Hej!
Fick tips att kolla i denna tråden istället för att skräpa ned forumet med massa nya trådar

Har nyligen satt ihop en begagnad batteribank om ca 900 Ah i parallellkoppling och har lite bekymmer:
- Igår körde jag för första gången normalhög last för mitt hushåll under längre tid (ca. 300W / 25-30A under 5 timmar)
- Spänningen i banken i vila innan var 12,66V
- Invertern (Samlex PST-150S-12E) varnade om låg spänning - enligt manualen slår den varningen igång när volten är under 10,7V från batterierna
- Jag stängde illa kvickt av invertern och kollade med multimeter på batteri och den visade då OL som jag förstår innebär att mätningen är utanför mätområdet för multimetern. Efter några sekunder visar den 12,3V och börjar ticka uppåt
- Vilospänning 20 timmar senare låg nu på 12,54V
Ett spänningsfall om 0,12V mellan de två vilorna låter helt rimlig med den last och tid jag körde igår så vad kan det extrema tappet i spänning under last bero på? Kan det vara fel på inverter eller batterierna - eller både och

Det sitter en 150A säkring mellan batteribank och inverter. 35mm2-kablar både mellan batterier och till inverter
Bonusfråga! Går det att koppla laster respektive laddning på varsin "diagonal", exempelvis inverter på första batteriets pluspol och sista batteriets negativa pol och regulatorer och laddare på första batteriets negativa pol och sista batteriets pluspol?