Skaffa en termometer och lägg den där du tror att det är störst risk att det skall frysa. Om det börjar närma sig nollan där, eller om du vet att det skall komma en köldknäpp, så kan det vara bra att öppna kranen lite. Lite mer än bara dropp. Jag har en termometer med trådlös givare, så jag kan se hur kallt det är i källaren utan att gå ner där. Mycket praktiskt. Clas Ohlson mfl säljer sådana.
Du kan skotta upp snö mot grunden för att isolera utåt. Det hjälper en del. Och skotta över brunnslock och andra lock som sticker upp.
Förra året frös mitt avlopp i köket. Det var kallt, men ingen snö. Och jag hade haft lite kallt vatten rinnande en tid. Troligen kylde det kalla vattnet ner avloppet så att det sedan inte behövdes så mycket för att det skulle frysa. Så det kan vara bra att spola på rejält ibland också.
Jag löste det genom att koka upp vatten och trä ner en slang i avloppet som värmde bort isproppen. Sedan hade jag en hävert som tog ut vattnet ur avloppet, till badrummet, så att det inte rann över.