Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag vill bygga eget vindkraft verk  (läst 16746 gånger)

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
jag vill bygga eget vindkraft verk
« skrivet: 17 dec-10 kl 18:42 »
Det skulle kännas jävligt sköt att bygga ett eget vindkraft verk. Jag har en liten gård på ca 5hk och skulle tycka det var mycket bra att ha egen hushålls el. Även 3fas för mina snickeri maskiner.

Jag har en års förbrukning på ca 8940 kwh. Jag har hört att det går att leverera överskottet tex när jag inte själv nyttjar elen.

frågor:
Är det tillåtet att bygga för stark ström, hur går man tillväga för att få licens?
Är det genomförbart att bygga för stark ström, vilken kostnad för licens mm, mattrial, vilken storlek behövs för att kunna ta ut el till tex en pinnsvets.
Jag vet inte om jag stält de rätta frågorna, men önskar någon kunde upplysa mig hur jag kan gå vidare.
Tackar på förhand.
Satyo

_ingemar_

SV: jag vill bygga eget vindkraft verk
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 22:29 »
jag tror att det blir svårt samt dyrt å bygga ett verk för 3 fas 400 v ac
det är billigare & enklare att ha ett litet vindkraftsverk som ger 12 - 48 v dc, men då kan du inte köra några maskiner på det
du kan läsa lite här http://www.24volt.eu/

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-10 kl 00:09 »
Här finns en massa bra information och trevligt folk som svarar på allehanda frågor om man inte helt uppenbart varit för lat för att läsa lite själv först.....

http://www.fieldlines.com/board/

http://www.otherpower.com/

Lars A

Olsson

« Svar #4 skrivet: 22 dec-10 kl 10:55 »
www.egenel.se har också lite verk som skulle passa kanske.

Mvh Olsson

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 28 dec-10 kl 11:52 »
Det skulle kännas jävligt sköt att bygga ett eget vindkraft verk. Jag har en liten gård på ca 5hk och skulle tycka det var mycket bra att ha egen hushålls el. Även 3fas för mina snickeri maskiner.

Jag har en års förbrukning på ca 8940 kwh. Jag har hört att det går att leverera överskottet tex när jag inte själv nyttjar elen.

frågor:
Är det tillåtet att bygga för stark ström, hur går man tillväga för att få licens?
Är det genomförbart att bygga för stark ström, vilken kostnad för licens mm, mattrial, vilken storlek behövs för att kunna ta ut el till tex en pinnsvets.
Jag vet inte om jag ställt de rätta frågorna, men önskar någon kunde upplysa mig hur jag kan gå vidare.

Kontakta SVIF, Svensk Vindkraftsförening, de håller på med just det du tänker göra. Där finns kunnandet om mellanstora och stora vindkraftverk. Att sälja till elnätet är ännu tämligen komplicerat, men fullt möjligt med en ordentlig näve tur.

Själv kikar jag på att använda något i stil med Powerhouse Thinair 102, men mitt system blir ordentligt mycket mindre än det du planerar för. Det är den enkla och sluga konstruktionen som lockar.

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Ratatosk

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 31 jan-11 kl 22:48 »
Skickar lite inspiration till alla er som drömmer om att bygga eget vindkraftverk, kan han så kan ni!!
Moving Windmills: The William Kamkwamba story

Låt er inte begränsas av alla regler och restriktioner, det är bara till för att eljättarna ska tjäna pengar. Jag tror dom allra flesta skulle kunna producera småskalig egen el från sol, vind, vatten men har vi tappat tron på oss själva? Bygg, experimentera, testa om du har tid & möjlighet, sök på youtube det finns många fler exempel på folk som filmat sina projekt...

lj

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 01 feb-11 kl 19:22 »
Själv kikar jag på att använda något i stil med Powerhouse Thinair 102, men mitt system blir ordentligt mycket mindre än det du planerar för. Det är den enkla och sluga konstruktionen som lockar.
[/quote]

Powerhouse Wind Ltd finns vad jag förstår i NZ. Finns någon representant i Sverige.
Har du varit i kontakt med dem?

Samköp kanske av vindkraftverk?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 01 feb-11 kl 23:12 »

Powerhouse Wind Ltd finns vad jag förstår i NZ. Finns någon representant i Sverige.
Har du varit i kontakt med dem?

Samköp kanske av vindkraftverk?

Nej, jag har inte varit i kontakt med Powerhouse Wind ltd. Nej, det finns ingen svensk representant. Konstruktionen långtidstestas ännu så vitt jag vet.

Det som gör thinair 102 intressant är dess uppbyggnad. Den enda vingen gör det möjligt att bygga ett nav som automatiskt justerar sig efter vindstyrkan, och som tål byig vind bättre än konventionella konstruktioner. Att bara ha ett blad på rotorn medger ett högre löptal vilket i sin tur ökar varvtalet vilket i sin tur minska behovet av växellåda. Med en tillräckligt mångpolig permanentmagnetgenerator så behövs inte växellådan alls, vilket gör snurran mer tystgående. Även det unikt flexibla navet minskar risken för mekaniska oljud.

Varför skriver jag då inte att jag tänker köpa ett verk själv? Mest för att snurran helt enkelt är för stor för min användning. Då det inte finns en mindre version att köpa och det inte ens planeras för det så återstår alternativet att bygga själv. Otherpower.com har en bra gördetsjälvlösning för generatorn. Troligen skulle jag börja med något i den stilen. Bara en enda vinge behöver bli bra och sedan behövs två motvikter. Det är navet som blir det svåra att få till.

Om Powerhouse Wind ltd väljer att skapa en thinairsnurra med två meters rotordiameter, då skulle jag vara intresserad. Vinden här är tämligen turbulent och mitt lilla hem får klara sig med allt mindre el. Den mindre snurran skulle nog till och med gå att montera upp utan byggnadstillstånd (med lite tur).

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

subframe

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 29 jul-12 kl 21:24 »
Hej!

Om ni har lust att titta in så har jag byggt ett helt eget och väldigt litet verk!

Avloppsrör, datorstol, konsolfäste mm:)

http://www.minelenergi.se/

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 jul-12 kl 11:33 »
Snyggt!  :)

Vad använder du för generator?

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 30 jul-12 kl 23:17 »
En nära vänn till mig ville ha bygglov i juni för ett litet gårdsverk på 10kw.
Bygglovet skulle kosta 55 000:-!!!!!! Här i Örebro
Nog för att jag hade hört att taxan hade stigit.
Men inte trodde jag att det var så mycket för ett begagnat verk.

subframe

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 31 jul-12 kl 08:40 »
Citera
Snyggt! 

Vad använder du för generator?

Tack=)

En indiana 24volt DC motor!

BörjeH

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 aug-12 kl 22:11 »

frågor:

Svar: Det krävs inget bygglov om rotordiametern är under 3 m. Men för att ansluta kraftverket till elnätet krävs tillstånd från nätägaren (Vattenfall, Fortum eller vad du har). De vill också att någon med el. behörighet gjort själva elinstallationen, precis som för vanliga elinstallationer. Du får då eventuellt en extra elmätare för att få ersättning för den elenergi du levererar.

Svar: Ja, det är genomförbart. Kostnaden beror på hur mycket du gör själv. Ett litet kraftverk med diametern 3m ger inte så mycket effekt, och har billiga komponenter. Det finns många böcker med bygganvisningar, enklast är nog 12 V system till en början. Pinnsvetsar är svåra att själva driva på ett vindkraftverk, när du tänder dem eller när pinnen fastnar så är det som en kortslutning av nätet. Ett 3m vindkraftverk räcker nog inte. Men har du vindkraftverket alltid anslutet till nätet så är det inga problem. Då fungerar det som vanligt. Du tar den effekt du behöver extra från nätet.

Lycka till!

Köldräkan

• Övriga världen
    • Zeitgeist Helsingborg
« Svar #14 skrivet: 18 aug-12 kl 09:23 »
Woho, min första post! :D

TIll saken: När jag läste en vindkraftskurs hade vi ett bra kompendie som jag tyvärr inte kan hitta, men jag såg att de har gått över till boken "Vindkraftteknik i teori och praktik: T. Wizelius ". Den brukar finnas på biblioteket, annars finns ju fjärrlån :)

Om matten blir ett problem så finns jag tillgänglig :) Lycka till!

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #15 skrivet: 21 jul-13 kl 20:27 »
Hej!

Om ni har lust att titta in så har jag byggt ett helt eget och väldigt litet verk!

Avloppsrör, datorstol, konsolfäste mm:)

http://www.minelenergi.se/

Superimponerad!!!! :D :D :D Precis min ambitionsnivå! Vill börja  -nu!
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

blizzard

« Svar #16 skrivet: 25 jul-13 kl 23:31 »

frågor:
Jag vet inte om jag stält de rätta frågorna, men önskar någon kunde upplysa mig hur jag kan gå vidare.
Tackar på förhand.
Satyo

Jo det skulle nog vara nice att smälla ihop något sådant.Men trefas tanken utgår nog direkt såvida du inte är villig att sprätta upp alla madrasser i hela kåken och storhandla.
Spontant kan jag nog tycka att din förbrukning var så låg att du inte skulle behöva göra någonting alls,faktiskt tror jag att du kan ha svårt att räkna hem det mesta faktiskt.
Det är ju en bedrift i sig att kunna förbruka så lite ström som dig :D

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 08 aug-13 kl 07:20 »
Det går att koppla in en 3fas motor direkt till elnätet så den börjar snurra, om sen viden är starkare så kommer en att börja ge ström till elnätet istället för att ta..

Kanske en kul första test....

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 08 aug-13 kl 08:19 »
Det går att koppla in en 3fas motor direkt till elnätet så den börjar snurra, om sen viden är starkare så kommer en att börja ge ström till elnätet istället för att ta..

Kanske en kul första test....

Den kommer inte ligga i fas med nätspänningen så jag tror inte du kommer stanna på nätet länge.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 aug-13 kl 22:57 »
Den kommer inte ligga i fas med nätspänningen så jag tror inte du kommer stanna på nätet länge.

Nja.. motorn kommer att "bromsas" av elnätet och på så vis överföra energi till detta, vad jag vet..

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser