Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjällko,Fjällnära,SKB  (läst 4106 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Fjällko,Fjällnära,SKB
« skrivet: 29 jun-06 kl 18:58 »
VI fattade tycke för fjällnära kor när vi besökte Skansen för några år sedan. Jag kontaktade dem sedan för att få veta mer om dessa kor och blev hänvisad till någon kontakt som var ansvarig för avel med fjällkor och fjällnära. Och denna människa påstod då att det inte var någon skillnad på fjällkor och fjällnära - trots att det finns information om att så är fallet.  >:(

Fjällnära Fjällkor kalllas de Fjällkor som härstammar från besättningar där man av olika skäl önskat behålla den mer ursprungliga typen av Fjällko. De tillhör alltså fjällkorasen men är oblandade och mindre förädlade än övriga fjällkorasen.

De fjällnära fjällkorna är ingen egen ras, vilket bör betonas!
Men hanteras som en egen grupp inom Fjällrasen, med ett eget Avelsprogram. De fjällnära korna hålls i en grupp för sig och blandas inte med övriga delen av fjällkorasen.
Däremot får de fjälllnära tjurarna användas i övriga fjällko rasen.

Fjällkor hör till gruppen SKB.
Vill du titta på Fjälltjurar på sv.avels hemsida ska du då titta på SKB sedan bland Fjälltjurar.
(De som är märkta F är bidragsberättigade Fjälltjurar.)
Sv.avel har de frysta Fjällnära tjurarna men ingenlista eller bild på någon tror jag..har inte haft förut i alla fall  :-\

Fjällavels egen hemsida är ett tips också  :)
http://www.fjallko.se/

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 16 okt-06 kl 23:18 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
LovisMamma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser