Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer  (läst 167985 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: Bra att veta om bilbatterier och andra blyackumulatorer
« Svar #120 skrivet: 06 jan-22 kl 23:31 »
Om man tillför laddström till ett blybatteri som redan är fulladdat, så går energin från laddaren dels åt till att sönderdela vattnet i elektrolyten till knallgas, och dels blir den till värme.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #121 skrivet: 25 jun-22 kl 16:02 »
Kan man lita på batteriprovare som testar utan att belasta som dom moderna gör?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #122 skrivet: 25 jun-22 kl 16:26 »
Det beror på vad det är för slags batteriprovare. Det finns många små provare med en LCD-display som provar batteriet genom att pulsa en last mycket kortvarigt, det behövs alltså inget stort och effekttåligt belastningsmotstånd, och som utifrån spänningsfallet då lasten pulsas beräknar motsvarande kapacitet. Jag har sett några sådana (billigt krafs från Ebay) som fungerade bra så länge de höll.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #123 skrivet: 26 jun-22 kl 00:24 »
Fantastiskt att ni kan svara på allt Torbjörn. Har mycket att göra med batterier genom min solsellsanläggning och gamla bilar. Alltid svårt att bedöma batterier  :embarrassed2:

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #124 skrivet: 15 jul-24 kl 10:59 »
Mitt batteri till gräsklipparen är dött efter att tändningen stått på en längre tid.

Går det att rädda?

Det är ca 3 V när jag mäter mellan polerna med multimeter.

När jag laddat med laddaren enligt bild i ca 15 min så är det 12 volt men går ner ganska snabbt.
Livet suger

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #125 skrivet: 15 jul-24 kl 11:02 »
Mitt batteri till gräsklipparen är dött efter att tändningen stått på en längre tid.

Går det att rädda?

Det är ca 3 V när jag mäter mellan polerna med multimeter.

När jag laddat med laddaren enligt bild i ca 15 min så är det 12 volt men går ner ganska snabbt.
Låt det stå på laddning över natten och de vad som händer.
Det är möjligt att det vaknar, men var förberedd på att tjöpa nytt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #126 skrivet: 15 jul-24 kl 13:31 »
Prova att släppa det mot golvet från ca: 10 CM. Ifall det är något skräp mellan plattorna.
Ladda sedan med en transformatorladdare och se om det blir någon skillnad.
Med sådan laddare ka du chocka batteriet med att max en sekund växla plus och minus dvs. koppla plus och minus fel några gånger snabt så inte släktingen utlöser.
Torbjörn hör väl av sig.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #127 skrivet: 15 jul-24 kl 23:58 »
Har ett blybatteri blivit så djupurladdat, så ska man ha rätt mycket tur om det ska gå att rädda.

"Skräp mellan plattorna" som går att skaka bort förekommer inte på någorlunda moderna batterier, om ett sådant får kortslutning i en cell brukar det bero på att plattorna har svällt pga sulfatering och tryckt sönder separatorerna så det blir kortslutning. Eller möjligen att det har bildats s k dendriter (blykristaller) i separatorerna som orsakar kortslutning.

Åkgräsklipparbatterier får sällan någon vidare livslängd, eftersom sådana fordon oftast inte har någon laddningsregulator alls utan bara en likriktare. Man ska ha tur om den ström som tas ur batteriet (samt självurladdningen) går någorlunda jämnt med den laddström som tillförs, oftast blir det så att batteriet antingen förstörs av överladdning, eller också får det aldrig chans att bli fulladdat och förstörs av sulfatering istället.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #128 skrivet: 16 jul-24 kl 00:22 »
Alltid utförliga svar av dig Torbjörn. Tack.
Men för kanske 30 år sedan räddade jag ett batteri genom att växelvis felkoppla.
Numera brukar jag innan vintern ladda mina batterier med en transformatorladdare och "ge dem en omgång".

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #129 skrivet: 16 jul-24 kl 08:40 »
Det där med att rädda batterier genom diverse chocker verkar fungera betydligt sämre på moderna batterier. Jag tror att det beror på just att allt blir så tight i batterierna nu för tiden. Har lagt ned en del tid på att försöka rädda Optimabatterier (de är både dyra och bra då de fungerar), men har misslyckats varje gång. De har kompaktare byggsätt än ett vanligt med raka plattor.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #130 skrivet: 16 jul-24 kl 09:21 »
Optima och andra blybatterier med "runda" celler och hoplindade plattor har alltid varit känsliga. Redan för över 30 år sedan hade man klart för sig att sådana batterier var hopplöst skadade och aldrig gick att få ordning på, om de en gång hade råkat bli djupurladdade. Och det även om de inte hade stått särskilt länge utan man upptäckte det och satte batteriet på laddning inom några timmar.
Deras starka sida är att lämna en högre startström kortvarigt än ett vanligt blybatteri med samma mått och vikt. Men de tycker inte om att belastas långvarigt med låg ström, ett Optimabatteri dras ur mycket fortare än ett vanligt blybatteri med samma kapacitet om man t ex har glömt en innerbelysning tänd eller har ett fordon som drar en aning "tjuvström".

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #131 skrivet: 16 jul-24 kl 10:10 »
Efter 12 timmars laddning höll det 13,17 volt igår kväll. I morse lite drygt 12.

Jag får kolla igen när jag kommer hem. Kanske går det att använda.
Livet suger

Skogsvilde

• -
« Svar #132 skrivet: 16 jul-24 kl 11:34 »
Efter 12 timmars laddning höll det 13,17 volt igår kväll. I morse lite drygt 12.

Då är det döende.
Tyvärr.
Biltema har mindre batterier med mer tjong i.
Det man behöver göra är att tillverka en låda så dom står hyffsat stabilt i utrymmet.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #133 skrivet: 16 jul-24 kl 12:08 »
Det man behöver göra är att tillverka en låda så dom står hyffsat stabilt i utrymmet.

Är det ok med trä eller är det för brännbart?
Livet suger

Skogsvilde

• -
« Svar #134 skrivet: 16 jul-24 kl 12:56 »
Är det ok med trä eller är det för brännbart?

Trä funkar hur bra som helst.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #135 skrivet: 16 jul-24 kl 20:49 »
Redan för över 30 år sedan hade man klart för sig att sådana batterier var hopplöst skadade och aldrig gick att få ordning på, om de en gång hade råkat bli djupurladdade. Och det även om de inte hade stått särskilt länge utan man upptäckte det och satte batteriet på laddning inom några timmar.

Det är synd att man (jag) inte uppdaterar sin kunskap kontinuerligt inom alla relevanta områden.

Tycker det är konstigt att bilar och andra maskiner som har blybatterier saknar urladdningsskydd.

Snart så kommer det både tåliga och energitäta batterier som inte bygger på otrevliga tungmetaller eller grundämnen som finns i så liten mängd att det skapar problem. Och med den ruskiga takt utvecklingen går i, så kommer även vi som varit med ett tag hinna byta ut blybatterierna mot sådana.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #136 skrivet: 18 jul-24 kl 10:26 »

Det håller fortfarande 12,77 V och gick att starta gräsklipparen med. Men bara testat en gån. Så kanske kanske gick det ändå att ladda upp det! ;)
Livet suger

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #137 skrivet: 18 jul-24 kl 11:07 »
12,77 är inte lite drygt 12.

12,77 är ett bra värde efter en första återuppladdning. Jag skulle säga att allt över 12 är hoppfullt, och är det över 12,3 så räknar jag med att patienten överlever ;D

Skogsvilde

• -
« Svar #138 skrivet: 18 jul-24 kl 11:31 »
Det håller fortfarande 12,77 V och gick att starta gräsklipparen med. Men bara testat en gån. Så kanske kanske gick det ändå att ladda upp det! ;)

Då behöver du inte springa och tjöpa ett nytt ännu.
Men inte nödvändigtvis.

Schnurrbart

• Gästrikland
« Svar #139 skrivet: 20 okt-24 kl 16:30 »
Hej!

Fick tips att kolla i denna tråden istället för att skräpa ned forumet med massa nya trådar ;)

Har nyligen satt ihop en begagnad batteribank om ca 900 Ah i parallellkoppling och har lite bekymmer:
- Igår körde jag för första gången normalhög last för mitt hushåll under längre tid (ca. 300W / 25-30A under 5 timmar)
- Spänningen i banken i vila innan var 12,66V
- Invertern (Samlex PST-150S-12E) varnade om låg spänning - enligt manualen slår den varningen igång när volten är under 10,7V från batterierna
- Jag stängde illa kvickt av invertern och kollade med multimeter på batteri och den visade då OL som jag förstår innebär att mätningen är utanför mätområdet för multimetern. Efter några sekunder visar den 12,3V och börjar ticka uppåt
- Vilospänning 20 timmar senare låg nu på 12,54V

Ett spänningsfall om 0,12V mellan de två vilorna låter helt rimlig med den last och tid jag körde igår så vad kan det extrema tappet i spänning under last bero på? Kan det vara fel på inverter eller batterierna - eller både och :D

Det sitter en 150A säkring mellan batteribank och inverter. 35mm2-kablar både mellan batterier och till inverter

Bonusfråga! Går det att koppla laster respektive laddning på varsin "diagonal", exempelvis inverter på första batteriets pluspol och sista batteriets negativa pol och regulatorer och laddare på första batteriets negativa pol och sista batteriets pluspol?
« Senast ändrad: 20 okt-24 kl 16:48 av Schnurrbart »

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 4 användare
WB-ost, skräptanten, Conorcccc, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser