Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granngården Allfoder tillväxt till Japanska Vaktlar  (läst 6340 gånger)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Granngården Allfoder tillväxt till Japanska Vaktlar
« skrivet: 17 dec-10 kl 14:43 »
Tänkte handla foder idag och det verkar som om granngårdens Allfoder tillväxt är det som gäller, funkar det bra till Japanska Vaktlar?

Är det för stort foder så man måste krossa det eller? Någon som kör med det..

//Tobbe
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Granngården Allfoder tillväxt till Japanska Vaktlar
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 15:13 »
Nej, inte tillväxt, utan Allfoder Start kör jag med. Det har lagom bitar till vuxna vaktlar, till vaktelkycklingar får man krossa det. Har provat lite olika foder, och tycker att allfoder start funkar bäst till vaktlarna, från kläck till pension. Kan gärna kompletteras med lite grönt, och ev lite undulatfoder som godis.

Glöm inte snäckskalen, vaktlar värper massor i förhållande till sin storlek, så de måste ha fri tillgång på snäckskal så fort de börjar värpa. Mina 7 vaktlar gör av med 2-4 matskedar snäckskal i veckan.

Och ha bra vattenbehållare, som de inte kan drunkna i, men som samtidigt aldrig hinner ta slut. Tar vattnet slut får du i princip inga ägg den dagen.

Lycka till, och ställ gärna fler frågor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tobbe B

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 17 dec-10 kl 15:20 »
Nja, jag pratade med Granngårdern idag och dom sa att det finns bara Allfoder tillväxt, start finns inte längre tror jag att dom sa.

//T

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 dec-10 kl 15:26 »
Jaha, jag köpte sådan för bara någon vecka sedan. Ofta har de ingen koll på granngården, be att få prata med foder- eller inköpsansvarig.

Tillväxt har åtminstone tidigare varit något man ger till köttdjur och liknande under deras största tillväxtperiod, inte något man ger till små kycklingar. Så om du inte vill stå och mala foder varenda dag, och där fodret troligen inte är så bra för vaktlar heller, så ska du ha ett startfoder, som är till för kycklingar under deras första levnadsveckor. Har inte granngården det, så skulle jag handla någon annanstans.

Själv är jag sanslöst trött på granngården, de har lång beställningstid, ganska dåligt sortiment, dålig service och höga priser. Finns det en annan foderförsäljare i närheten brukar de vara bättre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tobbe B

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 17 dec-10 kl 15:30 »
Vi får se vad dom har, ska dit idag (Västerås), vet inte om någon annan i närheten än Granngården...Någon annan kanske vet ??

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 17 dec-10 kl 16:21 »
Trött är bara förnamnet på Granngården.
De är så styrda att de bara har att följa med.
Skiter i oss hobbyodlare. >:D
Du ska vara STOR-bonde.
Hedemorahöns

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 17 dec-10 kl 16:41 »
de sa även till mig att jag skulle köpa allfoder tillväxt till mina vaktlar.... och det finkar perfekt till både kycklingar som vuxna.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 dec-10 kl 17:47 »
de sa även till mig att jag skulle köpa allfoder tillväxt till mina vaktlar.... och det finkar perfekt till både kycklingar som vuxna.
Ok, jag har inte provat själv, men fått uppfattningen att bitarna är större i det fodret. Mina vaktlar sprätter iväg foderbitar som är för stora, och äter bara de små. Så om foderbitarna är stora blir det mycket spill.

Jag har heller inte koll på vad som är skillnaden i näringsvärde på startfodret och tillväxtfodret. Vaktlar behöver ett ganska näringstätt foder, men inte för mycket fett.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #8 skrivet: 17 dec-10 kl 17:51 »
Ok, jag har inte provat själv, men fått uppfattningen att bitarna är större i det fodret. Mina vaktlar sprätter iväg foderbitar som är för stora, och äter bara de små. Så om foderbitarna är stora blir det mycket spill.

Jag har heller inte koll på vad som är skillnaden i näringsvärde på startfodret och tillväxtfodret. Vaktlar behöver ett ganska näringstätt foder, men inte för mycket fett.
Mina vaktlar har fattat att om man skrapar bitarna i marken och slänger med dem så går dem sönder och blir ätbara :) så inget spill här inte. + att jag har 12 brevduvor som tar de alldra största. (jag blandar upp det med duvfoder också så vaktlarna äter ju ioförsig mycket vete och korn.)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Lindhultsoriginal

• Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
« Svar #9 skrivet: 17 dec-10 kl 18:01 »
Mitt tips vad gäller vaktlarna är att köpa lantmännens  Kalkon gödfoder. Funkar super till vaktlarna, värper bra och växer jättefint. men vi börjar alltid med fenix start kyckling foder de första 3 veckorna. Sen så kompletterar vi med frukt och grönt efter säsong, just nu ger vi bitar av pumpa som vi har liggandes i matkällaren, mycket poppis. Lycka till!
Magnus
Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 18 dec-10 kl 00:29 »
Mina vaktlar äter allfoder tillväxt och har alltid funkat bra, tycker inte bitarna är särskilt stora.  ??? De värper för fullt med (ibland 2 ägg om dagen). Och mjölet funkar utmärkt att blanda i till kycklingarna. Ungdjuren brukar börja lägga runt 8 veckors ålder, inte onödigt tidigt i min mening, de har hunnit "mogna" till ordentligt i kropparna då. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tobbe B

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 18 dec-10 kl 05:39 »
Hej igen, det vart Granngårdens Allfoder, det är ju PK=pelletskross så det är inga problem med att det skulle vara för stora bitar. 189 kr / 25 Kg håller i 6 månader.
Vaktlarna äter för fullt.  :)

//Tobbe

lantis

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 21 jan-11 kl 13:19 »
Jag ger mina vaktlar allfoder pelletskross och det funkar alldeles utmärkt, men sen skämmer jag bort mina kycklingar med kokta ägg och mjölmask och grönt. Till kycklingarna krossar jag pelletskrossen ännu mer.
När jag var på granngåden sist så sa han att de skulle sluta med pelletskrossen, för det var så många som klagat att det var så mycke mjöl i det, som de inte åt upp, så nu blir det att mortla ännu mer till kycklingarna, suck.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 jan-11 kl 13:22 »
jag ger allfoder,värpfoder och även duvfoder till mina vaktlar även vete och korn...
Fjäderfän och kaniner

lantis

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 21 jan-11 kl 13:27 »
Jag har mina vaktlar tillsammans med skrattduvor, så de äter nog lite duvmat  också

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare (1 dolda)
Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser