Har inhandlat ett stycke renoveringsobjekt. En fältässja i behov av lite kärlek. Tänkte att det kanske kunde finnas lite intresse av att se bilder på hur de ser ut. Så jag tog några medans jag pysslade. Än så länge har jag bara hunnit börja på fläkten (hämtade den igår).
Fläkten var nästan helt fast, vägrade snurra. Efter lite inspektion, insåg jag att det låg en gammal svetselektrod innuti den som spärrade bladen. Efter lite pillande med mehslar och andra don fick jag ur den. Nu snurrade fläkten, men inte helt obehindrat, jag hörde ett skrapande ljud. Efter ytterligare lite inspektion, insåg jag att det var lort, rost, kladd och annat som bladen slog i. Så jag bestämde mig för att plocka isär den.
Monterade ner fläkten från ässjan och rengjorde den med en stålborste och lite olika andra verktyg som låg inom räckvidd. Bilden föreställer en före och efter på det.

Efter rengöringen av utsidan, konstaterade jag att det faktiskt fanns smörjkanaler för fläktaxeln. Men de var så fulla med torkad gegga att det inte fick att få bort. Efter att jag monterat isär, tog jag en skruvmejsel och en hammare och lyckades få ren kanalen, så nu går det att smörja. Ska sätta dit smörjnipplar sedan, för att förhindra att det händer igen.

Såhär såg själva fläkten ut när jag monterat isär den. Tyvärr är bladen nitade, vilket gör det lite svårare att byta bladen. Har insett att man skulle kunna få på lite större blad och två av dem är lite halvdana i skicket. Får se hur det blir med den saken.

Efter jag börjat skrapa lite på ytan på bladen med en stålborste, insåg jag att en av armarna för ett av bladen var av, så bladet glappade. Det kan ha varit det som fick fläkten att "klucka" till ibland. vet inte om det går att svetsa, kanske borrar ur nitarna och sätter på en förstärkning i samma veva.

Så här är layouten på själva fläkten. Hålet i mitten är gängat och till för en stopskruv som ska in i axeln.

Återkommer med mer. Bilder kommer också finnas i större storlek etc i mitt flickr set här:
//www.flickr.com/photos/zewrak/sets/72157625775088354/with/5335833092/