Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har i dag räknat igenom vad mitt första år med bin har kostat. Burr!  (läst 27222 gånger)

christelle

• Blekinge
Jag lär och lyder tacksamt. Kan du länka till den bloggen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dan

• Åland
    • Övriga världen

Gideon i Roslagen

Tack Dan!  Jag skrev ett inlägg och la ut på bloggen! Snälla, ta inte det här som pekpinnar! Men jag vet av egen erfarenhet att det svider när man är för kaxig eller slarvig.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Rökpusten var en av de saker jag inte strök i inköpslistan ovan. Sällan använd, men den är alltid med.

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
Lugn och varsam hantering vid rätt tillfälle är det jag fått lära mej. Om jag tappar en låda bin på backen misstänker jag att det inte hjälper med mindre än en hyfsad skogsbrand för att få binas instinkt att tänka på nåt annan än anfall.
Åtminstone jag försöker jobba så att jag "kollar läget" först, dvs försöker studera binas humör en stund, ser det lugnt ut så öppnar jag, annars väntar jag. Å jag kan få vänta...
Är fullständigt medveten om att bistick kan vara farliga och nåt man ska förebygga och undvika in i det längsta. Men det tar jag med i beräkningen, precis som när jag åker ut med bilen, som inte heller är att leka med i vissa fall.

BrunaBerget

• -
Det här är väldigt intressant, och jag som just påbörjat mitt första biår ska gärna vara med och bidra (hoho) i tråden allteftersom året går. Man får väl ha lite respekt för att man är olika också, som "born and raised" akademiker kan jag inte leva utan böcker om allting, så även om mitt biliv hittills i praktiken bara varit två tillfällen på nybörjarkursen så har jag ändå lagt ut så här mycket pengar:

Nybörjarkurs inklusive Boken om biodling: 1250 kr.
Collin's Beekeepers Bible: 279 kr
The Hive - the story of the honeybee and us: 112 kr
Bokfrakt: 25 kr

christelle

• Blekinge
Vad olika det blir:
Kurs 200:- liten bok=kurshandledning ingår
Bok 325:-
Kursledarna tar inget betalt det är nog därför det är sån skillnad på pris - dom brinner verkligen för detta och vill ha in nya och yngre intresserade.

BrunaBerget

• -
Min kurs kostar då 750 kr, och arrangeras via Studieförbundet Vuxenskolan. Boken om biodling tog de 500 kr för, vilket är lite fult eftersom Biodlarna säljer den för 462 kr, men det är ju skönt att få den direkt i handen och frakten slapp jag ju också.

christelle

• Blekinge
Jag går oxå på Studieförbundet Vuxenkolan och dom "tjänar" inte på boken - den är dyrare på Bolus.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
Här kostar bara kursen 350:- hos vuxenskolan
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
OBS! Priserna gäller endast för medlemmar i SBR när man köper deras böcker.

Skulle bi kursen hållas till marknadsmässiga priser skulle de kosta en bra bit över 5000kr per person

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

BrunaBerget

• -
Skulle bi kursen hållas till marknadsmässiga priser skulle de kosta en bra bit över 5000kr per person

mvh edward  :P

Nåja, ett marknadsmässigt pris är väl ett pris som marknaden är villig att betala. Jag undrar jag hur många deltagare en nybörjarstudiecirkel som kostade 5 000 kr skulle få...  :o Icke desto mindre är jag hemskt glad som kan gå en sådan här kul och trevlig kurs och få ta del av så mycket kunskap och träffa trevliga människor!

Fesoj

• -
2012 hade jag en omsättning på 80000.
Sålde honung för 30000 och avläggare för 10000.
Div inköp o bensin kostade 40000.
Alltså +- 0.
Den klena ekonomin berodde på att jag köpte 15 nya kupor.
2013 ska gå på 15000 plus.
/Josef

Fesoj

• -
Just det ja.
Detta var inte mitt första utan mitt 6e år som biodlare.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
ett marknadsmässigt pris är väl ett pris som marknaden är villig att betala

Eller sälja  ;)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

christelle

• Blekinge
Man behöver ingen elektrisk vaxinläggare om man har en laddare till 12V batteri - konstaterat att det går lika bra att använda batteriladdaren  ;)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Nja, det går, men inte alls lika bra. Men ska man smälta in flera hundra ramar är det definitivt värt att ha 24V. Det är nog en av de mest kostnadseffektiva apparaterna jag köpt till min biodling, bara i år har den sparat mig i storleksordningen 20 timmars arbete mot 12V.

Magnus_Hammargren

• Gäst
Japp P = U*U / R
Det blir kvadraten på det dubbla alltså 4 ggr fortare med 24V än 12V

Neon Knight

• -
Det tar åtta sekunder att smälta dit ett vax med min tolvvoltsladdare. Man kan alltså spara upp till 100*8/60 = 13 minuter på att använda en annan smältare till hundra ramar, förutsatt att den arbetar bokstavligen på nolltid.

Neon Knight

• -
Förutom spänningen är det skillnad i resistans beroende på om man använder rostfri eller förtent tråd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser