Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu åker vedpannan ut.  (läst 17161 gånger)

Rosten

• Närke
Nu åker vedpannan ut.
« skrivet: 18 dec-10 kl 19:00 »
Nu är det i alla fall bestämt. Vedpannan och tanken skall gå i pension.
Men är inte på det klara med om jag skall satsa på ytjordvärme, luft/vattenvärme eller pellets istället

Så vad använder ni?

anders50

• Gäst
SV: Nu åker vedpannan ut.
« Svar #1 skrivet: 18 dec-10 kl 19:20 »
Vad jag använder?
Vedeldning......så länge jag kan och orkar kapa och klyva ved så finns det inget bättre och billigare.
Visst är andra system smidigt och lättskött, men det kostar....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 19:34 »

Vargerik

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-10 kl 19:42 »
Undvik att hamna i knät på elbolagen... Vedur ål ze wej!

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 19:42 »
Frånluftsvärmepump, men så är det ett ganska nytt hus, byggt -91. Den räcker inte alls till utan går på mycket elpatron. Det finns dock nya varianter som är bättre. Skulle jag byta till något annat skulle det bli jordvärme eller bergvärme. Min fru skulle dock aldrig tillåta jordvärme så hon inte vill försena våren. Skall du ha värmepump så tycker jag du skall satsa på jordvärmen. Det funkar bra luftvärmepumpen går ju som sämst när den behövs som mest. Pellets är också bra, men det är ofta inte helt "säkra" anläggningar, det kan ta stopp i skruvar och annat. Dessutom är det ju en del bränslehantering, något som du kanske vill ifrån eftersom du slänger ut vedpannan.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 dec-10 kl 19:43 »
Veden värmer flera gånger om..   ;D
Att slänga ut vedpannan är ett stort misstag, jag skulle fundera på en slags kombipanna där mankan köra pellets och billig ved.
Sedan komplementera upp med solfångare så man slipper lägga tid och kraft på att värma vatten under sommarhalvåret.

Med detta systemet så har du värme den kallaste vinter ch om strömmen försvinner så kan du med ett bilbatteri och inverter driva cirkulationspumpen
« Senast ändrad: 18 dec-10 kl 19:45 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

KjellX

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 dec-10 kl 20:18 »
Briketter som köpes av lokalt hyvleri, klarar mig på 4-4,5 ton per år. Till en kostnad av 1,10 per kilo.
Inget arbete på vedbacken, bara det jävla körandet vintertid o hämta hem skiten, ca; 4-5 ton per år, 600 kilo på kärran, = minst 5 - 6 lass per vinter.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 18 dec-10 kl 23:03 »
Jag har ingen egen skog och inte heller några maskiner så vi köper veden på 3 meters längder för ca 220:- kubiken.
Brukar köpa ca 30 kubik vilket blir ca 6500:- + frakt ca 800:- Så vi hamnar på ca 7000:-
Till det så kommer bensin och ström till vedklyven och motorsågen.
Då kroppen är dålig så får jag dela upp körningarna och har svårt att jobba heldagar med veden.
Vilket gör att hela våren försvinner. Byter jag system så räknar jag med en årskostnad på ca 13 000:- men då har jag ledigt alla helger och kan lägga tiden på växtodling och biodling iställer vilket är mycket roligare och ger en del inkomster också.

Veden tar också en stund varje kväll på vintern då den skall bäras in, pannan skall sotas och det skall fyllas på ett par gånger.
Är det riktigt kallt så måste vi elda på morgonen också.
Så om man räknar att vi eldar ca 180 gånger om året (vilket nog är lågt räknat) och att det går åt en kvart varje gång så hamnar vi på 180 X 15 minuter =45 timmar. Om jag istället tillbringar den tiden i verkstaden med att laga saker åt folk tjänar jag 150:-x 45 timmar =6750:- istället. Så det är rena förlusten att elda med ved för mig.

Så därför har jag insett att vedeldning inte är något för mig.

Skulle jag sedan räkna alla timmarna på vedbacken och att jag istället tillbringade dom i verkstaden med att laga saker till folk så skulle det snart bli billigare att elda med olja istället för ved.
« Senast ändrad: 18 dec-10 kl 23:10 av Rosten »

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 dec-10 kl 23:13 »
Vi eldar ved i kakelugnar o köksspis. Den ena kaklisen är en modern med fläktar.
Jag tycker det låter dyrt med 220kr/m, vi brukar ge 100-120 för björk. Men oftast byter vi till oss.
Sista åren har vi fått låna vedmaskin av en kompis det har varit väldans smidigt, veden är klar på ett par eftermiddagar.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 18 dec-10 kl 23:44 »
Vi eldar ved i kakelugnar o köksspis. Den ena kaklisen är en modern med fläktar.
Jag tycker det låter dyrt med 220kr/m, vi brukar ge 100-120 för björk. Men oftast byter vi till oss.
Sista åren har vi fått låna vedmaskin av en kompis det har varit väldans smidigt, veden är klar på ett par eftermiddagar.
220:- är ett helt okej pris.
Det är svårt att få tag på ved i 3 meters längder.
Varenda bonde har köpt en vedprocessor och säljer kluven ved för 400:- kubiken istället.
I slutet av februari förra åren så låg priset på kluven torrgran på 800:- kubiken + frakt här!

_ingemar_

« Svar #10 skrivet: 19 dec-10 kl 00:00 »
jag kör med pellets som huvudvärme, har en ll/vp som går på höst å vår nu när det blitt kallt å elpriserna skenar pellets + lite ved i en braskamin mest för att det är mysigt med kamin

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 19 dec-10 kl 00:15 »
Vi skall renovera vår skorsten till vedspisen så lite vedeldning kommer jag att fortsätta med.
Men inte i samma skala som idag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 19 dec-10 kl 00:44 »
Vi har bergvärme. Satte in det för ett par år sedan när vi bytte ifrån en kombipanna olja/ved. Den var kass att elda med ved i. På den tiden jobbade både jag och maken heltid. Idag hade vi nog gjort annorlunda och satt in något vedeldat istället kanske i kombination med en värmepump och solfångare. Vi har tillgång till egen ved men, har bara en rörspis att elda i. Bergvärmen är ok men, bara så länge det inte blir kallare än ett par minus. Då går elpatronen in, i januari i år hade vi en elräkning på över 7000 kronor för en månad och bara för förbrukningselen.  :P Så bergvärmen är visserligen billigare än vad oljan var men, blir dyr ändå när det är kalla vintrar. Vi gör av med ca 25 000 kWh på ett år och jag gissar att mellan 15 och 20 kWh är till värme.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 19 dec-10 kl 01:01 »
Går verkligen elpatronen in vid ett par minusgrader.
I så fall måste pumpen vara för liten.

Min bror har begvärme och hans hus på landet är på ca 120 kvadratmeter.
Han gör av med 14-16000 kw på ett år.
Han köpte en större pump än var firman rekomenderade honom.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 19 dec-10 kl 01:27 »
Går verkligen elpatronen in vid ett par minusgrader.
I så fall måste pumpen vara för liten.

Min bror har begvärme och hans hus på landet är på ca 120 kvadratmeter.
Han gör av med 14-16000 kw på ett år.
Han köpte en större pump än var firman rekomenderade honom.

Vårt hus är på drygt 200 kvm. Vi köpte också större pump än vad firman rekommenderade och borrade djupare. Patronen går in vid ett par minus men, går inte hela tiden. Enligt pumptillverkaren ska elen gå in för att pumpen ska gå optimalt. Inomhustemperaturen ligger på mellan 18 och 20 grader beroende på om det blåser eller inte.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 dec-10 kl 09:57 »
Vi har bergvärme. Satte in det för ett par år sedan när vi bytte ifrån en kombipanna olja/ved. Den var kass att elda med ved i. På den tiden jobbade både jag och maken heltid. Idag hade vi nog gjort annorlunda och satt in något vedeldat istället kanske i kombination med en värmepump och solfångare. Vi har tillgång till egen ved men, har bara en rörspis att elda i. Bergvärmen är ok men, bara så länge det inte blir kallare än ett par minus. Då går elpatronen in, i januari i år hade vi en elräkning på över 7000 kronor för en månad och bara för förbrukningselen.  :P Så bergvärmen är visserligen billigare än vad oljan var men, blir dyr ändå när det är kalla vintrar. Vi gör av med ca 25 000 kWh på ett år och jag gissar att mellan 15 och 20 kWh är till värme.
Kul att höra någon som erkänner hur dyrt det blir med berg/jordvärme och liknande anläggningar som behöver eltillskott så fort det blir lite kallare ute.
De flesta skryter om att det är så billigt, men förra vintern fick flera som jag känner erkänna att elräkningarna steg uppåt 6-7 tusen kronor i månaden. Och redan är folk oroliga för hur de ska klara ekonomin denna vintern med ett ännu högre elpris.

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 19 dec-10 kl 10:18 »
Inte vet jag......men luftvärmepumparnas påstådda fördelar strider mot den fysik jag lärde mig då jag studerade till byggnadsingenjör. Därför räknar jag inte luftvärmepump som ett seriöst alternativ för uppvärmning vintertid.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

anders50

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 dec-10 kl 10:19 »
Jag har ingen egen skog och inte heller några maskiner så vi köper veden på 3 meters längder för ca 220:- kubiken.
Brukar köpa ca 30 kubik vilket blir ca 6500:- + frakt ca 800:- Så vi hamnar på ca 7000:-
Till det så kommer bensin och ström till vedklyven och motorsågen.
Då kroppen är dålig så får jag dela upp körningarna och har svårt att jobba heldagar med veden.
Vilket gör att hela våren försvinner. Byter jag system så räknar jag med en årskostnad på ca 13 000:- men då har jag ledigt alla helger och kan lägga tiden på växtodling och biodling iställer vilket är mycket roligare och ger en del inkomster också.

Veden tar också en stund varje kväll på vintern då den skall bäras in, pannan skall sotas och det skall fyllas på ett par gånger.
Är det riktigt kallt så måste vi elda på morgonen också.
Så om man räknar att vi eldar ca 180 gånger om året (vilket nog är lågt räknat) och att det går åt en kvart varje gång så hamnar vi på 180 X 15 minuter =45 timmar. Om jag istället tillbringar den tiden i verkstaden med att laga saker åt folk tjänar jag 150:-x 45 timmar =6750:- istället. Så det är rena förlusten att elda med ved för mig.

Så därför har jag insett att vedeldning inte är något för mig.

Skulle jag sedan räkna alla timmarna på vedbacken och att jag istället tillbringade dom i verkstaden med att laga saker till folk så skulle det snart bli billigare att elda med olja istället för ved.
Räknar du på det viset, att du kan arbeta med annat, och få inkomst av det, istället för att lägga ner tid på ett system med vedeldning, och i stället bekosta ett nytt uppvärmningssystem och köpa el, så kanske du får ekvationen att gå ihop på lång sikt.
Men hur kul blir det att jobba all fritid för att få in pengar till värme?
Och så drygt tycker jag inte att det är på vedbacken, även jag får ta det i etapper.
Och att du kommer klara din framtida uppvärmningskostnad på 13 000 om året är jag tveksam till. Du lär ju få en investeringskostnad också.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #18 skrivet: 19 dec-10 kl 10:45 »
Vi har en ny vedpanna och 3000 liters ackumulatortankar. Vi har ingen egen skog och har för lite tid att såga och klyva själva. Vi köper följdaktligen färdigkluvet i 50cm längder. Det kostade oss förra året ca 16000:- att värma varmvatten och huset som är ett gammalt hus med sisådärisolering och englasfönster på flera ställen. Det är vad många som hade elbaserad uppvärmning betalade för 2-3 vintermånader.

Arbetet för oss är att bära in veden i vedbon  (brukar ta en halv dag ungefär) och att rulla vedvagnende 15metrana  från vedbon till pannrum. Samt naturligtvis elda i pannan. När det är under -0 grader måste vi tända varje dag annars räcker det var annan eller var tredje dag.

Om vi tycker att det är värt jobbet med vedpanna? Absolut. Vi tjänar ju flera tusen i månaden på det. Vi räknade mycket på olika alternativa värmelösningar när vi köpte vårat hus då det helt saknades värmesystem. Ved är även om man köper färdigkluvet det överlägset billigaste. I vårt fall blev det betydligt billigare att installera än andra lösningar också. Enda undantaget var luft-luft värmepump med elradiatorer som komplement som hade varit billigare att installera, men det föll pga av driftskostnaden :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 19 dec-10 kl 10:56 »
Räknar du på det viset, att du kan arbeta med annat, och få inkomst av det, istället för att lägga ner tid på ett system med vedeldning, och i stället bekosta ett nytt uppvärmningssystem och köpa el, så kanske du får ekvationen att gå ihop på lång sikt.
Men hur kul blir det att jobba all fritid för att få in pengar till värme?
Och så drygt tycker jag inte att det är på vedbacken, även jag får ta det i etapper.
Och att du kommer klara din framtida uppvärmningskostnad på 13 000 om året är jag tveksam till. Du lär ju få en investeringskostnad också.
Jobbar jag på vedbacken så sliter det mycket mera på kroppen än vad det gör i verkstaden.

Jag jobbar ju redan alla fritid på gården. ;) Men tar jag bort vissa saker som veden, större delen av djurhållningen mm så kommer jag att få mera tid över. Vi har ju kört några år och sett vad som lönar sig och vad som inte lönar sig för oss. Så till slut måste vi ta bort det som inte lönar sig och satsa mer på det som ger pengar tillbaka. Så enkelt är det.
Skall jag få veden att löna sig så finns 3 lösningar.
1. Egen skog vilket jag inte har råd med.
2. Köpa traktor, kran och vedkärra så att jag kan jaga gratisved men då får jag också mera saker att underhålla.
3. Köpa ved på 3 meterslängder som i dag, klyva den och sälja den. Helst i småsäck. (80 liter) För då hamnar man på ca 1000:- kubiken. Dom som sysslar med det idag här runt omkring har slut på sin ved för året.

Så förmodligen kommer vi att prova alternativ 3.  Förra året i februari så såldes färdigklyven torrgran här för 800:- kubiken!

Vedpannan som jag har idag är helt slut. Jag har lagat den med migsvetsen så att den inte skall läcka som ett såll.
Föregående ägare har lagat tanken. Pannan och tanken är från 1981 så det är 30 år gammalt.
Så investeringskostnaden får jag oavsett. Frågan är bara hur  billigt jag kan få tag på sakerna och vad jag skall välja? Kan jag göra hela monteringen själv? Min bror monerade hela sin bergvärmeanläggning själv. (förutom borrhålet)
Vilket vart betydligt billigare än att köpa nyckelfärdigt.
Eller skall jag köpa en begagnad anläggning från någon som satt in centralvärme?
Mycket tankar i huvudet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser