Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysta rör  (läst 26895 gånger)

Tacitus

• Ångermanland
SV: Frysta rör
« Svar #20 skrivet: 24 dec-10 kl 11:01 »
Det bästa för att tina tycker jag är om man monterar isär ledningarna och går in med ånga under tryck - då är det ingen risk att man eldar upp huset när varma rör går igenom väggar eller sunkiga kupévärmare som har sett sina bästa dagar står utan tillsyn.

Ångpanna brukar finnas att hyra på ställen där man hyr ut maskiner.

När sedan rören är tinade så hade jag försökt att isolera rören ordentligt och lagt invändig värmekabel, invändig värmekabel ger ju värmetillskottet precis där det behövs som bäst - istället för 2000 watt elvärme bredvid rörledningen så kan man lägga 70 watt elvärme inuti ledningen.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 24 dec-10 kl 11:45 »
nu har vattnet frösit hos mig med.. det har klarat 18minus i flera dagar men när det endast är 16minus då fryser skiten... skumt.. men va fan de tinar väl om några timmar...
Fjäderfän och kaniner

signe

« Svar #22 skrivet: 25 dec-10 kl 10:08 »
Inte ovanligt att vattenledningar fryser när de går längs yttervägg och speciellt där det finns skåp framför så att rumsvärmen inte når fram. Att hålla köksskåpen öppna på natten är ett bra tips. Att låta kranar stå och droppa är lite farligt då avloppet kan frysa. Bättre är att spola ordentligt då och då i stället. Hårtorken kan vara ett bra verktyg om man vet var ledningen  frusit och om man kan öppna upp så att man kan sätta in den i en öppning och låta den stå och blåsa.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 25 dec-10 kl 10:44 »
nu har det tinat!!!ett element och en kupévärmare har fått jobba...
Fjäderfän och kaniner

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #24 skrivet: 25 dec-10 kl 11:05 »
Missade att ha vattnet rinnande inatt, så det frös. Kollade vattenpumpen. Om det gick att föra runt fläktvingarna på motorn. Det gick inte... Jag har vattenpumpen inslagen i ett gammalt kasserat duntäcke, men det räckte inte inatt när vattnet inte rann.

Jag kokade upp ett par grytor vatten (har saftgrytan stående full med vatten för säkerhets skull) och lade en kökshandduk på pumphuset, och hällde sakta på varmt vatten. Kökshandduken gör att det ligger kvar lite längre.

Efter ca 4 liter varmt vatten lossnade det. Och jag kunde slå på pumpen igen. Allt fungerar igen. Pust!!!

Hoppas bara att pumpen inte tog för mycket stryk.  :-X

Jag har pump och rör i ett hörn i källaren. Skall bygga in hörnet i en isolerad låda och sätta in ett litet elektriskt element som frostvakt där. Real soon now...  ::)

Johan B

« Svar #25 skrivet: 25 dec-10 kl 12:18 »
Jag har många gånger tänkt på samma sak, att göra en liten koja åt vattenpumpen under huset.

Tänkte på att använda träfiberskivor av 25 mm's tjocklek, samt värma med billampor. Man kan välja från 5 till 60 W om jag inte minns fel. Lägger man dessutom 2 lampor i parallel koppling får man en säkrare lösning än med en falerande lampa.

Med Julhälsningar, Johan

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #26 skrivet: 25 dec-10 kl 22:30 »
En ännu bättre lösning på att hålla en "vattenpumpskoja" varm är att montera en frostvakt - dvs en mycket liten elradiator på kanske 100 W med termostat fast inställd på några plusgrader. Då slipper man att värmen eldar för kråkorna när det redan är mer än tillräckligt varmt därinne.
Tänk på att pumpmotorn också ger några hundra W värme ifrån sig när den går, kojan får inte vara så välisolerad att det blir otrevligt varmt om pumpen går mycket.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #27 skrivet: 25 dec-10 kl 22:39 »
Japp. Här är ett exempel på en sådan frostvakt:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149083470

_ingemar_

« Svar #28 skrivet: 25 dec-10 kl 23:23 »
till er som har frusna rör eller riskerar att vatten rör/slangar fryser se till att efter denna vinter isolera/skaffa värme kabel för att slippa dessa problem nästa vinter  ::)
jag läser på lite olika forum å varje vinter så fryser det vatten rör/slangar  (:)   ;)

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 25 dec-10 kl 23:25 »
till er som har frusna rör eller riskerar att vatten rör/slangar fryser se till att efter denna vinter isolera/skaffa värme kabel för att slippa dessa problem nästa vinter  ::)
jag läser på lite olika forum å varje vinter så fryser det vatten rör/slangar  (:)   ;)
rätt men det finns ett problem ned värme kabel att den kan skava hål invändigt det har ja tyvär vare ute för och där med få gräva upp och lägga i ny ledning.

_ingemar_

« Svar #30 skrivet: 25 dec-10 kl 23:39 »
vad jag har sett så finns det värmekabel man kan trä i befintliga rör , dock vet jag inte va de måste ha för inner diameter  :-[

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 26 dec-10 kl 00:14 »
Vi har värmekabel runt alla rör o det är toppen!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 26 dec-10 kl 00:21 »
Har själv med fördel lagt invändig värmekabel i 22 mm kopparrör, så 25 mm plaströr borde inte vara några som helst problem.

Invändig värmekabel som är utvändigt kompletterad med cellplast eller annan rörisolering som inte suger åt sig fukt är en väl gjord investering som håller rören ofrysta när tempen kryper ner på -30.

Som sagt var så är ju det alternativet det i särklass bästa vad gäller energiförbrukningen, då kan du hålla igång 10 meter rör i -25 med sådär 70 watt som knappt räcker till en gammaldags glödlampa ens en gång till skillnad om det ska användas tillskottsvärme i utrymmet runt rören - då förslår inte 70 watt utan då blir det till att köra på det tiodubbla  :-X.

The Game

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 dec-10 kl 17:03 »
Go kväll gott folk..
Nu är vattnet tillbaka..skummt.Men skönt att kunna gå på toa iallafall..
Mormor slängde ur sig.
- Du kan få låna min potta..
Den du..
Till sommaren om jag inte får några kryp eller annat helvete i hönshuset ska jag försöka prioritera mitt eget hus den här ggn..
Jag har nu mera Bonniers stora gör det själv bok..
Det här ska nog gå bra..heh..
=)
/majsan

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 27 dec-10 kl 20:24 »
Värmekabel och rörisolering till folket !
Det är nästan så man blir religiös så skönt det är med dessa påfund när tempen ute kryper ner under -20  ;D

signe

« Svar #35 skrivet: 29 dec-10 kl 16:25 »
Men om man förlitar sig på värmekabel och sedan blir det strömavbrott några dagar....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 29 dec-10 kl 19:44 »
Men om man förlitar sig på värmekabel och sedan blir det strömavbrott några dagar....
Då har man förmodligen inte heller något vatten under strömavbrottet. Om man ordnar reservkraft för vattenpumpen så räcker den säkerligen till även för värmekabeln.
Till saken hör ju att långvariga strömavbrott oftast uppträder när det är runt nollgradigt och faller tung blötsnö, och i sådant väder är det ingen större risk att vattenledningarna fryser.

ersam

• -
« Svar #37 skrivet: 30 dec-10 kl 11:18 »
Dessutom har dom väl lagstiftat mot strömavbrott längre än 24 timmar!  (:)

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 30 dec-10 kl 11:39 »
Dessutom har dom väl lagstiftat mot strömavbrott längre än 24 timmar!  (:)
att man få ersättning ja. :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #39 skrivet: 30 dec-10 kl 11:58 »
Det eländiga är ju att det inte hjälper oavsett vilken isolering man har, om man inte har ett flöde och det är kallt där rören går.

Om det är minusgrader och man inte spolar vattnet, så kommer det att frysa.

De enda(?) lösningarna är att:

* isolera utrymmet där rören går, så att det aldrig blir minusgrader.
* tillföra värme i rören eller i utrymmet där rören går.
* låta vattnet rinna när det är frysrisk.

Jag kommer att göra lite av allesammans.

Bygga en isolerad låda runt pumpen och det mesta av rören.
Sätta in en elektriskt frostvakt där.
Låta vattnet rinna en aning när det är extra kallt.

Ett intressant knep skulle kunna vara ett luftrör ner i jorden. Att dra ett långt plaströr någon meter ner i backen så att luften värms upp till 5-6 plusgrader, även om det är många minusgrader ute. Det skulle kunna användas för att hålla utrymmet med rör och pump frostfritt. Skulle även kunna användas för att ordna med bättre svalförvaring sommartid i källaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser