Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårgrindar  (läst 21733 gånger)

purelyplatonic

Fårgrindar
« skrivet: 10 jan-11 kl 21:31 »
Nu ska jag ta och investera i riktiga fårgrindar och göra ett par bra lamningsboxar med dem inför lamning.
Vilken sort rekomenderar ni? för och nackdelar?
Knarrhult?
LG Produkter?
Slitbergs?

JBF

• Småland
SV: Fårgrindar
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 22:19 »
Jag rekommenderar www.fargrindar.com, en kille i småland som tillverkar egna grindar! Jag har ett gäng sådana och har bara positiva erfarenheter so far! Priset är också oerhört tilltalande om man jämför med de alternativ du nämnde! Visst, Siltbergs och Knarrhults genomgångsgrindar kanske är lite smidigare. "Fårgrindars" genomgångsgrindar har ju tröskel som är lite svår om man skall ha får igenom dem, men det fungerar det också!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Wisteria

« Svar #2 skrivet: 10 jan-11 kl 23:01 »
Jag har siltbergs, fungerar helt ok, inga lösa delar som kan komma bort. Jag har även byggt egna efter nån gammal ritning. De är i trä och man bygger ihop dom, hakar ihop dom så att säga.

jlundgre

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 00:08 »
Jag har LG's grindar och är relativt nöjd med dem. En sak med dem är att de kan släppa i "låsningen" mellan grindarna, så jag har kompletterat med remmar för att dra fast grindarna med varandra. Detta för att kunna sova bättre under t.ex. baggsläpp. Det är inte roligt att komma ut i fårhuset på morgonen och se att baggarna har stångat upp grindarna och flera grupper är blandade. Speciellt inte vid avelsbetäckning! En viktig sak är som Wisteria säger att det inte skall finnas lösa delar för att låsa grindarna med varandra. Dessa kommer lätt bort. Grindarna är ganska dyra, i regel 2-300 kronor per meter plus moms, så ett förslag är att se över sitt behov av grindar. Då jag själv har KRAV får som har uterastfållor, så har jag byggt några hundra meter grindelement i trä för att få billigt meterpris på grindar som står relativt statiskt under vintern, medan jag använder LG's grindar inomhus för bygge av fållor, lamningsboxar etc.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 11 jan-11 kl 19:17 »
Knarrhult tycker jag är bra,de är kraftigare nu än tidigare.
Köpte fler genomgångsgrindar förra året,de är jättebra men dyra  1,2m kostar 835 plus moms.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Haglund

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 21:23 »
Från Kellfri köpte jag mina, inga lösa delar och de är fortfarande hela efter 1 år :)  Skall helt klart köpa fler inom kort.
En del har jag hört klaga på att de är dåligt svetsade, men det är inget som jag märkt av.
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 11 jan-11 kl 23:29 »
Vi har grindar från LG och några från Kellfri. De har funkat bra. Dock har några pinnar/stänger trillat av från två av Kellfrigrindarna men, då har de utsatts för mycket omild behandling.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jan-11 kl 12:59 »
Jag har Knarrhultsgrindar som jag har använt i 20 år som är som nya... Och dom har varit med om en hel del :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #8 skrivet: 12 jan-11 kl 14:57 »
Knarrhult är i en klass för sig....
Kellfri ,Lg mm är ganska så lika (med samma fel.. dom hoppar loss när man flyttar på dom).
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-11 kl 21:53 »
Gillar inte grindar med uppstående järn. Hundar (och får) kan spetsas om de skulle få för sig att hoppa över. Vi har Knarrhults.

purelyplatonic

« Svar #10 skrivet: 13 jan-11 kl 10:45 »
Tack för alla svar!

Det låter som att knarrhults är bäst men jag har en foderhäck nu med en sådan där pinne man ska dra igenom två ögglor och vi har så lågt i tak så dte är svårt att få i den ibland så därför får jag nog bortsaka knarrhults.

Jag föll lite för LG produkter, är de bättre än Kellfri? Eller går de sönder också som vissa skriver att Kellfri gör?
Är de lätta att öppna, alltså att haka loss och gå in igenom eller måste man köpa genomgångsgrindar till lamningsboxar också?

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 13 jan-11 kl 11:00 »
Vore jag miljonär så köpte jag genomgångsgrindar till lamningsboxarna, men man får helt enkelt klättra/kliva över dem...
Hmm, är det bara jag som verkar gilla Norrgårdens fårgrindar? De är smidiga att sätta ihop och inga lösa delar!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-11 kl 12:16 »
Vore jag miljonär så köpte jag genomgångsgrindar till lamningsboxarna, men man får helt enkelt klättra/kliva över dem...
Hmm, är det bara jag som verkar gilla Norrgårdens fårgrindar? De är smidiga att sätta ihop och inga lösa delar!
Nej du är inte den ende ,jag har sett dem och jag tycker de är helt ok.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 13 jan-11 kl 12:22 »
Jag har också Norrgårdens grindar och tycker att de funkar utmärkt. Och till det priset så kostar jag på mig ett spännband eller balsnöre när jag vill säkra mot att det "hoppar ur".  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #14 skrivet: 13 jan-11 kl 12:42 »

Jag föll lite för LG produkter, är de bättre än Kellfri? Eller går de sönder också som vissa skriver att Kellfri gör?

samma skrot ;).. ;D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #15 skrivet: 13 jan-11 kl 12:44 »
Knarrhult är i en klass för sig....
Kellfri ,Lg mm är ganska så lika (med samma fel.. dom hoppar loss när man flyttar på dom).

Tycker inte du kan sätta LG:s och Kellfri i samma kategori. Kellfri hade iaf ren usel kvalite på sina.
Lg har en serie som har samma lås som knarrhult.

Siltbergs har en ring som du kan sätta dit så att de inte ska hoppa isär.

Jag har norrgårdens själv och är mkt nöjd.

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 13 jan-11 kl 12:53 »
Vi har LG, de följde med en omgång tackor som vi köpte. Funkar helt ok, tycker jag, men jag har inte heller så mkt att jämföra med.
Nu har vi precis beställt foderbordsfronter i trä hos Smålandsgrinden, det ska bli spännande att se hur de funkar!

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 13 jan-11 kl 13:50 »
Vi har LG, de följde med en omgång tackor som vi köpte. Funkar helt ok, tycker jag, men jag har inte heller så mkt att jämföra med.
Nu har vi precis beställt foderbordsfronter i trä hos Smålandsgrinden, det ska bli spännande att se hur de funkar!
Får man fråga vad de ligger på i pris? Jag har inte hittat info om detta.

//

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 13 jan-11 kl 14:31 »
Vi har både LG och Kellfri och LG är betydligt bättre kvalitet än Kellfri. Kollade idag och de som gått sönder i lödningarna var alla från Kellfri. Kellfris tillverkas i Kina tror jag och LGs i Blekinge, Sverige.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Gångtrött

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 13 jan-11 kl 14:34 »
Vi har både LG och Kellfri och LG är betydligt bättre kvalitet än Kellfri. Kollade idag och de som gått sönder i lödningarna var alla från Kellfri. Kellfris tillverkas i Kina tror jag och LGs i Blekinge, Sverige.  :)
huu.. Blekinge-kvalité är inget man vill ha ju! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare (1 dolda)
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser