Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kallt vatten värmer!  (läst 3562 gånger)

karsan

• Södermanland
Kallt vatten värmer!
« skrivet: 30 dec-10 kl 03:46 »
Ja, kallt vatten kan värma, eller åtminstone kapa de värsta köldtopparna i hönshuset.

Jag kollade just upp vad jag hade lite vagt för mig innan.
Somliga kanske kommer ihåg från skolfysiken att en kalori är den värmemängd åtgår för att värme ett gram vatten en grad   Men för att smälta ett gram is krävs 80 kalorier (79,42 om man ska vara exakt)  Motsvarande värmemängder avges när vatten kallnar och fryser. Frysande vatten avger alltså lika mycket värme som samma mängd vatten som kallnar från 80 grader till noll - fast 'frysvärmen'  kommer när det är minusgrader.

En dunk vatten eller ett samling plastflaskor med vatten avger alltså en hel del värme när det fryser till is. När det var -18 ute var det -5 på termometern i mitt lilla hönshus, just med hjälp av kallvatten i flaskor och dunkar och då sitter termometern på ett ställe som är kallare än där hönser sitter.

När vattnet har fryst måste man förstås smälta det igen. För mig funkar det att lägga vattenflaskorna på elementen inne till nästa dag - har ett tiotal flaskor som får bytas om. Vid vattenskålen har jag dock ett par dunkar med varmvatten från kranen som sätts ut på morgonen. Då brukar dricksvattnet hålla sig hela dagen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kallt vatten värmer!
« Svar #1 skrivet: 30 dec-10 kl 10:59 »
Men varför inte ha en liten värmelampa istället?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LasseDalom

• -
« Svar #2 skrivet: 30 dec-10 kl 11:25 »
Det kan man, men med plastflaskor som man värmer med ett värmeöverskott inomhus som ej kan tas till vara (typ pannrum) så får man på detta sättet gratisvärme på ett enkelt sätt. Alla har heller inte el i sina hönshus eller så vill man värna miljön och minimera elanvändningen.

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 30 dec-10 kl 11:30 »
eller så vill man värna miljön

Vedeldning = spär på koldioxidutsläppen = dåligt för globala uppvärmningen = positivt...?

(Normalt räknar man biobränslen som koldioxidneutrala, dvs. de bidrar inte till växthuseffekten. Men vid dålig förbränning släpps metan ut, och metan är en växthusgas vars effekt per kg är 20 gånger större än effekten av koldioxid. )
« Senast ändrad: 31 dec-10 kl 01:13 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 dec-10 kl 12:25 »
Vedeldning = koldioxidneutralt.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 30 dec-10 kl 13:09 »
Kallt vatten värmer när det fryser!

Men man kanske skall slänga bort isklumpen och ta nytt vatten från brunnen, istället för att tina upp vattnet igen. Is kyler när det tinar!

Det gäller bara att man använder en bra spann som inte spricker när det fryser i den. Annars kan det bli dyrt och allt annat än koldioxidneutralt.

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 30 dec-10 kl 20:43 »
Citat från: sɹǝpuɐ
Men man kanske skall slänga bort isklumpen och ta nytt vatten från brunnen, istället för att tina upp vattnet igen. Is kyler när det tinar!

Precis, men om man har överskottsvärme någonstans i huset man inte riktigt kan utnyttja. Jag har det i två "skrubbar" därifrån golvvärmen går ut i huset. Så kan man tina dem där. Gör varken till är ifrån i värmesynpunkt.

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 dec-10 kl 23:46 »
Ja, för min del är grejen just att jag inte har el i hönshuset.  Värmen i folkhuset, och varmvattnet också förstås, går på bergvärme, så den värmen är rätt energieffektiv. Frysta flaskor kan som sagt tina på värmeelementen hos mig. Alldeles säkert stjäl de värme, men det är inte så att det märks någon skillnad inomhus.

Rätt joxigt att tömma flaskor på is.  För att tömma ut isen  behövs en annan typ behållare [tänker] - hink med lock då, bra lock som inte går upp vad än hönsen gör. Och så tömmer man isklumpen i trädgården och kan bygga en hel vägg av isklumpar om vinterns ska fortsätta så här. Kan bli intressant.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 dec-10 kl 23:54 »
Ja, för min del är grejen just att jag inte har el i hönshuset.  Värmen i folkhuset, och varmvattnet också förstås, går på bergvärme, så den värmen är rätt energieffektiv. Frysta flaskor kan som sagt tina på värmeelementen hos mig. Alldeles säkert stjäl de värme, men det är inte så att det märks någon skillnad inomhus.

Rätt joxigt att tömma flaskor på is.  För att tömma ut isen  behövs en annan typ behållare [tänker] - hink med lock då, bra lock som inte går upp vad än hönsen gör. Och så tömmer man isklumpen i trädgården och kan bygga en hel vägg av isklumpar om vinterns ska fortsätta så här. Kan bli intressant.

is lyckta i skapade glädjen  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 5 användare
Tone Lind, Ylvalifalk, ärt, imlo, mattiasj

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser