Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpkärra  (läst 30612 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Släpkärra
« skrivet: 03 jan-11 kl 00:50 »
Vinterdäck till släpkärra.

Jag vill ha det men maken o broren har ingen lust att hjälpa mig.  :(
Ska det vara såå krångligt att köpa vinterdäck?

Har kollat blocket efter däck men gubben säger att det är så krångligt att hitta däck till släpet, någonting om konstiga Mercedesfäljar och konstiga mått. Å brorsan säger att vi behöver inte släpet på vintern.

OK. men jag behöver halm till getterna har snart inget strö kvar har snålat som en tok på de 10 balarna jag har lyckts skaffa för gubben inte ville köpa balar alls. Å nu måste jag ha nytt. Å jag vill kunna fixa ved om vi hittar något tillsalu erbjudande.

Vad ska jag göra? Ringa Mekonomen å be han komma och gräva fram släpet under snön och köra till verkstan å bytta till vinterdäck eller? Blir väl dyrare än att köpa på blocket.

Släpet är ett gammalt bensinuthyrningssläp med en tusenkilos axel på annars bara 700 kg släp.

Hjälp!
« Senast ändrad: 03 jan-11 kl 00:57 av getalina »

tinna.m

• Skåne
SV: Släpkärra
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 01:01 »
Vet du vad det är för fälgar samt däckdimension -står på, så kan du nog hitta på Blocket. Oftast billigare än att byta däcken på fälgarna. Annars kostar det inte så mycket att hyra släp 2-3 timmar, så kan ni ha er egen till sommaren :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

getalina

• Halland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 01:14 »
åh vilken gubbe det är olika från släp till släp å hålen i mitten det är inte som på en bil säger han och påstår att det inte står något på fälj eller däck  :(

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 01:38 »
Ja, hyr ett släp istället getalina. Så blir det kanske fart på honom? Eller ta dig ut själv och titta vad det står för dimensioner på däcken som sitter på idag. Om du har tur så är det kanske mud and snow-däck?!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 08:51 »
Kontrollera däcken först som javill säger, det är kanske redan M+S-däck?

Sen borde Mekonomen eller en däckfirma kunna hjälpa dig med rätt fälgar, kanske bara på reg-nummer?

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 11:54 »
Skit i vinterdäck det går lika bra att köra med sommardäck,bara man kör med förstånd.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 03 jan-11 kl 11:59 »
Släpvagnar med 5-bultade fälgar brukar som regel ha samma bultmönster och centrumhål som Mercedes, Ford Scorpio m fl. Men det är inte säkert att gamla bilfälgar passar ändå eftersom inpressningsdjupet (avståndet mellan ett tänkt plan genom däckets centrum och anliggningsytan mellan fälg och hjulnav) är olika. Jag har varit med om att man har försökt sätta dit gamla Mercedesfälgar på en släpvagn med påföljd att däcken kom för långt in och skrapade emot hjulhusen. Men de passade utmärkt på naven! Detta problem skulle dock kunna gå att lösa om man tillverkar ett tjockt mellanlägg (spacer) mellan fälg och hjulnav, och skaffar längre hjulbultar.

Om det är fyrbultade fälgar så är bultmönstret vanligtvis - men inte alltid - detsamma som på gamla bakhjulsdrivna Opel (Kadett, Ascona, Rekord från 60-70-talet). Även där kan det bli problem med inpressningsdjupet men de smalaste av de Opelfälgar som förekommer (4" breda) brukar gå att använda. De undantag jag känner till från den där regeln är dels finska "Muuli" släpvagnar och dels en del moderna obromsade s k EU-släp.

Det finns alltid en dimensionsmärkning instansad någonstans på fälgen, men den är finstilt och ofta svårläst pga rost och tjocka lager färg. Märkningen kan se ut som t ex 5 J x 14 H -38
Det betyder då att fälgens bredd är 5" , diametern 14", H står för att den har s k hump för att man ska kunna använda slanglösa däck på den, och 38 är inpressningsdjupet i mm. Dock är det inte alla fälgtillverkare som anger inpressningsdjupet.

Är det någotsånär bra vinterföre och man kör på småvägar utan större risk för poliskontroller så är det ju ändå inte så noga med att ha vinterdäck på släpvagnen. Åtminstone om man har en tung dragbil med bra däck som kan hålla emot om man får ett kast på släpvagnen.

getalina

• Halland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 18:17 »
Tack Torbjörn.  :D

Har visat gubben å han sa förvånat att

- Det var väldigt va han var påläst.

Men sen kom en hel utläggning till varför det inte gick. Antagligen vill han inte.  :( 

Kärran står översnöad och bilen jag ska övningsköra med står oxå översnöad och på sock på ena hjulet och utan ström.
Å han skyller på allt. Blir less.  :-\

Hemma så hade farsan aldrig låtit det gå så långt han hade plogat med traktorn och skött om alla grejer men det var han det. Att vara gift med en gammal fd. lastbilschaufför som jämt kört skrotiga bilar å inte gjorde ett smack på fritiden var väl inte det bästa giftet för att bo på landet. Skulle gift mig med en bonne i stället.

Jag ger upp. Får väl ta höbalarna på ryggen i stället.

knodden.

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 18:23 »
du kan ju alltid fråga hö/halmförsäljarna vad de tar för hemleverans.

getalina

• Halland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-11 kl 18:40 »
Vi köpte hö/ halmen i Grevie och vi bor i Hishultstrakten tror inte de gör hemleverans. Svårt hitta vem som har vad när man har flyttat.

http://www.annonskartan.se/Laholm/Hishult/hitta_Halm_inom_50_km

http://www.annonskartan.se/Markaryd/hitta_Halm_inom_50_km

OK: inte i närheten. Å nu skiter han i det säger han, å vägrar hämta någon halm alls. Va ska jag ge till djuren? Tur att jag och pågen tvingade honom att fylla hela släpet med hö när vi hämtade det.
Han tyckte bara det var besvärligt att lasta och tycke att det räckte efter att vi fått på några balar. Medans pågen tryckte ner så många det bara gick så vi skulle ha över vintern.

Nä jag får fortsätta å leta å höra om det finns någon som levererar. Men när vår väg är helt oplogad så.... fy fn för denna vinter. Å lata vresiga gubbar. >:(

melongurka

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-11 kl 18:47 »
Blir ledsen att höra  detta. Det handlar ju inte om släpet utan om "gubben". Hade jag bott närmare hade vi löst detta. Håller på dig, hoppas det löser sig.

getalina

• Halland
« Svar #11 skrivet: 03 jan-11 kl 22:02 »
Efter mycket böl o bröl och oväsen så verkar det som om det ordnar sig.

Pågen frågade vad det var som var så svårt med däcksbyte o då förklarade gubben och jag visade vad Torbjörn skrivit och det slutade med att i morgon ska de gå ut och läsa på fälgarna och sedan ska pågen lägga pengar så snålgubben inte kan säga något om kostnader. Å jag ska få kolla efter begagnade däck/fälg på Blocket.

Men det var inte utan att gubben gjorde en lång utläggning om att köra fast här ute å inte kunna vända och bilen skulle slira och att det inte var plogat å............. Men det köpte inte pågen.

- Bara backa in i garaget med kärran å lyft upp balarna ovanpå där de andra ligger så behöver du inte vända o krångla.

Ja så då gick det visst.

Å vad jag blir trött. Stackars pågen ska behöva träda i mitt ställe nu när mitt tålamod har trutit. Orkar inte argumentera in absurdum nu på vintern.

Å ni behöver inte ringa på annonsen om cykelkärran jag står som 2:a i kön.  ;)

Aqualize

« Svar #12 skrivet: 03 jan-11 kl 22:09 »
Bra att det verkar lösa sig.
Är det du som lagar maten i hushållet? Hota med att först ska djuren få mat, sen han! ;)

getalina

• Halland
« Svar #13 skrivet: 03 jan-11 kl 22:16 »
Ja det hjälper ju inte för han var 30 år å jag 17 år när vi blev i hop å då hade han redan lärt sig att laga mat så han överlevde.

Å sen lärde jag han att laga köttfärslimpa m.m. så han klarar sig nog.
Å hota med sex strejk lär nog inte hjälpa det heller.

Men TV:en................ >:D  nu är det ishockey hihi...............

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jan-11 kl 22:18 »
Inte lätt att vara getalina, läser jag!  ;)
(kan du inte annonsera ut gubben? bytes mot hemkörd halm)

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 03 jan-11 kl 22:19 »
 ;D  Där sa du något.  ;)

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 04 jan-11 kl 12:57 »
Neg man du har . . .

Skit i vinterdäck det går lika bra att köra med sommardäck,bara man kör med förstånd.
Å OM du vill ha vinterdäck så kan du få av mig. Bara att höra av sig. Finns nog en hel del.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

melongurka

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 04 jan-11 kl 18:29 »
Kom ihåg att annonsera ut honom under skänkes. ;)

getalina

• Halland
« Svar #18 skrivet: 04 jan-11 kl 19:27 »
Neg man du har . . .
  Å OM du vill ha vinterdäck så kan du få av mig. Bara att höra av sig. Finns nog en hel del.

Å du är en riktig sötnos du.  :-*

Får se när det utlovade undersökningen av däcksnummer händer..........skulle varit i dag.............lever på hoppet.

getalina

• Halland
« Svar #19 skrivet: 04 jan-11 kl 19:28 »
Kom ihåg att annonsera ut honom under skänkes. ;)

;D Ja det är nog bäst så de inte kan reklamera han.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser