Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAK och bolån  (läst 3370 gånger)

Alma

• Västergötland
JAK och bolån
« skrivet: 01 jan-11 kl 11:11 »
Har läst lite om bolån hos JAK men förstår inte riktigt. Är det bara låneinsatsen på 6 % man behöver  ha cash till eller är det handpenning sedan utöver det?
/Alma
Jag ska lära mig allt!

Alma

• Västergötland
SV: JAK och bolån
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 19:37 »
Puttar lite, någon härinne borde väl ha lån hos JAK?
Jag ska lära mig allt!

Linamarie

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-11 kl 21:04 »
Jag är medlem hos Jak men har inga lån där. jag har inte uppfattat att man kan ta såpass stora lån som ett bolån. Pengarna som ska lånas ut måste ju finnas i medlemmarnas sparande. Och dina egna sparpoäng/eftersparande. Däremot skulle det nog funka att låna till kontantinsatsen eller kanske topplånet hos Jak, hör med dem!

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 21:23 »
Du kan låna upp till 750 000 kr utan tidigare sparande tror jag. Stor summa nu, eftersom räntan är låg. Den kommer att minska.

6 % i låneinsats är till för att bygga upp föreningen JAK:s egna kapital. Vad du ev. behöver betala i handpenning till husägaren är en sak mellan honom och dig.

Dräng

• -
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 12:20 »
Hm, kan det vara en idé att låna under 100.000:- av JAK för kontantinsatsen hos en vanlig bank? Tyvärr är det för dyrt att låna av JAK, men om jag kan komma ut på landet ett par år tidigare genom att låna kontantinsatsen hos JAK kan det kanske vara värt det... Vill inte ha blancolån från vanlig bank (det går väl dessutom inte att göra så längre)...

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 12:25 »
Vad är det för skillnad att ha ett blancolån i en vanlig bank eller hos JAK ? Betalar man inte så lär kraven vara desamma...  :)

Dräng

• -
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 12:36 »
Haha ja, jag tänkte att det blir billigare att låna hos JAK. Dessutom betalar man ingen ränta. (Jag vet att man betalar avgifter, men jag tycker att räntan är ett jävla påhitt.) Och så måste man ha en kontantinsats för att få ett bolån hos en bank. Jag vill kunna flytta snabbare och om att ta ett lån för kontantinsats hos JAK gör att jag kan flytta några år tidigare så kan det vara värt det... Om du förstår hur jag menar? Jag tror nämligen att min månadskostnad blir lägre ute på landet...

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 14:29 »
Jo, jag förstår hur du menar..Men jag är inte säker på att bankerna är  lika förstående. Banken där du tar bolånet tittar ju på din totala skuldsättning, så det blir ju inte direkt att dom 'missar' att du tagit ett lån på 100 000 i en annan bank för att ha till 'kontantinsatsen'. Vitsen med kontantinsats är ju att det ska vara pengar man har sparat ihop.

Jak-banken å sin sida ska bekosta ditt boende med ett lån som dom inte har säkerhet för. Hade jag varit bankman där så hade svaret blivit, - Ja, låna gärna här, men då till alltihop. Som det blir nu försöker du ju plocka russin ur två kakor..

Sen är jag tveksam till att det du sparar på att ha 100 000 på ett annat ställe , skulle göra att du kommer ut på landet flera år tidigare..?

Dräng

• -
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 15:08 »
Jo, det är klart. Man får helt enkelt inte ett break om man inte föds in till det. Bara att spara spara och spara som gäller. Svårt bara när man inte kan spara trots att man inte konsumerar någonting onödigt.

Jag menade att jag kan komma ut på landet och få en lägre månadskostnad snabbare om jag får låna hela summan än om jag måste spara ihop kanske 100.000:- Just nu har jag nämligen en hundring eller så på sparkontot. Det kommer ta ett tag att spara 100 lax menar jag.

Fordson

« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 15:34 »
Jag vet inte vad du menar Dräng "komma ut på landet" men om det är en gård eller liknade som önskas finns det nog inga genvägar för oss som inte föds in i ett arv eller dylikt.
Det tog mig 9 år att ta mig från en lägenhet i stan till gården vi nu bor på. Hårt (och smart) arbete med "ögat på bollen" är det som gäller!

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser