vad ska ni odla i år?

Startat av Lilla Zoo, 05 Jan-11 kl 18:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

saradenrara

Citat från: MickeMård skrivet 05 Jan-11 kl 18:15
Jordärtskocka är ett som är säkert :). Sen kanske det blir vitlök (om det inte är för sent). Antagligen squash och lite kryddor. Är en riktig nybörjare.


Här är en nybörjare med, vill gärna veta hur det har gått för dig senare, tänkte ge mig på squash och kryddor med  :)

Lycka till!
Samarbete och lösningsfokus!

Jonas från Backfors

I år blir det nog morötter i mängder, potatis, röd lök, gul lök, mangold, rovor,  broccoli, olika sallat, massor med kryddor och jordärtskockor. Sen såklart bär i form av , jordgubbar, svarta/röda vinbär och krusbär.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Gronavagen

Idag planterade jag dom första fröerna.......gnuggar händerna.  ;D

MickeMård

Citat från: saradenrara skrivet 06 Jan-11 kl 14:32

Här är en nybörjare med, vill gärna veta hur det har gått för dig senare, tänkte ge mig på squash och kryddor med  :)

Lycka till!

Squash är typ det bästa man kan odla enligt mig. Hade två plantor förra året och fick nästan mer än vad jag orkade äta. Får se om det går lika bra när jag ska sköta dem själv :)

Jag tror även skarpt på jordärtskocka. Även kirskål är grymt men det behöver man inte odla. Det bara finns.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

MickeMård

Citat från: Grönavågen skrivet 06 Jan-11 kl 20:38
Idag planterade jag dom första fröerna.......gnuggar händerna.  ;D

Vad är det för fröer? Vill också börja....
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

christelle

Citat från: Grönavågen skrivet 06 Jan-11 kl 20:38
Idag planterade jag dom första fröerna.......gnuggar händerna.  ;D

Vad för fröer?  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gronavagen

Citat från: MickeMård skrivet 06 Jan-11 kl 20:52
Även kirskål är grymt men det behöver man inte odla. Det bara finns.
Det roliga är att våra förfäder planterade in kirskål i sverige, för den var så tacksam.......

Lövåsen

Ja detta ska vi odla i år LÄNGTAR  :O)

Potatis .. Olika sorter. Om maken hittar blå congo så blir det självklart den oxå
Palsternacka
Morötter av olika färger och sorter.
Kålrabbi   Mumms...
Kålrot
Vitkål (Nytt för i år)
Lök  (gul lök, röd, schalotten, purjo, vitlök, salladslök mm)
Mangold
Jordärtskockor (Sitter ju redan i jorden )
Örter av flera slag (Skaffa in en del som dött och lite nytt)
TOMATER av olika slag (Hela växthuset fullt av extremt gooooda sorter.. Min favorit är Green grape.. <3
Paprika av olika smaker
Gurka av olika sorter Färska och för innläggning
Rödbetor; vitbetor, cirkelbetor, jätte beta, gulbeta.
Räddisor av olika sorter.
Sallader av olika sorter.
Bönor
Ärtor
squash
och pummpor
Och lite chilli på toppen

Gronavagen

Planterat jordmandel, ramslök och prärielök. Utöver det satte jag basilika, persilja,koriander och rädisor. Rädisorna kan jag skörda innan det är dags för februaris fröer i den bänken.

MickeMård

Då kanske man ska sätta rädisor då!

Är väldigt tacksam för kirskålen. Har massor i frysen, mums.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Soshila

Citat från: MickeMård skrivet 06 Jan-11 kl 21:15
Är väldigt tacksam för kirskålen. Har massor i frysen, mums.
Tänka sig, ett ogräs som jag nästan är ledsen att jag inte har!

JBF

Citat från: Soshila skrivet 06 Jan-11 kl 21:23
Tänka sig, ett ogräs som jag nästan är ledsen att jag inte har!
Soshila, här kan du få ett ton kirskål, eller två om du är riktigt snäll! Här finns de nämligen överallt!!  :'( :'( :'(
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gronavagen

Citat från: JBF skrivet 06 Jan-11 kl 21:26
Soshila, här kan du få ett ton kirskål, eller två om du är riktigt snäll! Här finns de nämligen överallt!!  :'( :'( :'(
Hahahhaahahha! jag förstår dig. Vägrar att ta emot plantor från trädgårdar med kirskål.....

JBF

Citat från: Grönavågen skrivet 06 Jan-11 kl 21:37
Hahahhaahahha! jag förstår dig. Vägrar att ta emot plantor från trädgårdar med kirskål.....
Jag förstår dig. Jag skyller mitt avsvalnade trädgårdsintresse på detta  >:D-ska otyg. Det konstiga var att jag inte såg någon kirskål alls när vi var här och tittade på gården första gången.. Hu jag kunde missa detta? Den finns precis all over the place. Svärmor ville ta med sig lite till Norrland, men jag vägrade ge henne.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gronavagen

Citat från: JBF skrivet 06 Jan-11 kl 21:40
Jag förstår dig. Jag skyller mitt avsvalnade trädgårdsintresse på detta  >:D-ska otyg. Det konstiga var att jag inte såg någon kirskål alls när vi var här och tittade på gården första gången.. Hu jag kunde missa detta? Den finns precis all over the place. Svärmor ville ta med sig lite till Norrland, men jag vägrade ge henne.

Köp kaniner, de äter det där otyget.

Soshila

Citat från: JBF skrivet 06 Jan-11 kl 21:26
Soshila, här kan du få ett ton kirskål, eller två om du är riktigt snäll! Här finns de nämligen överallt!!  :'( :'( :'(
Då kommer jag och plockar till våren! ;)

Soshila

Mums!

För att återgå till ämnet så ska jag inte odla så mycket bladgrönsaker, de plockar jag i naturen.
Däremot blir det mycket ärtor, bönor, rotfrukter, lök och sqush av olika slag.
Tomater och chili beroende på om det blir nåt växthus fixat eller inte. Eller förresten, i år var jag klok nog att köpa frön till en tomatsort som ska funka bra i kruka, så tomater ska det väl kunna bli i vilket fall.
Örter och kryddor så mycket som får plats.
Med mera... beroende på vad jag får plats med.

Ulric Eriksson

Jag skall odla kärs, kvickrot, åkertistel och brännässlor.

Humleblomster

Citat från: Ulric skrivet 07 Jan-11 kl 08:21
Jag skall odla kärs, kvickrot, åkertistel och brännässlor.

Några tomater, gurkor och chilis i växthuset borde vi väl kunna åstadkomma. Men ogräslandet kanske ska få vila i år ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Singoalla

Mitt första odlingsår och det ska bli så spännande! Odlinglotten vi övertagit är helt igenvuxen så jag ska försöka att inte planera för mycket, jag vet inte hur mycket jag orkar och hinner rensa upp innan det är planteringsdags.
Men det är svårt att hålla igen när man läser frökataloger....
Potatis ska odlas iaf. Vitlök är redan i jorden, det enda vi hann med i höstas. Mangold vill jag gärna odla, och olika sorters lök. Kanske brytbönor. Några smultronplantor såg jag bland allt ogräs, hoppas de överlever vintern!
På balkongen blir det tomater, chili och massa kryddor.


Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

253 Gäster, 1 användare
siggeliten