att det går att flytta något så ger de sig inte förrän de kommer igenom.
Åsenfår, hundar och katter

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #41 skrivet: 08 apr-11 kl 17:07 »
OK tack för tips, jag har ju faktiskt boken....  :-[

Falin

• -
« Svar #42 skrivet: 10 apr-11 kl 21:01 »
Jag kan meddela att foderbordsfronten från Smålandsgrinden inte på något vis hindrar lammen att ta sig upp på foderbordet.  >:(

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #43 skrivet: 12 apr-11 kl 17:10 »
Jag gjorde grindar själv enligt ritning i Erik Sjödin-boken. Materialkostnad 150:- med nytt virke, fäster ihop med enkla spännremmar. Om du inte har väldigt många får rekommenderar jag att göra så, det blir billigt och bra.

MVH Peter
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser