Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har i dag räknat igenom vad mitt första år med bin har kostat. Burr!  (läst 27197 gånger)

ersam

• -
Allvarligt talat - vänder du och vrider på varenda "investering" och utgift på samma sätt? Finns inte risken att man blir utbränd och stressad då?  :o

Antar att du har bil. Räkna på vad det kostar! Ingen vidare skoj uträkning...  :o

Man felinvesterar och prövar sig fram i livet. Överlever bina så har du igen "felinvesteringarna" om ett eller två år om de små gynnarna överlever. Några misstag gör man alltid!  :)

Skoj att du delar med dig av vad en start kostar. Många som tvekar att börja undrar nog det så din sammanställning är i högsta grad relevant!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
hej,

min start kostade:

bikupa med samhället och 40 ramar 3000:-

slunga 500:-

skyddskläder 700:-

totalt 4200:-

samhället delades och en nacka kupa köptes 1500:-

invintring 2xbifor 320:-

år två

samhällen delades till 4 total

investering 2 kupor samt ramar 3000:-

invintring 4x bifor 640:-

år tre

4 avläggare såldes  11700 inkomst

5 samhällen invintrades bifor 750:-

1 my kupa 1200:-

en hög med ramar och lådor begagnat 800:-

utöver detta sammanlagt honungsförsäljning över tre år 5800:- plus självuttag

total kostnad:  9710:-

inkomster:  17500:-

vinst 7890:- plus alla bin och utrustning

jag har dock haft tur och inte förlorat några samhällen. Jag har inte heller bekymmer med varroa eller annat sjukdom.

i nuläget har jag kö på 5 samhällen och planer att utöka.

om man skulle räkna in glädjen jag har fått från bina eller det ökat skörd skulle man behöver lägga till bra många nollor.....

mvh

JOnathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Allt är inte medräknat. Definitivt inte bilkostnaderna.

Tyvärr ä jag inte så duktig på att räkna på allt och ha 100kontrol. Jag tror att mitt liv skulle bli enklare om jag var sådan.

När jag började så sökte jag information om var jag skulle hamna ekonomiskt första året och jag hittade inget.

För ögonblicket är biodlingen en trevlig ny hobby i trädgården. Visst förförs jag av tanken på att ha det som ett deltidsjobb. Men för att lyckas måste man pröva sig fram. Det kommer att bli läropengar både + och -
 ;)

klarre

• Södermanland
Earthangel du fick bra betalt för avläggarna nästa 3000 kronor styck.

ptakaplay

4 st avläggare 11700 ,  2900 kr styck det var bra betalt man kanske ska sälja avläggare

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Ja det är inte bara kupan och bin som kostar
 , bensin , resor , böcker , medlemskap i bi föreningen , spik tråd , hammare , virke ramar, plast  bi bänkar , rök pust , spärr gäller , vax , spännband , frakt , gas burkar , märkpennor , drottning fångst bur , drottningar , foder ,

verktyg , studie besök , tema kväll , färg , penslar , skruvar , telephone samtal , surf abonnemang , man ska kunna vara med på forumet , reklam , etiketer , dator , skrivare , papper , böcker , kläder hanskar , tvättmedel , rengöring av kupor , eventuell vax smältning , rengöring av ramar , hyra av släp , trivelse gåvor till mark ägare ,

grannar , pira , bord , stolar , marknads avgift , diverse verktyg , förvaring , lokal hyra , slunga silar , lokal värme , mixer , borrmaskin , visp , hinkar , tappnings kärl , honungs skrapa , slunga , tvingar , arbets bänk ,

drottnings muff , gjutformar , veke , porto , kuvert , bläck , bokföringsprogram , revisor , skatt ,  moms , kniv , utbildningar , medicin , bi odlaren + bierna , bil , mm , mmm

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

• Gästrikland
För vissa är det kul att köpa in allt möjligt och prova på , man har det som hobby och tycker det är kul med en massa saker , inget fel med det  8)

Sen är det vissa som vill köra enkelt och snålt/minimalt och hålla ner alla kostnader med begagnade och komma undan så billigt som möjligt  ;D 

Så länge man har kul så kan man köra den ena eller den andra eller en blandning av båda .

::) HAVE IT YOUR WAY  ::)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
Earthangel du fick bra betalt för avläggarna nästa 3000 kronor styck.

hej,

javisst fick jag det.. förra året var det ingen som hade samt massa döda samhällen.

det ska tilllägas att avläggarna var fullgoda samhällen med dragbin ägg yngel och 10kg honung...

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
I vårt kooperativ Östgöta Bi EF håller vi på och försöker utforma leasingmöjligheter så att folk kan starta med bin utan att investera i annat än skyddsutrustning, pust och kupkniv. Tror det kan vara ett bra sätt för bl a ungdomar och pensionärer att skaffa sig en extrainkomst. Enligt planen så sköter vi honungshantering, upplärning, lådhämtning (som mjölkbilen ungefär), iordningställande av kupor med samhällen osv.

Men vi är inte riktigt där än. =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

eremit

• Gäst

det bästa ni kan göra är att fixa möjligheter för oss i utanförskapet att börja med biodling-det fins ju folk med mycket tid som skule kunna befrämja biodlingen!

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora

det bästa ni kan göra är att fixa möjligheter för oss i utanförskapet att börja med biodling-det fins ju folk med mycket tid som skule kunna befrämja biodlingen!

Ja, det finns nog många som skulle kunna ta hand om några bisamhällen vid sidan av vad de nu gör. =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Tobbe4u

Hej ivigtut

Du har väl inte börjat med Biodling för att bli Rik på pengar, Biodling är nog den enda Hobbyn som inte får kosta pengar.

Säg att du vore intresserad av ex. Golf, Dykning, Fallskärmshoppning, Fiske, Vandra i Fjällen. Inget av detta är specielt dyrt om du har all utrustning och kunskapen.

Trösta dig med att du har tagit start kostnaderna för en givande och intressant Hobby som du kan ha i många år. Och Glädjen med Världens bästa honung( Din Egen)

vh Tobbe

Edward.

• Gästrikland
Du har väl inte börjat med Biodling för att bli Rik på pengar, Biodling är nog den enda Hobbyn som inte får kosta pengar.  Golf, Dykning, Fallskärmshoppning, Fiske, Vandra i Fjällen.  Världens bästa honung( Din Egen)

Men biodling är en av de hobbies som kan enkel kan ge en positiv avkastning  8)

Även andra hobbies kan generera pengar , men att sälja Världens bästa honung( Din Egen) till grannar , arbets kamrater sprider glädje och nytta till alla  ;D

eremit

• Gäst

Jag har faktiskt sålt den första"skörden"innan jag ens har bina.

Edward.

• Gästrikland
 ;D GRATTIS  ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
Jag ligger plus efter mitt första år som biodlare :) men jag räkna med att gå minus nästa år  >:D

Jag fick en del utrustning från en biodlare som slutade med bin och sedan hjälpte jag till vid städning av en trädgård och ett garage. Då fyllde jag en släp med gammal biodlingsutrustning och samtidigt fick jag betalt för att tömma garaget och köra iväg skräpet. Så efter ett år så har jag inga utgifter med tanke på gratis utrustning och sedan fick jag hjälp av min farbror att vintra in bina.

Nästa år kommer jag att gå en biodlarkurs, skaffa fler bin och uppgradera en del av utrustningen. Det känns skönt att få grundutrustningen för då blir det inte så dyrt att börja med bin.

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ElinorE

• Västergötland
Jag trodde inte att mitt första år skulle kosta så mycket som det gjort. Inköp har hållts på ett minimum men ändå är mina utgifter på 11298kr.
Köpte två fullstora samhällen för 2000kr/st, fick med "allt". Gjort en avläggare med köpt drottning. Köpt en billig slunga. Går kurs. Utnyttjat rabatten från SBR på skydds samt kuppaktet. + lite annat. Efter att honungen är såld ligger jag -5465kr.

Ska nu i vår köpa fler kupor så att jag kan göra avläggare. Känner inget behov utav mer utrustning just nu.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

ivigtut

Vad kul att öppna upp denna tråd igen.
Nu har det gåt en tid och det jag ville visa när jag började tråden var vad olika saker kostade samt för att jag inte hittade något liknade och det kändes lite svår överblickat.

Som tidigare sagt en hobby får kosta och många av oss vill nog inte riktigt se alla kostnader en hobby är förknippad med. Till binas fördel när man har skaffat det nödvendigaste så understiger de lätt många andra hobbyer.
Hade jag köpt allt nytt hade det varit en helt annan prislapp.

Drömmen om att ha bina som en sidoinkomst finns kvar.

ivigtut

Det jag har lärt mig är att set till att jag och den som är med är väl skyddade.
Som nybörjare har man inte koll, oavsett hur försiktig man är.
När någon ny frågar mig om utrustning i dag, så rekommenderar jag overall. Jackor i all ära men de kan krypa längs bena in under jackan. INTE KUL.
Det sista du som nybörjare eller den som är med dig vill är att bli stucken och kanske både bli rädd och sjuk. 

Jesspett

• Småland
    • Daje Gård
Väldigt bra tråd!

Den här typen av info är super för oss som planerar att börja med bin (och annat, skulle gärna ha en tråd om vad det kostar att starta med alla djurslag)

Stort tack!

=D
Kärlek och Respekt

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser