Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskrivning slakt  (läst 4184 gånger)

moppe

Beskrivning slakt
« skrivet: 08 jan-11 kl 08:40 »
Finns det någon bra beskrivning på hur man går tillväga vid slakt av lamm? Skulle vilja ha en film eller några bilder som beskriver detta steg för steg.
Har varit med och slaktat både nötboskap, gris och lamm tidigare men då har det varit någon med med större erfarenhet. Jag känner ju att jag kan detta egenligen men om man bara gör det en gång om året eller så kunde det vara bra med någon form av instruktion att följa.

Magnus73

• Västerbotten
SV: Beskrivning slakt
« Svar #1 skrivet: 08 jan-11 kl 10:11 »
är det slakt du vill ha beskrivning på?? Det är inte styckningen du tänker på?? ifall det är styckningen så är denna sidan bra  http://www.svensktkott.se/lamm_671/

moppe

« Svar #2 skrivet: 08 jan-11 kl 10:22 »
Nej det är själva slakten jag är ute efter.
Dom filmer som du länkar till har jag faktiskt köpt som en cd-skiva. Mycket bara filmer faktiskt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 11:39 »
Hur bedövning och avlivning skall gå till beskrivs i L22.

moppe

« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 15:08 »
Den biten klarar jag utan problem, det jag är ute efter är mer tips och trixs.
Typ hur gör man dom olika momenten och i vilken ordning?

Jag såg en gång en film på engelska där dom gick igenom detta ugefär som man går igenom styckningen som hänvisas till i inlägg 2.
Tyvärr kan jag inte hitta den på nätet igen.

Månskensbonden

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 09 jan-11 kl 15:14 »
Kom precis in efter att ha slaktat de sista lammen från -10.

Skott, avlivning. Placera bultpistolen/slaktmasken straxt bakom öronen om du tänker dig att du drar ett streck rätt över. Rikta den mot nosen, tryck av - HÅLL EMOT! Snabbt som tusan lägger du ifrån dig masken, snittar.

När dödsrycken börjar avta åker flåkniven fram. Du börjar med benen, skär ett snitt runt benet, ca:5cm nedanför klöven. I fram siktar du mot hakan och försöker lägga ett så rakt och fint snitt som möjligt. Där bak siktar du precis nedanför analen.

Bagge - Avlägsna penis och pung genom att lyfta upp penisen för att sedan försiktigt skära loss hela maskineriet hela vägen bak mot analen.

Gör ett rakt snitt från bröstbenet till rumpan. Sedan får du börja jobba dig ned på båda sidorna, försiktigt så inte skinnet tar skada. Ett tips har är att ha en "skithandske" på vänsterhanden och hålla högerhanden ren, med handsken sträcker du skinnet och håller undan ullen.

Så.... Skinnet är halvvägs borta, jag brukar frigöra luft- och matstrupen och knyta ett snöre runt den för att förhindra nedsmutsning av slaktkroppen, frigörningen underlättar urtagningen.. Jag skär även av frambenen i leden.

Nu lyfter jag upp kroppen på galgen och vänder ryggen emot mig, om man vill så frigör man ändtarmen och knyter igen även den, det kallar jag för lyxsotning. Efter det skär jag av svansen, jobbar mig ner ett par dm med kniven och sedan kan man dra av skinnet - tips här är att jobba sida till sida, varannat drag.. Hela vägen ner mot huvudet som jag sedan avlägsnar genom att lägga ett snitt i atlaskotan.

Buköppnare fram, uppifrån och ner (lammet hänger givetvis i bakbenen) samtidigt får man hålla emot tarmpaketet och vommen som gärna vill ut innan kniven har hunnit ner. Jag punkterar sedan mellangärdet på båda sidorna och försöker skära loss det så snyggt som möjligt. Sedan får händerna jobba runt innanmätet. När allt verkar löst går jag upp mot bäckenhålan och går runt med kniven - jag draaar försiktigt ut urinblåsan och snittar bakom den. Efter det lossar jag allt uppifrån och ner för att en stund senare stjälpa ner det i skottkärran som är placerad under slaktkroppen.
 Lever och hjärta tas tillvara på.
Slutligen skär jag upp bröstkorgen för att tömma på ev. blod, sågar av bakbenen mellan hälsenan och klöven och sist så putsar jag skinnet.

Hoppas det var till någon hjälp.

Om du skulle råka ha hål på urinblåsan eller gallblåsan, torka det utsatta området med ättikssprit 12%.

Lycka till  :)

« Senast ändrad: 09 jan-11 kl 15:17 av Lime »
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.

moppe

« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 18:09 »
Tack för en bra beskrivning, lite bilder till den så hade det varit en jättebra handledning.
Jag slaktade en bagge i lördags och det funkade väl hyfsat med tanke på att jag är lite ovan.

Jag fundera dock på en sak, inne i talgen i slaktkropen fanns det ganska riklligt med små röda prickar och även några grågröna klumpar som såg lite mysko ut.
Även i fettet i närheten av ändtarmen satt det några liknande körtlar/klumpar.
Vad kan detta vara? Att det finns några körtlar på vissa ställen vet jag men dessa var med oregelbundet placerade. Kan det vara något fel?

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 18:16 »
De röda prickarna är förmodligen avskurna blodkärl som har gått igenom just där och de grå/gröna klumparna är körtlar . Om de haft blå-blåsvart färg eller varit väldigt oformliga i konturerna så kan man misstänka någon sjukdom , men är de jämna och fina och håller färgen som beskrivs så är de ok .

Här finns en bra beskrivning om själva avlivningen och hur den bör göras detta oavsett om djuret ska nödslaktas pga sjukdom eller slaktas för att tas om hand till mat .
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo10_3.pdf
« Senast ändrad: 10 jan-11 kl 18:44 av esten »

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 12 jan-11 kl 05:03 »
Det har ar absolut ett amne nagon driftig hemmaslaktare och en kunnig videograf skulle kunna gora en bra bok/DVD-film om. Tank om man kunde fa en DVD med handledning som visar exakt allt man gor, i vilken ordning, beskriver verktygen och knepen samt hur man tar tillvara pa exakt sa mycket det bara gar av kroppen. Jag tror att manga skulle kunna tanka sig att lagga nagra hundralappar pa en sadan film!

Eller kanske ordna kurser?

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 12 jan-11 kl 12:42 »
När du öppnar upp hälsenorna på bakbenen för att kunna hissa upp djuret så kan man samtidigt göra hål "uppåt" benet och sätta dit cykelpump eller för den delen (lyx) slang från luftkompressor. Då blåser man in luft mellan skinnet och köttet vilket gör att det i princip lossnar av sig självt. Undvik att skära loss skinnen - dra hellre (så får du också upp värmen) så undviker du skador om du ska behålla det.

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #10 skrivet: 12 jan-11 kl 18:02 »
Mycket bra slaktbeskrivning!
Med en sådan handledning bör alla klara av slakten.
Sedan är det bara frågan om man gör det själv, eller om man ber en annan person.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser