Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utfodra kaniner förutan pellets?  (läst 11004 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Hur utfodra kaniner förutan pellets?
« skrivet: 31 dec-10 kl 18:00 »
Jag frägade om detta på Norska kaninforumet, men jag tror bara det är én person där förutom jag som er interesserad av detta.. Men experterna är ju här!  ;D

Jag skulle vilja utfodra mina kaniner bara med foder jag själv odlat eller funnit i skog och mark.

Hur gör ni? Vilka gräsarter och baljväxter brukar ni i ängen?
Ger ni också spannmål? Havre, solrosfrön?

Vilka grönsaker och annat?

Tackar för svar och ursäkta min elendiga svenska  :-[
« Senast ändrad: 31 dec-10 kl 18:04 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

esten

• -
SV: Hur utfodra kaniner förutan pellets?
« Svar #1 skrivet: 31 dec-10 kl 18:08 »
titta in i tråden om konstruktiva tråden om att blamnda eget kraftfoder ( eller nåt liknande ) där finns massor att hämta .

Annars är väl det mesta i gräs bra även klöverarter . Men man bör lära sig lite om giftiga växter så man inte plockar de av misstag .

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-10 kl 18:27 »
 Jag har plockat till denna vinter äppelblad, maskrosor, kirskål, rönnbär och rönnkvistar, brännäslor, mjölkört, daggkåpor och lite äppelskivor.

Det tar slut ganska snabbt jag tyckte jag hade mycket men det är redan slut :)

Nu får mina kaniner äta rönnkvistar, grankvistar och enkvistar. De gillar de faktiskt.

Torkade alla blad och bär och frukter såklart :)

Ger även hel havre blandat med lite rabfor (eller vad det heter)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-10 kl 18:34 »
Jag planerar att nästa säsong plocka och torka mycket mer kvistar med löv, äpple, rönn, asp, ask, hallon osv som vi har mycket av. Bäst att göra det när de är som bäst, på försommaren.

Stora fina maskrosblad, groblad, svartkämpar, persilja osv går också bra att torka. Kan tänka mig att det mesta går att torka, bara man kan hantera det på något sätt. Jag vet att jag tycker det är lite jobbigt när buketterna blir små/korta. Det är lättare att bunta och torka större saker.

Ska nog montera torklinor i trapphustaket som är ett outnyttjat utrymme där det inte är så soligt.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 dec-10 kl 23:41 »
Hur gör ni? Vilka gräsarter och baljväxter brukar ni i ängen?
Ger ni också spannmål? Havre, solrosfrön?

Gammal vall med massor av ogräs, spannmål samt granris. Potatisskal och andra lämpliga grönsaker, om det finns.

I handboken finns en bra text om kaninfoder.

http://handbok.alternativ.nu/Djur/Kaniner/Foder

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-11 kl 01:02 »
Varför torkar kvistar?

Jag tar med mig nu när jag tar hundpromenader, sälg och gran är favisar, även tall funkar okej. Samla julgranar till kaniner!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 jan-11 kl 01:53 »
Mina äter ett bra hösilage med höga värden + lite potatis o grönsaker vi får över . Nån gång lite havre om det är riktigt kallt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-11 kl 09:14 »
jag ger fri tillgång på hö.. sen får de hel havre,hel korn.. morötter,äpple,granris, sälg,tallris,rönn,blåbärsris,äpplegrenar,jordärtskockor, sommartid så får de även maskrosblad samt rötter,rallarros(mjölkört),tomma ärtskidor,diverse gräs..
dessutom ger jag potatisskal,kålrotsskal och liknande från hushållet i begränsade mängder..även torkat bröd och knäckebröd ibland..

Var noga med att introducera nya saker i små mängder i en övergångsperiod..
Fjäderfän och kaniner

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-11 kl 11:16 »
Varför torkar kvistar?
Så att de kan äta löven. Det jag har samlat i år kommer från slyröjning och beskärning. De torra kvistarna använder jag som tändved till kaminen sen.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 01 jan-11 kl 12:40 »
Varför torkar kvistar?

Jag tar med mig nu när jag tar hundpromenader, sälg och gran är favisar, även tall funkar okej. Samla julgranar till kaniner!

Januschka

Jag gjorde det förut men nu ger jag färska, att torka för att hamla är ju bra (tror det heter hamla)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jan-11 kl 12:41 »
visst heter det hamla..  perfekt sätt att samla vinterföda om man har en tom ladugård att hänga grenarna i...
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 01 jan-11 kl 17:32 »
Kan du odla lusern vore det ju utmärkt att ha det blandat med ängshö =).

Men vad du kan odla och samla beror ju på vars du bor =).

Där jag bor finns det tillexempel inte kirskål... Däremot växer daggkåpan på ängarna. Nästa sommar ska jag samla in följande växter: Brännnässlor, rölleka, mjölkört, hallon- jordgubbs- och vinbärsblad, torkade rönnbär, maskrosor, med mera.

Om du bor vid kusten kan du ju samla in alger och ge det istället för kommersiella mineraler. Men kolla upp standard-näringsvärdet, jag har kollat upp sk "ishavsalger" och dom har inte optimala proportioner av A, D och E för kaniner.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 01 jan-11 kl 18:47 »
Takk for svar  :)

Jag har tenkt på at odla lusern. Jag vet inte om det går här, men jag skal maila Lantbruksrådgivningen och fråga om nån har provat och om det gikk.
Om det inte går, er rödklöver ok istället?

Jag torkar sälgkvister och blåbär med blad m.m. på låven. Här finnes också grön blåbärlyng och rösslyng hela året.
Vi har nu Timotei-äng, men vil blanda inn t.ex lusern om det går.

Handboken var fin, men jag undrar lite på den slickstenen med mineraler. Det er "fy" her i Norge. Dessutom finnes den inte i skogen..? ;)
Men alger kan jag samla! Här finnes flera typer, men jag har inte studerat vilka efter at jag slutat skolan.. Skal gå til havet och kolla vilka jag finner en dag  :)

Jag har altså gräs, träder m.m. Mina kaniner får nu 1/4 dl fårpellets pr kg vuxen kanin. Vi har inte kaninpellets med riktig protein/växttrådinnhald her i Norge. At shippa pellets från utlandet blir fel, derfor ger jag fårpellets nu (heller inte riktig protein/växttrådinnhald). Men målet er at inte ge pellets!  ;D Jag måste dock veta at dom får dom vitaminerna och mineralerna dom behöver.
« Senast ändrad: 01 jan-11 kl 18:51 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 01 jan-11 kl 20:11 »
Varför har du fått för dej att kaniner behöver pellets alls? Lika lite som några andra djur behöver det .
Ett bra hö täcker deras behov men är höt dåligt ja då får man ju kompensera med tex lusern för protein .
Har du analys på höt så ser du ju själv vad det innehåller .
Mina kaniner lever som mina hästar enbart på hö förutom något gott i bland på vintern .
På vår -sommar-höst går dom i stor skogshage o käkar vad dom vill .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 02 jan-11 kl 16:34 »
Jag har drabbats av förlamning hos mina avelsdjur och ungar en sommar, det är en bristsjukdom. Eftersom höet utgör ca 90% av kaninernas diet så kan det gå riktigt illa om det är så att det är för lite av något/några mineraler i det. Och man får ingen mineralanalys när man skickar in för analys (vanligtvis). Dom djur jag lyckades rädda räddade jag genom att ge extra mineraler i vattnet.
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 02 jan-11 kl 16:39 »
Jo man får begära en fullständig analys själv på höt .

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 02 jan-11 kl 16:47 »
Jo, det går ju att göra, men då ska man ha möjlighet att förvara ett stort parti hö. Jag köper 2 balar i taget och det kan komma från olika skördar, det blir hiskeligt dyrt att analysera varje bal.
//Lina

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 02 jan-11 kl 16:54 »
Varför har du fått för dej att kaniner behöver pellets alls? Lika lite som några andra djur behöver det .
Ett bra hö täcker deras behov men är höt dåligt ja då får man ju kompensera med tex lusern för protein .
Har du analys på höt så ser du ju själv vad det innehåller .
Mina kaniner lever som mina hästar enbart på hö förutom något gott i bland på vintern .
På vår -sommar-höst går dom i stor skogshage o käkar vad dom vill .
Vad producerar dina kaniner? Ungar? Ull? Växer dom själva?
Sällskapskaniner kan klara sig bra på fint hö, men om man vill få någon sorts resultat på det hela behövs oftast någon form av tillskott (behöver självklart inte vara just pellets).
 Något gott bara då och då försöker jag undvika eftersom kaninernas magar är känsliga för foderväxlingar.
                         Mvh
                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 02 jan-11 kl 17:00 »
Just nu har jag bara utställningskaniner (hermelin, en dvärgras). För att hålla en tävlingskanin i form måste man använda kraftfoder, det går helt enkelt inte att få tag i ett nog bra hö för att dom ska kunna hålla muskelmassan på det. Jag ska försöka gå över till en lusernbaserad egen blandning istället, jag gillar egentligen inte att ge pellets, det finns inga som är nog bra i mina ögon.

När honorna ska ha kull och ungarna ska växa till behövs det också kraftfoder, annars blir dom inget att ha och kan i värsta fall drabbas av bristsjukdomar.

Till våren ska jag börja leta efter avelsdjur i rasen Alaska, som jag ska ha till både utställning och kött.

Jag håller med om att färdigvuxna sällskapskaniner kan klara sig finfint på ett bra hö, dom har ju en tendens att bli feta oavsett vilket kraftfoder dom får.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: 02 jan-11 kl 20:38 »
Ja, man har ju hela tiden hört at om sommaren går djuren på bete och får i seg vad dom behöver.
När man torkar graset forlorar det viktiga näringsämnen och man måste då gje djuren vitamin/mineraltilskott (+ kraftfoder om det behövs).

Pellets är (burde iaf. vara) tilsatt riktiga mängder vitaminer och mineraler så det blir enklare at utfodra om man inte har kunskap om va djuren egentligen behöver...

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 2 användare
Asger, AnnaMaria Stålnacke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser