Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad ska ni odla i år?  (läst 26009 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
vad ska ni odla i år?
« skrivet: 05 jan-11 kl 18:12 »
Hallå alla odlarvänner!!
Vad ska ni odla i år?
Själv ska jag prova några nya tomat sorter, rotpersilja en sak jag inte odlat förr.Har nån här odlat den och iså fall var den god?
Lök och purjolök, squash, gurkor och sallad blir det med.
Sen blir det en hel del blommor med.
Mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: vad ska ni odla i år?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 18:15 »
Jordärtskocka är ett som är säkert :). Sen kanske det blir vitlök (om det inte är för sent). Antagligen squash och lite kryddor. Är en riktig nybörjare.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 18:31 »
Som vanligt är kryddorna viktiga. Mängder med basilika, dill, persilja, dansk körvel, kinesisk bladmynta mm.Till detta kommer alla sorters rotfrukter och extra mycket tomater som ska in i mitt nya bättre begagnade bågväxthus. Andra basvaror är chili, paprika,mangold, sockerärter,squash, pumpa, gurka, lök av alla de slag och sallad och då främst sparrissallad som är fantastisk, både blad och rot är jättefina. Jag glömde ju bönorna, ack så viktiga. Kanske borde skrivit vad jag inte ska så och sätta. :) Något nytt jag vill prova är haverrot och även svartrot som jag odlat för många år sedan. De perenna växter man har är alltid lika kul. Piplöken som kommer tidigt på våren, helt fantastisk och glädjen när citronmeliss, mynta, timjan och fjolårspersiljan träder fram. Jag känner att den här texten har en euforisk glädje och längtan till Mars.

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 18:40 »
Som förstagångs odlare på egna ben  ;D ( odlat mycket med mina föräldrar och farmor för ca 15 år sen ) så jag ska prova att odla purjo, morötter, squash, jordgubbar kanske potatis, bönor och vitkål också, olika kökskryddor. Får jag upp växthuset i tid så blir det även tomater , gurka och gurka. Men vi får se hittar jag fler grönsaker som funkar här så kanske jag provar lite mer  :)
Längtar, planerar och drömmer <3

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 18:51 »
Om jag hittar mig ett längtanstorp, och hittar det i tid:

Mandelpotäter, rödbetor, morötter.. och så ska jag peta ner lök och vitlök.
En handfull kryddor, och nåt sött rött bär av nåt slag (har inte riktigt bestämt vilket ännu).

Och antagligen kan jag inte låta bli att odla en och annan växt att färga ull/garn med, utöver de ätbara sakerna.

melongurka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 18:57 »
Vi måste hålla tummarna för att LottaLuvins torpdröm blir sann. Hus och odlingsdrömmar kan skada ett hjärta. ;)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 19:16 »
Vi måste hålla tummarna för att LottaLuvins torpdröm blir sann. Hus och odlingsdrömmar kan skada ett hjärta. ;)

:-*

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 19:29 »
Om jag hittar mig ett längtanstorp, och hittar det i tid:

Mandelpotäter, rödbetor, morötter.. och så ska jag peta ner lök och vitlök.
En handfull kryddor, och nåt sött rött bär av nåt slag (har inte riktigt bestämt vilket ännu).

Och antagligen kan jag inte låta bli att odla en och annan växt att färga ull/garn med, utöver de ätbara sakerna.

Du får jättegärna dela torp med mig tills du hittat ditt eget ! Jag skulle bli jätteglad om jag fick lite hjälp här ibland , då och då . Gäller er andra också , det finns plats här att odla på .

Jag ska odla kål av olika slag , broccoli , bryssel , blom , vit spets + kålrot .
Rödbetor , palsternackor , morötter lök , dill persilja + rotselleri .
Potatis tillsammans med bondbönor , kanske kålrabbi med rödbetorna .
Vax , bryt och buskbönor , gurka och tomater på friland och i växthus .

Rädisor och sallad där de får plats , lite spenat och mangold .

Jordärtsskockor och massor av frukt och bär .

The Game

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 19:33 »
Morötter har jag gett upp med..Dom blir helt missbildade vet inte vad jag gör för fel..=/
Men palsternackorna gick bra  i år..
För att jag inte ska få storhetsvansinne som jag brukar få så ska jag hålla mig till sallad,bondbönor till mormor,och försöka göra ett sparrisland..
Inge mer potatis har fortforande en 800 kg kvar..urk..

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 20:01 »
markim sår du om dina morötter, eller så du dom på plats, jag brukar så dom på plats inga problem men förra året sådde jag för grodda morötter och dom blev sne och böjda jätte konstiga.. man ska så direkt på plats ..  kanske det var samma för dig..

jag ska så kryddor  basilika, salvia, citronmellis , tomat, gurka, paprika, popcornmajs, morot, kålrot, lök, potatis och massor med blommor bla pionvallo.. säkert nåt mer också.. brukar ha svårt att hejdamig..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 jan-11 kl 20:08 »
Hej alla! Här är ytterligare en nybörjare!

Jag ska odla potatis, morötter, palsternacka, polkabetor, grönkål, broccoli, gul lök, vitlök, purjolök, tomater, chili, paprika, gurka, jordärtskocka, persiljerot, kålrot, fänkål och massor av kryddor.
Jag slår på stort och hoppas att jag hinner med allt ;D

Lycka till med odlingarna i år! :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 05 jan-11 kl 20:09 »
Morötter ska tydligen bli superbra i det landet där jag ska odla, så jag tänkte köra hårt på rotfrukter och rödbetor och sånt! Ska även ha spenat, det har jag bra erfarenheter av. Kryddväxter (ska bygga ett litet växthus för dom), squash, jordgubbar, hallon- och vinbär finns det redan färdigsatt, plocksallat, lök, ärtskidor, kanske prova blomkål eller brocolli =).
//Lina

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 jan-11 kl 20:34 »
som vanligt lök,ärtor,rädisor,sallat,dill,persilja,morötter mm till hushållet..

sen skall det odlas jordärtskockor och om jag får till en viltåker så blir det havre,ärtor och betor fodermärgkål mm

sen skall det odlas sticklingar till kaninföda...
Fjäderfän och kaniner

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #13 skrivet: 05 jan-11 kl 20:39 »
Massor!

Förköpte mig lite på impecta. :-[

Ramslök, prärielök, aubergine, mangomelon, jordmandel, spiskummin, bockhornsklöver, svampgurka,bärmålla,trädkål och spagettipumpa är några av nykomlingarna i landet i år. Nu gäller det att jag får arrendera mark av grannen.....

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 05 jan-11 kl 20:43 »
Har precis skickat iväg årets fröbeställningar till Impecta - gula och röda tomater, gul och mörgrön squash, vit- och rödstammad mangold, gula och violetta störbönor med mera - helt underbart med olika färger i plockkorgen och på matbordet. Ska som nytt i år prova sötpeppar som är i olika färger. Och sedan purjo och gul och röd lök, Asterix och Maria potatis med bondbönor emellan, och kryddor av många sorter.  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jan lindgren

« Svar #15 skrivet: 05 jan-11 kl 21:06 »
Hej!
Jag äter inte grönsaker så jag ska inte så något. Jag ska däremot göra lite bäddar för odling av tranbär, sätta en massa blåbärsbuskar, sätta ett femtiotal vinbärssticklingar till en självplocksodling, föröka upp lite hjortron och förhoppningsvis hitta några intressanta buskar och träd ute i Europa. Sedan kommer förstås alla prydnadsväxter.
MVH
Jan

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 06 jan-11 kl 00:53 »
Det som redan är på gång är vitlök (den ligger under nästan en meter djupt snötäcke) och så smultronen som i somras spred sig som en löpeld på min upphöjda infiltrationsbädd.  :D Även nässlor i mängd kommer att komma upp oavsett om jag vill det eller inte, men jag ska försöka ta tillvara dom istället för att rensa och slänga.  ::)

Ett eller ett par äppelträd ska planteras och så ska jag försöka hitta aronia-buskar.

Om jag får tag på småplantor så ska jag försöka ge mig på att anlägga ett sparris-land.
I bäddarna blir det potatis, morötter, rödbetor, palsternacka och sockerärtor.

Jag ska göra ett par kompostrika djupbäddar där jag ska odla zucchini. Jag äter massor med zucchini, så jag hoppas att jag kan få till många såna.  :)

Utöver detta hoppas jag att jag ska kunna odla en hel drös med kryddor och om jag får till växthuset så blir det tomater och chili oxå.

Jösses... hoppas jag inte får nåt jobb som tar upp en massa tid i sommar...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 06 jan-11 kl 01:06 »
Om dina nässlor blir för stora för att ätas eller mer än ni klarar så prova att röta som man gör med lin och spinn till garn .
De gamla nätteldukarna var gjorda av nässlor .

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 06 jan-11 kl 01:21 »
Om dina nässlor blir för stora för att ätas eller mer än ni klarar så prova att röta som man gör med lin och spinn till garn .
De gamla nätteldukarna var gjorda av nässlor .

Mja, riktigt så alternativ är jag inte... ;) Jag har sett nätteldukar, och det är liksom inget jag har nån användning av i min vardag. ;)

Och dom stora knippena ska jag torka till hönsen.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 06 jan-11 kl 08:48 »
Jag plockar också nässlor i början till god soppa, sen blir et hönsmat av det. För någon brist på nässlor har jag inte  :D.
Det verkar som ni har samma tro om oändligt med tid som jag själv lider av, det blev mycket fröer från impecta.
Jag får nog utöka mitt grönsaksland om allt ska få plats, och sen är det om tiden räcker till för att allt ska bli så där bra som jag vill.
lycka till med det kommande odlingsåret / Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser