Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fläderblom  (läst 7525 gånger)

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
fläderblom
« skrivet: 27 jun-06 kl 18:50 »
kollade på recept på fläderblomssaft
2kg socker .. skall det vara i
det låter mycket
kan man ta i något annat istället?
hur blir det
någon som testat ? :)
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:fläderblom
« Svar #1 skrivet: 27 jun-06 kl 19:18 »
kollade på recept på fläderblomssaft
2kg socker .. skall det vara i
det låter mycket
kan man ta i något annat istället?
hur blir det
någon som testat ? :)

Det är väldigt mycket socker det ja. Du kan använda fruktsocker istället då behöver du knappt halva mängden, fruktsocker är dubbel så sött som vanligt socker. Flädern är ju ganska söt i sig själv. Man får prova sig fram.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 20:06 »
Tänk bara på att sockret oftast inte bara ska till för smaken utan också konserverar. Många flaskor saft och fina sylter har möglar för mig för att jag snålat med sockret. Men man kan ju frysa eller använda konserveringsmedel om man vill minska sockermängden. Eller äta upp fort.

Däremot undrar jag hur man använder honung i sylt och saft. Socker är ju rätt dyrt och honung skulle jag ju, teoretiskt, kunna producera själv.

Nu ska jag kolla till min saftmaja som stått på hela dagen med ett rabarberexperiment.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #3 skrivet: 29 jun-06 kl 07:57 »
Huruvida det är mycket är ju svårt att säga när du inte skriver hur mycket det är av de andra ingredienserna.

Jag kollade precis ett recept och där skulle man ha 2 liter socker till 30 blommor och 1,5 liter vattten (citron ska det också var  i men kommer inte ihåg hur mycket).

Det står även att det är kortare hållbarhet för fläderblomssaft (antagligen för att man inte kokar upp den) och att man kan frysa den sen skopa upp skedvis så mycket man behöver.

Men som sagt och som tydligen måste sägas ofta: socker är inte bara ett sötningsmedel utan även ett konserveringsmedel.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jun-06 kl 13:47 »
Däremot undrar jag hur man använder honung i sylt och saft. Socker är ju rätt dyrt och honung skulle jag ju, teoretiskt, kunna producera själv.

Det kostar ju att hålla bina, så honungen du hämtar från den egna bigården har kostat dig en del slant. Jag kan inte presentera några siffror, men jag har svårt att tro att det skulle bli billigare att söta med honung än med socker.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Grimhild

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jul-06 kl 10:27 »
Tycker också att det är fasligt mycket socker i saften :o. Jag brukar dock vara snål med sockret. I senaste omgången blev det snålare än vanligt, då sockertillgången i skafferiet var dålig... Så det återstår väl att se om det är drickbart, och hur länge saften står sig :).

Det funkar alltså bra att frysa in saften? Någon som har provat?
« Senast ändrad: 01 jul-06 kl 10:28 av Grimhild »

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jul-06 kl 21:55 »
Jag brukar bara koka saft i mindre mängd, just för att undvika att många liter kanske möglar bort för mig, och har aldrig provat att frysa saften.

En bekant frös saften i iskubspåsar. En "isbit" var lagom saft till ett glas. Det funkade bra, saften smakade inte fel på något vis, men det blev lite tråkigt att vänta på att saften skulle tina. Inget för personer som vill rusa in i köket och häva i sig ett glas på stört...  ;)

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

princess

• kvinna med 4 döttrar i ett litet torp!
« Svar #7 skrivet: 02 jul-06 kl 00:49 »
hej!
jag har gjort saft med fläderblommor och socker och citron som står och drar....
sen frös jag in den i plastburkar med lock.
Lagom små för att förbrukas snabbt.
Det gick jätte bra.
kanin uppfödare!
har även getter,åsbo höns,dv. kochin,ankor,katter och hundar!

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 19 maj-07 kl 14:55 »
Med fläderblom kan man också smaksätta äpplegelé och göra fläderchampagne (kort hållbarhet). (Det sista har jag inte testat än.) Dessutom kan man doppa fläderblommorna i pannkakssmet och fritera dem. Servera med kanelsocker och jordgubbar - raffinerat!

Man kan visst frysa in fläderblommor, men jag har ingen plats och har torkat en hel del. Vin kan man också göra (det tar vi nästa år). Finns det flera tips?

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 19 maj-07 kl 21:20 »
Glömde att jag har testat ett recept på fläderblomsbröd. Man pillar loss blommorna och river lite citronskal och blandar ner det i ljust matbröd (eller varför inte vetebröd). Doftar och smakar ljuvligt.

februaribarn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 maj-07 kl 14:09 »
det där med brödet låter ju spännande! måste testas! snart är flädern i blom här.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 07 jun-07 kl 23:26 »
Om man fryser in flädersaften i små satser så har jag läst att man kan halvera sockret. Jag har inte testat själv med fläder, men jag har gjort en sats lättsockrad syrénsaft och frusit in.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Eveliwa

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 jun-07 kl 21:57 »
häll i lite honung & kalaset kan börja ;)

Bissa

« Svar #13 skrivet: 20 jun-07 kl 00:09 »
Jag brukar frysa in saften i pet flaskor + att jag har ett kryddmått natriumbensoat i saften.

Marieberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jun-07 kl 13:43 »
Om man fryser in flädersaften i små satser så har jag läst att man kan halvera sockret. Jag har inte testat själv med fläder, men jag har gjort en sats lättsockrad syrénsaft och frusit in.

Jovisst, sockret har i saften en konserverande funktion. Att spara på sockret & frysa in saften i stället borde funka väldigt bra. Jag rekommenderar dock inte "light-versionen" om saften ska lagras på traditionsenligt vis.

vixol

• Finland
« Svar #15 skrivet: 16 jul-07 kl 00:53 »
Tråden kanske inte är så aktuell längre, men min erfarenhet är att det framförallt är citronen som är viktig för smaken på flädersaft. Utran rejält med citron smakar hela saften lite...beskt heter det kanske.
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 16 jul-07 kl 11:11 »
Tråden kanske inte är så aktuell längre, men min erfarenhet är att det framförallt är citronen som är viktig för smaken på flädersaft. Utran rejält med citron smakar hela saften lite...beskt heter det kanske.

Absolut! Första omgången i år blev det för mycket flädersmak på. jag fick hälla i pressad citron i efterhand. Men andra omgången blev perfekt!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

gråkråka

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 16 jul-07 kl 14:20 »
Jag körde med både citron och lime. Plus att jag tog mindre socker och frös in saften. Har funkat alldeles utmärkt!
Pga sockret så blir saften inte stenhårt frusen, utan lite mjuk, så det är bara att ta en sked då och då när man blir sugen. Funkar ju dessutom som isbit samtidigt. Alltså färdigkyld saft på nolltid  :D
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Tania S

« Svar #18 skrivet: 21 jul-07 kl 20:57 »
hej!
angående sockret....
Jag brukar göra fläderblomssaft på
2kg socker och 3 liter vatten (plus fläderblommor, cironsaft, citronsyra). Jag häller sockerlag på blommorna, sedan får saften stå svalt 4-7 dagar, sedan silar jag av och värmer den igen. Försöker få den till 70 C under 20 minuter, sedan in i varma flaskor och förvarar svalt (matkällare).
Så jag har minskat på sockret (jämfört med alla recept jag har sett) genom att värma saften 2 gånger-nåt slags pateurisering-- har inte haft problem med mögel ännu.
Men det kanske påverkar smaken/nyttigheten om man värmer 2 gånger....
Saften blir god iallafall, och bra smak utan att vara allt för sött liksom.
Tania
« Senast ändrad: 21 jul-07 kl 20:58 av Tania S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser